گل های آپارتمانی ۲۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل سینرر

گل سینرر

نام انگلیسی

Cineraria

نام علمی

Pericallis spp

فارسی رایج

سینره (سینرر)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

10000

از خانواده

Compositae

خاستگاه

جزایر قناری

 

گل سینرر گلیه که شب عید واردبازار میشه وهمیشه گل جذابی بوده و هست.بومی جزایر قناری است و به غلط به آن Cineraria گویند. این گیاه دورگه بین cruenthus  P.و P. heritieri است. دارای برگ های بزرگ قلبی به رنگ سبز تیره با لبه دندانه دار است که به صورت طوقه ای قرار دارند. گیاهی چندساله نیمه خشبی است که به طور معمول در گلخانه ها به صورت یک گیاه دوساله پرورش داده می شود.  بهترین رشد و نمو و گلدهی را در سال اول دارد. در واقع یکی از گیاهان خانگی است که کم دوام است و پس از گلدهی دور انداخته می شود.در رنگ های آبی، صورتی، قرمز، بنفش و سفید دیده می شود. در واقع به جز رنگ زرد در بقیه رنگ ها دیده می شود. دارای انواع پاکوتاه و پابلند است و ارتفاع گیاه حدود 20 تا 40 سانتی متر است. در اغلب موارد گل ها سطح گیاه را به طور کامل می پوشانند. رقم های این گیاه به در دسته    grandiflora و multiflora تقسیم می کنند. گروه grandiflora دارای گل های کمتر و درشت تر هستند و زودتر از multiflora به گل می نشینند.

 

گلدهی:

حدود ۶ تا ۹ ماه پس از کاشت بذر، به گل می رود. اغلب بذر آن طوری کشت می شود که در نوروز گل بدهد. بسته به رقم، جهت گل آغازی باید کمتر از 18 برای گیاهان فراهم می شود. یک دوره سرمای 13-10 به مدت 6-5 هفته برای گل آغازی و نمو گل کافی است، اما گل انگیزی در مدت دو هفته ای انجام می شود. گیاهان با سن 8 تا 10 هفته می توانند اثر سرما را درک کنند.  هورمون جیبرلین با غلظت 100 میلی گرم در لیتر می تواند جایگزین سرما شود، اما باعث طویل شدن گیاهان می گردد. پس از گل انگیزی که حدود 6 هفته طول می کشد جهت نمو سریع دما را می توان افزایش داد.

 

نیازها:

 

سینره جزء گل های گلخانه سرد بوده و باید در شرایط خنک کشت شود. به سرما حساس بوده و کمترین دما برای آن ۷ درجه سانتی گراد است. برای گلدهی، تیمار با دماهای پایین (کمتر از 15) نیاز دارد. در رقم های مختلف، این دما می تواند از 18-12 متفاوت باشد. دمای گلخانه ای که سینره در آن نگهداری می شود نباید از 15 بیشتر شود چون دمای بالاتر در تشکیل و تکمیل جوانه های گل اختلال ایجاد می کند. هنگام گلدهی سینره در ماه های بهار، برای جلوگیری از تابش آفتاب، ممکن است سایه دهی لازم داشته باشد و باید از تابش مستقیم آفتاب به آن جلوگیری شود. سینره در اثر آبیاری زیاد آسیب می بیند. اما آبیاری متوالی به دلیل سطح برگ گسترده آنها ضروری است.

 

به طور کلی، نیاز آبی آن بالاست. رطوبت نسبی محیط باید بالا باشد و برای شاداب نگه داشتن گیاه در روزهای آفتابی، لازم است که روی گیاه روزانه چند بار آب پاشی شود. البته در فصل زمستان و هوای سرد، نیاز کمی به آب دارد و به ویژه از خیس کردن برگ های آنها باید خودداری شود. از نیازهای دیگر گیاه تهویه است.

این گیاه نیاز به خاک قوی و سبک دارد و در این صورت، دیگر نیازی به کوددهی ندارد. به دلیل دوره سرمایی که این گیاه طی می کند، کود نیتروژنه با نیترات بالا توصیه می شود.  گندزدایی خاک و گلدان برای جلوگیری از برخی بیماری ها ضروری است. از آنجا که شرایط محیطی بیشتر منازل گرم و خشک است، طول عمر سینره پس از خارج شدن از گلخانه اغلب کوتاه است. چنانچه این گیاه در دمای کمتر از 13، رطوبت بالا و محل آفتابی نگهداری شود حداکثر طول عمر را خواهد داشت.

 

 افزایش:

 

سینره به طور معمول با بذر افزایش می یابد. زمان لازم از کشت بذر تا گلدهی، حدود ۹ ماه است که اگر همه شرایط فراهم باشد این زمان را می توان به ۷-۶ ماه کاهش داد. بنابراین بذر را از اوایل تابستان در جعبه و در خاک خیلی نرم با خاکبرگ سیلیس دار می کارند. بذر این گیاه خیلی ریز است و نباید بیش از ۱تا ۲ میلی متر خاک روی بذرها قرارگیرد. محل کشت باید سایه دار و خنک باشد. دمای مناسب برای تندش بذر ۲۲-۲۰ است. پس از دو برگه شدن، گیاهان را بازکاشت کرده و فواصل آنها را بیشتر می کنند و سپس گیاهان را که به تدریج بزرگتر می شوند در گلدان های بزرگتر قرار می دهند. در زمان کاشت در گلدان باید گیاهان قوی و پربرگ حذف شوند و گیاهان متوسط که مقدار زیادی گل می دهند انتخاب شوند. در زملن لنتقال گیاه به گلدان، نباید به ریشه و خاک اطراف آن آسیبی وارد شود. آمیخته خاکی گلدان باید قوی و سبک باشد.

گلدان های آماده شده را از زمان آغاز سرما، در شاسی نیم گرم یا گلخانه معتدل روشنی گذاشته و مواظبت می کنند. دمای گلخانه نباید از ۱۵ بالاتر رود. سینره هایی که در شاسی نگهداری می شوند، پر پشت و پاکوتاه شده، گل های درشتتری خواهند داد ولی در گلخانه، گیاهان تا حدودی کشیده و بلند می شوند. زمان گلدهی از اواخر زمستان تا اواسط فصل بهار است.

 

آفات و بیماری ها

 

از آفات مهم سینره شته ، کنه، تریپس، مگس سفید و لاروها است که باید با آنها به صورت شیمیایی مبارزه کرد ولی باید دقت کرد که برگ های این گیاه به سم خیلی حساس است و غلظت سم نباید زیاد باشد. از بیماری های آن پژمردگی ورتیسلیومی، رایزوکتونیا و پیتیوم است که با گندزدایی خاک و استفاده از سموم قارچ کش قابل کنترل است.

سینرر

سینرر

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

خاطر به باغ می‌رودم روز نوبهار

تا با درخت گل بنشینم به بوی دوست

فردا که خاک مرده به حشر آدمی کنند

ای باد خاک من مطلب جز به کوی دوست....

دیدگاه های شما

26 پاسخ به "معرفی گل سینرر"

  1. زهرا گفت:

    سلام
    ممنون از راهنمایی هاتون
    من گلمو عید خریده بودم.بذگهاش خیلی زود زرد شد و من قیچی شون کردم بعداز اون ۳بار گل داد تازه داشت باز برگ در می اورد که یکدفعه کلا گلهاش هم خشک شد ساقه های بزرگش خشک شده
    من از بین رفتن گلم ناراحتم چیکار کنم از بین نره

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این گل یکساله هستش و توی هوای گرم از بین میره…غصه نخورید طبیعی هستش.

  2. رضا نظری گفت:

    سلام دوست عزیز خواستم جویا شوم آیا شما تولید و پرورش گل دارید ؟ و آدرستون کجاست ؟

  3. ترانه ابدی گفت:

    سلام بعد از پایان گلدهی ، دیگه به درد نمیخوره درسته؟ بندازمش دور؟

  4. الهه گفت:

    سلام وقت بخیر. چطور میشه از گل سینره بذر گرفت ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ وقتی گلش تموم میشه تبدیل میشه به بذرش و خیلی راحت همونو میکارن و درواقع تکثیرشم باهمون بذره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید