گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل سیتیسوس

سیتیسوس

نام انگلیسی

Madeira broom

نام علمی

Cytisus canariensis

فارسی رایج

سیتیسوس

فارسی اصیل

گِزِک(=جارو)،با توجه به نام انگلیسی ان به معنی جارو

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

20000

از خانواده

Fabaceae/Leguminese

خاستگاه

جزایر قناری

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان ، این گل رو بیشتر توی فضای سبز کشت و کار میکنند مخصوصا جنوب و شمال کشور با گلهای معطر خودش  در بهار جلوه ی خوبی داره.با نگهداری این گل در منزل مشکل دارم و این باعث میشه گل نده بهتون ! توی تراس یا بالکن نهایت نزدیکی به اتاق هستش 🙂 مثلا کنار محبوبه شب و یاس رازقی واقعا صدای همسایه ها رو در میاره  😆 اکثر تولید کننده ها حتی این گل رو با درختچه ای مشابه به نام طاووسی یا Spartium اشتباه میگیرن، ولی فرقشون اینه که طاووسی هربند یک برگ داره ولی این گیاه 3 برگ داره!  همان طوری که از نام علمی ان پیداست زادگاه جزایر قناری،خانواده ان بقولات(لگومینوزه) و گلهای ان پروانه اسا و زرد و خوشه ای و بسیار معطر و مخصوص مناطق معتدل است،برگها مانند شبدر سه قسمتی و مقاوم است،بعد از اتمام دوران گل دهی گیاه را هرس و ارتفاع شاخه ها را به نصف برسانید،برگهای ان در زمستان میریزد.

 

برگ سیتیسوس

برگ سیتیسوس

 

نیازها:

 

نور:  به نور کامل احتیاج دارد،در تابستان در وسط ظهر اشعه افتاب به برگها صدمه میزند

دما:  در صورتی که جریان ملایم هوا در اتاق برقرار باشد تا درجه 18 سانتی گراد مقاومت میکند،ولی بهترین درجه حرارت برای ان حدود 15 است،حداقل درجه حرارت در زمستان 4 سانتی گراد است.

آبیاری: گیاه از باتلاقی شدن خاک رنج میبرد،هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان باقی بماند،زهکش را همیشه بازدید کنید،در بهار و تابستان هفته ای دو بار ابیاری کنید،در زمستان با خشک شدن سطح خاک ابیاری را شروع کنید.هر ده روز یکبار کافی است.

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت بالا باشد به غبارپاشی روزانه احتیاج دارد،در مواقع عادی هفته ای دو بار غبارپاشی کنید،در زمستان به غبارپاشی احتیاجی نیست.

تغذیه :در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه کنید،در زمستان احتیاج به تغذیه نیست.

خاک مناسب :به خاکی با زهکش قوی نیاز دارد،مخلوطی از دو قسمت خاک باغچه و یک قسمت شن بهترین محیط رشد برای ریشه است.

تعویض گلدان :در بهار گلدان را تعویض کنید،مواظب باز بودن زهکش باشید.قبل از تعویض ریشه ها باید از سوراخ های زیر گلدان بیرون بزند، و قبل از تعویض باید آبیاری شود.

تمیز نمودن برگها :غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر: کاشت بذر بلافاصله پس از رسیدن بذرها در بهار و ریشه دار نمودن قلمه ها از شاخه های جوان در تابستان.

 

بذر سیتیسوس

بذر سیتیسوس

غلاف بذر سیتیسوس

غلاف بذر سیتیسوس

 

عوارض و درمان:

 

گیاه خود را انداخته است: خاک گلدان ها کاملا باتلاقی شده اند،اجازه دهید اب اضافی از خاک خارج شود،زهکش را بازدید کنید،در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،دقت کنید ته گلدان ها با اب در ارتباط نباشد.

برگها خشک و گلها رنگ پریده هستند: هوا گرم وخشک است،گیاه را به محل سردتر با جریان ملایم هوا منتقل نموده و غبارپاشی را با اب ولرم و بدون املاح فراموش نکنید،از رطوبت دائمی و پایدار استفاده کنید.

برگها سیاه میشوند :هوا خیلی سرد است و اگر زمستان می باشد احتمال دارد گیاه یخ زده باشد،گیاه را از تماس با شیشه سرد پنجره در امان نگه دارید،فاصله بین دو ابیاری را زیاد کنید.

برگها خشک شده و سقوط میکنند :گیاه خیلی تشنه است،احتیاج به ابیاری فوری دارد،در بهار و تابستان همیشه خاک را مرطوب نگهدارید.

برگهای انتهایی خیلی ریز و غنچه ها سقوط میکنند:گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج میبرد،طبق دستور در بهار و تابستان گیاه را تغذیه کنید.

برگها و ساقه ها رشد زیاد از اندازه دارند:احتیاج به هرس دارد،بعد از تمام شدن گلها گیاه را هرس نموده و شاخه های اضافی را حذف کنید.

برگها رنگ پریده هستند:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید،به خصوص افتاب وسط روز.

حشراتی در اطراف گلدان ها در حال پرواز هستند:گیاه را با  سم حشره کش طبق دستور هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

گلها به محض تشکیل سقوط میکنند:هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل سردتر با جریان ملایم هوا منتقل کنید،غبارپاشی با اب سبک و ولرم در رفع این عارضه موثر است.

 

نحوه ی هرس:

 

بعد از اتمام زمان گل دهی به منظور تقویت گیاه و اماده سازی ان برای گلدهی سال اینده ارتفاع شاخه های دراز و بد شکل را به نصف کاهش داده و محل قطع شدن را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی میکنید.

برگ ها سبز و مقاوم به عوامل نامساعد محیطی است،و جذابیت ان در بهار خیره کننده است.

سیتیسوس

سیتیسوس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

مژده ای دل که دگر باد صبا بازآمد

هدهد خوش خبر از طرف سبا بازآمد

برکش ای مرغ سحر نغمه داوودی باز

که سلیمان گل از باد هوا بازآمد

عارفی کو که کند فهم زبان سوسن

تا بپرسد که چرا رفت و چرا بازآمد.....

دیدگاه های شما

5 پاسخ به "معرفی گل سیتیسوس"

  1. موقر گفت:

    Attachment

    با سلام . جناب گل من داخل راهروی آپارتمان بود که بعد از سرد شدن هوا برگ هاش خم شد آوردمش داخل خانه ولی بعد دو هفته فرقی نکرده . چکارش کنم؟ اصلا خوب میشه؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام گلتون رو زیاد اب دادید بزارید خاک خشک بشه بعد اب بدید، نور گلتونم اینجا کمه این گل به نور خیلی زیاد احتیاج داره

  2. سمیرا گفت:

    سلام, بذر این گل را از کجا میتونم تهیه کنم؟؟؟؟

    • somi گفت:

      کنار خیابان ها میکارن
      شبانه برید برای خودتون قلمه تهیه کنید :))))

      • عذرا گفت:

        عیبه زشته شرم کنید بجاش میتونید قبل از کاشتش خواهش کنید با گلدونش بیارید خونتون اونوقت دیکه زحمت ماموران شهرداری روهم هدرندادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید