گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱۵۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل زبرینا

زبرینا

نام انگلیسی

Wandering sailer

نام علمی

Tradescantia zebrina

فارسی رایج

زبرینا

فارسی اصیل

گوریفَل (گور= گورخر + فل=برگ)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

5000

از خانواده

Commelinaceae

خاستگاه

سواحل شرق مکزیک

گلی است علفی و خزنده از خانواده کملیناسه .بسیار مناسب برای بانکها ، ادارات و کارخانجات ، به صورت آویز بوده و زیبایی خاصی به دفتر شما می دهد ، البته نیاز به نور متوسط دارد. با برگ بیدی فرق داره البته از یک خونواده هستند وبه قول معروف باهم خواهر برادرن!  زادگاهش مکزیک است،برگها بیضی شکل و نوک تیز با لکه های نقره ای و بنفش در متن سبز،در صورت عدم وجود نور کافی برگها به رنگ سبز در می آیند،حذف جوانه های انتهایی به منظور پر پشت شدن و توپی شدن گیاه ضروری است.بهتر است از ساقه های دراز و منحرف به منظور تکثیر استفاده شود،گیاه مناسبی برای پوشش گلدان های بزرگ است.

 

نیاز:

 

نور:  به نور قوی و کافی احتیاج دارد،از نور مستقیم وسط روز به خصوص از پشت شیشه بیزار است.در صورت کم نور بودن گل شما دراز و بی قواره خواهد شد.

دما: در زمستان حداقل ۱۳ درجه و در تابستان بهترین درجه حرارت برای انان حرارت اتاق و محل زندگی است.به سرما حساسه و سیاه میشه توی هوای سرد.

آبیاری: بین دو آبیاری خاک خشک شود.

رطوبت: هفته ای یکبار گلدان را غبارپاشی کنید

تغذیه:   با کودهای شیمیایی مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی هر 2 هفته یکبار طبق دستور فروشنده کمبود عناصر غذایی گلدان را جبران کنید.

خاک مناسب: خاک گلفروشی ها

تعویض گلدان:   به جای تعویض گلدان هر 2 یا سه سال از ساقه های انتهایی قلمه گیری نموده و گلدان جدید تولید کنید،در هر گلدان جدید 10 قلمه کاشت کنید.

تمیز نمودن برگها:  از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،غبارپاشی با اب ولرم برگ ها را تمیز میکند.

تکثیر:کاشت مستقیم قلمه های کمی سفت شده در گلدان

با لخت شدن ساقه ها در قاعده و دراز شدن انها قلمه های ۵-۷ سانتی با دو جفت برگ و جوانه انتهایی از انتهای ساقه ها تهیه و با حذف جفت پائینی برگها هر ۱۰ قلمه را در یک گلدان کمپوست دار کاشت کنید،بهتر است قبلا خاک را ابیاری و با مداد حفره هایی در نقاط مختلف ان ایجاد و قلمه ها را درون انها قرار دهید.گلدان را مجددا ابیاری نموده و در سایه نگهدارید.

شاخه های آویزان زبرنیا در سبد های آویزان منظره دلفریبی دارد،کاشت تعداد بیشتری گلدان در سبد آویزان شاخه های فراوان تری تولید میکند.

قلمه زبرینا

قلمه زبرینا

 

عوارض و درمان:

 

گیاه بد شکل و ساقه ها در قاعده فاقد برگ هستند: احتیاج به تعویض گلدان و یا قلمه گیری دارد،از گیاه به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.

برگها رنگ بنفش خود را از دست داده و ضخیم شده اند: تغذیه بیش از اندازه عامل ان است،نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده برای تغذیه این گیاه کافی است.

برگها میپیچند،سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است:  کنه ریز قرمز عامل ان است،گیاه را با سم کنه کش هر 14 روز یکبار سمپاشی کنید،غیارپاشی در کاهش افت موثر است.

برگها به داخل لوله و خشک میشوند: هوا خیلی گرم و خشک است،سردی هوا هم عامل دیگری است،شرایط را بازدید کنید تا نارسایی ها رفع شوند.

ساقه ها از قاعده میپوسند:خاک باتلاقی و یا ابیاری بیش از اندازه است،ابیاری را متوقف کنید و اجازه دهید خاک های سطحی گلدان خشک شود و سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید،نگذارید ته گلدان با اب در ارتباط باشد،زهکش را بازدید کنید.

لکه های سوخته روی برگ ها مشاهده میگردد:از مواد براق کننده شیمیایی استفاده شده و یا اشعه مستقیم افتاب به برگها صدمه وارد کرده،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،برگها را با غبارپاشی پارچه و اسفنج تمیز کنید و گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

برگها بد شکل و حشرات سبز رنگی با ماده چسبنده روی انها مشاهده میشوند:گیاه را با سم حشره کش طبق دستور هفته ای یکبار سمپاشی کنید.

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است:نور کافی نیست،گلدان را به محل پرنورتر با اشعه غیر مستقیم افتاب منتقل کنید.

نوک برگها قهوه ای و زخم هایی روی انها مشاهده میشود:گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید.

برکها رنگ پریده و نرم و ابکی هستند:هوا خیلی سرد است،ممکن است گیاه یخ زده باشد،از ساقه های سالم قلمه بگیرید.

 

 

زبرینا

زبرینا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به دور لاله قدح گیر و بی‌ریا می‌باش

به بوی گل نفسی همدم صبا می‌باش

نگویمت که همه ساله می پرستی کن

سه ماه می خور و نه ماه پارسا می‌باش.....

دیدگاه های شما

154 پاسخ به "معرفی گل زبرینا"

  1. مهتاب گفت:

    Attachment

    سلام میشه بفرمایید حال زبرینا ما چطوره کناره پنجره که آفتاب داره هست

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ فعلا حالشون خوبه ولی یکم تهویه هوای بیشتر براشون ایجاد کنید تا پر برگ تر بشه ! قیچی بکنید سراشون رو تا گرد تر بشه وتغذیه هم فراموش نشه

  2. قاسم گفت:

    سلام من چندتا گلدون خریدم تازه میخوام گلهارو تو خونه پرورش بدم میشه راهنماییم کنین من شماره میزارم اگه میشه توی واتساپ یا تلگرام بهم پی ام بدین ممنونم۰۹۳۰۰۳۵۳۳۰۰

  3. میلاد گفت:

    Attachment

    سلام میشه بفرمایید وضعیت گل من چطوره؟مرسی

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ حالش خوبه فقط یکم هرسش کنید و نورشو زیاد کنید و تهویه رو بیشتر کنید تا مشکلش دراز شدنش حل بشه…

  4. هدی گفت:

    سلام آقای سجادی
    زبرینا بذر هم میده؟؟؟!

  5. نفس گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس
    این زبرینای ما امروز دیدم یه دفعه خودشو انداخته، چنتا شاخه اش بی حالن انگار و کاملا ی طرفی افتادن، آبش هرموقه که خشک شد و کودشم هر دوهفته اس، فقط جاش یکم گرم بود ک دو هفتس بردمش جای کم نورتر..ممنون میشم کمک کنید…

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببرید توی تراس جایی با هوای تازه و تهویه دار تا درست بشه هروقت دیدید خاکش خشک شده اب بدید.

  6. عذرا گفت:

    هرچی زبرینا قلم میزارم ساقه نزدیک خاک میگنده

  7. Mahboub گفت:

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر
    آقای سجادی چند وقتیه که خاک گلم خیلی پشه زده چند باری هم سم دیازینون زدم ولی متاسفانه تاثیری نداره بغیر از پشه موجودات ریز کوچیکی هم رو سطح خاک راه میرن . امروز هم اتفاقی وقتی روی خاکو زیر و رو میکردم دیدم کرم سفید کوچیک زده لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم گیاهم از بین نره . ضمنا روی برگهای گلم هم لکه افتاده و احساس میکنم داره سوراخ ایجاد میشه علتش چیه ؟

  8. مینا گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس
    علت سیاه شدن پشت برگهای زبرینا چیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ابیاری زیاد و تهویه و نور کم باعث سیاه شدن میشه ، باید برگهای سیاه رو بکنید نورش و گردش هوا رو زیاد کنید و زمانیکه خاکش خشک شد اب بدید تا درست بشه

  9. ماجده گفت:

    Attachment

    سلام اقای سجادی عزیز
    این برگ بیدی که عکسش رو میبیند بیرون از خونه رو پنجره هست، خیلی شاداب نیست و براق نیست برگهاش، چیکارش کن؟؟ می تونم بیارمش تو خونه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ببنیید ابش کمه ، یکم هم هوا گرمه برای همین بیحاله که با ابیاری بیشتر رفع میشه جاش سایه باشه ، هروقت خاک خشک شد اب بدید ازین بیشتر باید اب بخوره تا شاداب بشه

  10. میرزایی گفت:

    Attachment

    با سلام
    به نظر شما برگ های این گل چه مشکلی داره ؟ بعضی از برگهاش لوله شده و برخی لکه های سوختگی داره. ممنون میشم از راهنماییتون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ابیاری با اب لوله کشی باعث تشنگی و شوک به گیاه میشه و باید با اب کتری سرد شده ابیاری کنید و با اسیدهیومیک خاک رو بشورید تا املاح اضافی رو بشوره ببره بیرون تا گیاه به خوبی بتونه اب جذب کنه و گرمای هوا و نور شدید هم مزید برعلت باعث لوله شدن برگ میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید