گل های آپارتمانی, گلهای تراریومی ۸۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۷ تیر ۱۳۹۲

معرفی گل جنورا

نام انگلیسی

Velvet Plant

نام علمی

Gynura sarmentosa

فارسی رایج

جنورا،گینورا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

10000

از خانواده

Compositeae

خاستگاه

هندوستان

 

 

گیاهی است علفی از خانواده کمپوزیته و زادگاه ان هندوستان،زیبایی فوق العاده ان به خاطر پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ روی برگها و ساقه های ان است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهد نمی شود و تماشای ان از زاویه مخصوص با نور خورشید لذت بخش است.برگها دندانه دار و به صورت نامنظم روی ساقه ها می روید،گیاه تزئینی مناسبی برای کاشت گروهی به خصوص با گیاهان برگ سبز است،استفاده از ان در سبد اویزان و یا جامهای شیشه ای هم رایج است،نگهداری ان ساده و در صورت حذف هر شش ماه یکبار جوانه های انتهایی گیاه حالت پرپشت به خود میگیرد،گلهای ریز زرد رنگ ان کمی بوبوست و به محض مشاهده قبل از باز شدن باید حذف شوند.

 

نیازها:

 

نور:جهت نمایان شدن بهتر و بیشتر رنگ ها در برگ نیاز به نور قوی دارد،پشت پنجره پرنور بهترین مکان است،ولی باید مواظب اشعه مستقیم افتاب بود.

دما:اگر چه در زمستان درجه حرارت ۱۳ را تحمل میکند،ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۵ درجه است،حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۱ درجه است

آبیاری:در تابستان ابیاری روزانه و در زمستان هفته ای یکبار پیشنهاد میشود،اگر درجه حرارت پائین تر از ۱۳ درجه سانتی گراد است،ابیاری را متوقف کنید،پس از ابیاری برگها را تکان دهید تا قطرات اب از روی برگها بریزند.

رطوبت:غبارپاشی هفته ای یکبار به خصوص در تابستان رطوبت مورد نیاز را تامین میکند،ولی برای رسیدن به یک رطوبت پایدار باید زیرگلدانی سنگ ریزه  دار را پر از اب نمود،توجه کنید که انتهای گلدان با سنگریزه در ارتباط باشد نه آب.

تغذیه:کمبود مواد غذایی و عناصر لازم برای رشد را با اضافه نمودن کودهای مایع با جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور هر ماه یکبار جبران کنید.

خاک مناسب:لیمونی،کمپوست

تعویض گلدان:در صورتی که از ساقه های بزرگ جهت قلمه گیری استفاده نشده است،در اوایل سال سوم رشد خود احتیاج به تعویض گلدان دارد.

تمیز نمودن برگها:غبارپاشی برای تامین رطوبت برگها را نیز تمیز میکند،نیازی به تمیز کردن با اسفنج و پارچه یا مواد شیمیایی نیست.

تکثیر:ریشه دار نمودن قلمه های سبز

 

عوارض و درمان:

 

برگهای جدید ریز و ساقه گل دهنده آشکار شده است:گل را قطع کنید تا قدرت گیاه متوجه تولید برگ شود.

لکه های سوخته روی برگهاست:اگر مربوط به غبارپاشی در افتاب نباشد،عامل ان مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید.

ساقه پوسیده و گیاه در حال تلف شدن است:دو حالت دارد،یا هوا خیلی سرد است که گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید،یا افراط در ابیاری عامل ان است،سوراخ ته گلدان را بازدید و اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

برگها بد شکل و حشرات چسبنده سبز رنگ روی انها به چشم میخورد:با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگها و ساقه ها پژمرده میشوند:دو حالت دارد،یا گیاه تشنه است،گلدان را به مدت ۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید و ابیاری های بعدی را تنظیم کنید،چنانچه ابیاری مرتب باشد ولی گیاه در حال تلف شدن است،ریشه ها را بازدید کنید،در صورت متراکم بودن انها نیاز به تعویض گلدان با یک اندازه بزرگتر دارد.

شاخه ها منحرف،دراز بیش از اندازه و فاصله برگها زیاد است:نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،طبق دستور گیاه را تغذیه کنید،در صورتی که گیاه شما بیش از ۳ سال عمر دارد،از ساقه های ان به عنوان قلمه استفاده کنید.

لکه های سوخته روی برگها دیده میشوند:هنگام آبیاری یا غبارپاشی قطرات اب روی برگها جا مانده است،پس از غبارپاشی یا ابیاری ساقه را تکان دهید،غبار پاشی در افتاب انجام ندهید.

 

روش ازدیاد:

 

الف.از ساقه های سالم قلمه هایی تهیه کنید که حداقل ۲ جفت برگ داشته باشد.

ب.یک جفت برگ پائینی را قطع و ساقه را طوری در خاک کاشت کنید که جفت باقیمانده درست در سطح خاک باشد،ابیاری کنید و سه هفته اول گلدان را با چادر پلاستیکی بپوشاند،هر روز به مدت ۵ دقیقه چادر پلاستیکی را بردارید.

بوی گلهای ریز زرد و نارنجی رنگ گینورا که در انتهای ساقه ها ظاهر میشوند ناخوشایند است،حذف فوری انها بیدار شدن جوانه ها جانبی و رشد انها و در نتیجه توپی و پرپشت شدن گیاه را به دنبال دارد.

جنورا

جنورا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

ای گل تو دوش داغ صبوحی کشیده‌ای

ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم

پیر مغان ز توبه ما گر ملول شد

گو باده صاف کن که به عذر ایستاده‌ایم....

دیدگاه های شما

84 پاسخ به "معرفی گل جنورا"

  1. پریا گفت:

    مهندس جان ب داد گلم برسین لطفا
    ژینورای نازنینم خیلی حالش خوب بود
    اما بعد کود سه بیست دادن ک ی روال عادی برای کوددهی گلام هست یهو شل شدن برگاش
    همیشه کود میدم و چیزی نمیشه نمیدونم این بار چش شد!
    آبدهی منظم داره
    جزیره هم داره
    نورش هم پشت پنجره هست
    چیکارش کنم لطفا کمکم کنید
    http://uupload.ir/files/iki9_screenshot_20200706-070647_gallery.jpg

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام پریا جان خوبی؟ این ریشش حساسه به اب زیاد و سوختگی این فصل باید دز کود را نصف بگیرید ! الانم تا خاک خشک نشده اب ندید بهش تا درست بشه و سرحال بشه … جاشم خنک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید