گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۳۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل تیلاندزیا

تیلاندزیا

نام انگلیسی

Blue flowered torch

نام علمی

Tillandsia cyanea

فارسی رایج

تیلاندزیا(برگرفته از نام تیلانداز حکیم سوئدی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

50000

از خانواده

Bromeliaceae

خاستگاه

جنگل های بارانی اکوادور

 

گیاهی زیبا و فانتزی از خانواده بروملیده و موطن اصلی ان اکوادور،اپی فیت (در طبیعت روی تنه درختان زندگی میکند) و ریشه ها توسعه نیافته،گونه هایی ازین جنس هستند که هوازی گفته میشن اصطلاحا و بدون نیاز به خاک در محیط های تاریک و مرطوب به خوبی رشد میکنند و به قول خودم واقعا از زیر بوته به عمل میان  😆 ، من همیشه برای حموم مردم هم گیاه پیشنهاد میدم و پیشنهادم همین گلهای هوازی هستش، گونه های هوازی به خزه اسپانیایی یا همین تیلاندازیا هستش، این گونه برگها ضخیم و گوشتی و مقداری اب در خود نگه میدارد و به همین علت اهمیت وجودی ریشه ها را کاهش داده است،نسبت به سایه مقاومت نشان میدهد و گلها توسط براکته های نیزه ای شکل احاطه می گردند،گلدان کوچک دوست دارد و دایما باید اب پاشی شود.

 

نیازها:

 

نور:   این گونه گلدار به نور کامل احتیاج ندارد، و مثل ارکیده به نور کمتر مقاوه ، در کل جایی که ارکیده به خوبی رشد کنه این گل هم میتونه در کنارش به خوبی رشد کنه !

دما:   به سرما و خنکی حساسه ، داخل اتاق یا پاسیو یا گلخونه بهترین جای نگهداری این گلهاست…

آبیاری:   بین دو ابیاری خاک خشک بشه مخصوصا وقتی که روی گل هستش که به اب زیاد حساس میشه !

رطوبت:   در بهارو  تابستان به غبارپاشی با اب سبک بدون املاح نیاز دارد،در پائیز و زمستان غبارپاشی را متوقف کنید.بهترین روش ایجاد رطوبت ساخت یک جزیره در زیر گلدان هستش.

تغذیه:    در تابستان هر دو هفته یکبار با مود غذایی مایع و جامد محلول در اب های مخصوص گلهای زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است.

خاک مناسب:   مخلوطی از پیت و خزه اسفاگنوم بهترین خاک برای این گیاه است. برای گیاهان خانواده ی آناناس بهترین خاک ترکیب خاک ارکیده و هلندی هستش.

تعویض گلدان :گیاه دارای ریشه سطحی است،احتیاجی به تعویض گلدان ندارد(به جز زمان انتقال پا گیاه)

تمیز نمودن برگها :غبارپاشی برگها را تمیز میکند.از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر: جدا نمودن و کاشت پاگیاهان در بهار.

تقسیم بوته ی تیلاندازیا

تقسیم بوته ی تیلاندازیا

 

عوارض و درمان:

 

تمام اندام گیاه منقبض شده و خشک شده اند:هوا سرد و خشک و احتیاج به ابیاری دارد،گیاه را به محل گرم و مرطوب منتقل نموده و ابیاری کنید،غبارپاشی روزانه فراموش نفرمایید.

گیاه یک ساله است ولی گل نمیدهد:کاملا طبیعی است،گیاه با سه سال سن و فقط برای یک بار به گل مینشیند.

در تابستان کلیه شرایط مساعد ولی گیاه منقیض و پژمرده است:عامل ان گاز نفت و یا گاز آشپزخانه و هوای کثیف و یا نور مستقیم است،گیاه را به محلی با اکسیژن فراوان و نور غیر مستقیم منتقل کنید.

براکته های ظاهر شده اند ولی گل مشاهده نمیشود:عوامل مختلف دارد،ممکن است هوا سرد و خشک و یا نور کافی تباشد،شرایط را بازدید و نارساییها را بر حسب مورد رفع نمایید.

در زمستان گیاه سیاه شده است:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل کرمتری منتقل نمایید،ممکن است صدمه مرطوب به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باشد،از ان ها استفاده نکنید

روی ساقه گل دهنده مورچه هایی در حال حرکت هستند:از سم فروشی سم مورچه کش تقاضا نموده و طبق دستور عمل کنید(مورچه ها افت نیستند و ضرری به گیاه وارد نمیکنند،آنها برای تغذیه شیرینی حاصله از بدن افات روی برگها و اندام گیاه در حرکتند)

سطح زیرین برگها پر از تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،سطح زیرین برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید و گیاه را طبق دستور با سم کنه کش هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.افزایش رطوبت و غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

گیاه پوسیده است:قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و رطوبت بیش از اندازه اسدت،گیاه را با سم قارچ کش هفته اس یکبار سمپاشی نموده و به محل گرم و خشک تری منتقل نمایید،غبارپاشی را متوقف و اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید.

گیاه مادری در حال خشک شدن و پاجوشها شروع به رشد نموده اند:کاملا طبیعی است،تا بهار صبر کنید که گیاه مادری کملا خشک شود،سپس پاجوشها را طبق دستور از گیاه مادری جدا و در گلدان های جدید کاشت کنید.

 

کاشت پاگیاه:

 

با پژمرده شدن و خشک شدن گیاه مادری پاگیاه به نصف اندازه گیاه مادر رسیده است،گیاه را از گلدان ها خارج کنید و با چاقوی تیز پاگیاه را از بقایای خشک شده مادر جدا کنید،گلدان ها کوچک نمناسب با حجم ریشه گیاه انتخاب و مخلوطی از شن و پیت نرم و مرطوب اماده نمایید،پا گیاه را درون گلدان ها کاشت نموده و با فشار دست خاک را در اطراف ریشه متراکم و سه روز اول گیاه را درون چادر پلاستیکی قرار دهید.

سیلکل زندگی گیاه سه سال است،و در اخر سال سوم به گل مینشیند،پس از پژمرده شدن گیاه مادری پاگیاه که در کنار ان روییده عامل ازدیاد ان است

 

تیلاندزیا

تیلاندزیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

دامن کشان همی‌شد در شرب زرکشیده

صد ماه رو ز رشکش جیب قصب دریده

از تاب آتش می بر گرد عارضش خوی

چون قطره‌های شبنم بر برگ گل چکیده

لفظی فصیح شیرین قدی بلند چابک

رویی لطیف زیبا چشمی خوش کشیده....

دیدگاه های شما

34 پاسخ به "معرفی گل تیلاندزیا"

  1. سمیه گفت:

    سلام. امکانش هست در رابطه با شرایط نگهداری و پرورش گل ledebouria petiolata هم اطلاعاتی تو این سایت منتشر کنید. متشکرم از سایت خوبتون.

  2. سید کاوه رسولی گفت:

    Attachment

    سلام مهندس گل تیلاندزیا من اولش کم رنگ شد و بعد سبز و برگهاش داره خشک میشه و روی تاجش هم جدیدا حالت پوسیدگی پیدا کرده لطف کنید راهنمایی کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ شرایط نگهداری چطوریه؟

      • سید کاوه رسولی گفت:

        سلام ممنون که جواب دادید پشت شیشه جنوبی که با شیشه مات کن نورش فیلتر شده و خاک عمومی گرامافلور و دو هفته یکبار کود۳ بیست و جمعه ها ابیاری و هر روز دو تا سه بار ابپاشی با اسپری روی کل گیاه

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام ببینید نورش اولا زیاده ! یکم باید کمتر بشه ! دوم اینکه آب هم کمه ُ باید با خشکی خاک سیراب بشه و اب روی بوته هم ریخته نشه دیگه ! نور شدید و اب کم باعث کدری برگ شده ُ کود آپارتمانی گرین بهش بدید تا کیفیت برگهاش خوب بشه

  3. مهسا گفت:

    Attachment

    سلام.وقت بخیر
    برگهای پایینی دارن خشک میشن.روی تاج گلها هم همینطور.پشت پنجره جنوبی گذاشتم و هفته ای یک بار هم اب میدم.مشکل چیه؟ و کی گلهاش باز میشن؟ برای باز شدن گلهاش کار خاصی باید بکنم؟
    .ممنونم از پاسخگویی تون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیرم خوبی شما؟ سال نو مبارک. پنجره جنوبی نباید بذراید اینو ! هم نورش زیاد ه و هم ابش کمه ! بذارید جایی با نورکمتر و ابش با خشکی خاک انجام بشه سیرابش کنید. تغذیه با کود رشد ارکیده انجام بشه بهتره…

  4. مهسا گفت:

    Attachment

    سپاس از پاسخگوییتون.این کارو کردم ولی همچنان داره خشک تر میشه.اومدم گلدانشو عوض کنم دیدم ته سیگار داخلش بود.زنده میمونه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلتون با گلا ناباب گشته سیگاری شده :)))))
      ببینید بایدصبر کنید و با کود حاوی اسیدهیومیک تغذیه کنید تا خاک اسیدی بشه و ریشه ها ترمیم بشن همینطور با تغذیه دوباره به روزای اوجش برمیگرده !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید