گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۱,۲۱۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

کلیشه ی همیشگی،برگ قاشقی

پپرومیا

نام انگلیسی

Desert privet

نام علمی

Peperomia magnoliaefolia

فارسی رایج

پیرومیا،قاشقی

فارسی اصیل

فِلفَلوار(برگرفته شده از ریشه ی لاتینی ان و به معنی شبییه فلفل)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

40000

از خانواده

Piperaceae

خاستگاه

آمریکای مرکزی و جنوبی

سلام عرض میشه خدمت همه دوستان و سروران گرامی سایت باغ شیشه ای &#۱۲۸۵۱۲; امروز در خدمتتون هستم با معرفی یک گل محبوب و معروف از قدیم ،به نام برگ قاشقی.گیاهی علفی و همیشه سبز و مناسب برای ادارات و بانک ها با نور متوسط و خنک ، و با نمناسب برای داخل اتاق !   با رشد کند از خانواده پی پراسه و زادگاه ان برزیل و جنگل امازون هستش،برگها قلبی شکل و گوشتی و ابلق به رنگهای سفید کرمی در متن سبز،محل زندگی در زادگاهش در جنگلهای نسبتا تاریک است به همین دلیل سایه اپارتمان را به خوبی تحمل میکند،در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگها به وجود می آورد.واریته های زیادی در ایران پرورش می یابد.

 

نیازها:

 

نور:  نیم سایه افتاب و کنار پنجره احتیاجات نوری ان را تامین میکند،مواظب اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر باشید.

دما:  حداکثر درجه حرارت در تابستان 24 درجه و حداقل درجه در زمستان 18 درجه است،گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد.در کل به هوای خنک نیاز داره وگرنه برگها خشک و شکننده میشن.هوایی مثل هوای گلفروشی ها براش مناسبه.

آبیاری:،اجازه دهید در بین دو ابیاری سطح خاک گلدان خشک شود،ابیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زا ی ((بوتری تیس)) می گردد،در زمستان هر ۷   روز یکبار و درتابستان هر  2الی 3 روز یکبار ابیاری نمایید.

رطوبت:غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد.

تغذیه:مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در اب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تامین کنید.

خاک مناسب:خاک کمپوست یا بنفشه افریقایی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان:ریشه های این گیاه سطحی و ریز است،ترجیح میدهند در گلدان کوچک زندگی کنند،به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم ان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها:غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگها کفایت میکند،برگها ترد و شکننده هستند،انها را دست مالی نکنید.

تکثیر:گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهار یا تابستان و ریشه دار کردن آنها در  دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد

 

pobtusweb

 

قلمه برگ پپرومیا

قلمه برگ پپرومیا

 

عوارض و درمان:

 

برگها رنگ پریده و رشد متوقف شده است: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است،هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

رنگ برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است :کنه ی ریز قرمز عامل ان است،گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش افت مثر است.

کپک خاکستری روی ساقه ها است :قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است:با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده،غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و ابیاری را کاهش دهید.

به نظر میرسد برگها دارای تاول هستند: خاک گلدان باتلاقی شده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و سپس ابیاری نمایید،ابیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید،آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.

برگ ها خم میشوند :گیاه تشنه است و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید،بهتر است گلدان را 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را به محل خنکتری منتقل نموده.

برگها کمرنگ و گرایش به سفیدی دارند :شدت نور زیاد است،گلدان را به محل کم نور تری منقتل نموده.

نقاط زنگ مانند روی برگها نمایان شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز نموده.

برگها چین و چروک دار،خشک میشوند و میریزند :هوا خیلی گرم است،گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل نموده.

قسمتی از برگ و قاعده ساقه سیاه شده و پوسیده است: آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو ابیاری خشک شود سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید.

برگها سقوط میکنند: هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

نحوه ی قلمه گیری:

در تابستان از انتهای شاخه ها ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و انها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری نمایید.

 

نگهداری ساده،قیمت ارزان و قابلیت تکثیر فراوان پیرومیا و به علاوه جالب توجه بودن رنگ برگها طرفداران زیادی در بین افراد مبتدی پیدا نموده است.

برگ قاشقی

برگ قاشقی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بخت این نکند با من کان شاخ صنوبر را

بنشینم و بنشانم  گل بر سرش افشانم

ای روی دلارایت مجموعه زیبایی

مجموع چه غم دارد از من که پریشانم...

دیدگاه های شما

1,214 پاسخ به "کلیشه ی همیشگی،برگ قاشقی"

  1. علیرضا گفت:

    Attachment

    راستی من اسم این گیاه م رو نمیدونم. اوایل خیلی خوب و پر برگ بود.اما الان سه هفته س به سرعت برگ هاش زرد میشن و می افتن

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اسم این گل کروتون اکوبا هستش ، نور زیاد ، دمای ثابت و ابیاری با خشکی خاک میخاد ، جاشم نباید سرد باشه !

  2. علیرضا گفت:

    یکساله ثابت نزدیک پنجره شمالی ه که البته تو این فصل خنک ترین جای خونه س.هفته ای یه بار بهش آب میدم.اما شکل برگ های جدیدش مشکل داره و دو برگ انتهاییش هم زرد شده تقریبا

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم ببنیید این گلتون کمبود آهن داره که برگ جدیدش داره زرد میشه حتما تو این فصل ماهی یبار آهن بهش بدید تا هم فرم برگ درست بشه هم زرد نشن ! این گل تهویه خوب هم میخاد و جای خنک ، حتما آهن رو با اسید هیومیک بهش بدید تا درست بشه

  3. گلناز گفت:

    سلام. ممنون از مطلبتان. من گیاه قاشقی دارم … بلند شده و ساقه هاش به جای اینکه محکم و قوی برن بالا، وسط راه کج میشن… ساقه اش هم بصورت تکیه تکیه خط داره و غده های خیلی کوچک روی ساقه داره… اگه بخوام ساقه های قویترین داشته باشه چکار باید بکنم؟ برگهاش کاملا سالمن و گیاه در کل سالمه فقط مشکل همین که رشد میکنه ولی کج میشه.. ساقه هاش قوی نیستن…

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلتون نورش کمه و جاشم گرمه ، گلتون رو قیچی کنید و هرس کنید تا نصف بشه کامل نورشو زیاد کنید ، جاشم خنک کنید تا ساقش کلفت بشه و بعد کود کریستالون ساقه دهی بدید تا بهش کمک کنه قوی تر بشه گلتون

  4. سیب گفت:

    Attachment

    سلام
    و خسته نباشید
    این گلی که عکسشو گذاشتم قاشقی هست؟ (میخواستم ازش قلمه بگیرم.)
    با تشکر

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام یه ساقه ده ۱۲ سانتی ازش ببرید بزنید توی خاک توی هوای گرم تا ریشه بزنه ، راحت تکثیر میشه

  5. لیلا گفت:

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون.. من یک گل قاشقی دارم ک فقط یدونه ساقه داره ک اونم ضعیفه.میخواستم بدونم اگ ی جفت برگ انتهاییشو بزنم شاخه جانبی درمیاره یا نه؟و اینکه چه وقت باید این کارو بکنم؟
    بازم ممنون..

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ دقیقا درست حدس زدید باید ۵ سانت از سرش بزنید تا از کنار جوونه های جدید در بیاره ، بهتره ببرید جای روشن و خنک با تهیه کافی و یه کود حسابی هم بهش بدید تا گلتون قوی و سرحال بشه..

  6. مریم گفت:

    سلام خوبین? روزتون بخیر مهندس امرو دیدم این برگ قاشقیم برگاش سالمه سالمن ولی افتادن دور گلدون کاملا سالمااا، ب یکی از برگاشم دست زدم سریع افتاد. زدین بخاطر هوای سرد ولی این اخه توی اتاقه چیکارش کنم?? و اینکه مال من لخته کلااا الان قلمه بگیریم مث این عکسا پر میشهه?? یا باید بهار بگیرم?

  7. الهام گفت:

    سلام.تو فصل زمستان هم میشه تکثیر کرد؟
    من ساقه رو بریدم گذاشتم توی خاک و گذاشتم جلو نور اون قسمت از ساقه که خارج خاک بود پژمرده شده
    حالا گذاشتمش تو تاریکی میترسم نگیره

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما بله میتونید الانم جای گرم بزارید و تکثیر کنید البته جای گرم منظورم این نیست بزارید کنار بخاری ، هوای خنک باشه همراه با تهویه مناسب براحتی در مدت ۱ ماه باید ریشه دار بشن قلمه برگ پپرومیا ، قلکه ساقه هم باید بزنید توی خاک هلندی یا پرلیت خالی ….

  8. صادق گفت:

    Attachment

    سلام؛
    بیش از ۱ ماه است که گیاه قاشقی خریدم، از همان روزهای اولیه چند عدد از برگ هایش می ریختند! برگ ها سالم بودند، برگ هایی هم که تازه جوانه می زدند پس از چند روز می افتادند… انتهای برگ ها کمی سیاه رنگ است!
    به نظرم خاگ گلدان مشکل دارد، چرا که به محض آب دهی، آب از زیر گلدان خارج می شود!! احتمالا خاک رس است!
    گلدان پشت پنجره جنوبی ساختمان است.
    در این عکس روی خاک را خراشیدم که هوا به داخل خاک رود! آیا باید خاک را عوض کنم؟
    تشکر

    • صادق گفت:

      سلام،
      چرا به سوالم پاسخ ندادید؟! یعنی تشخیصم که روی خاک رو خراشیدم درست بوده؟!

      • باغ شیشه ای گفت:

        سلام عزیزم خوبی شما ؟ ببینید این گل باید بره توی ماسه یا خاک هلندی ، نباید بره توی خاک رس یا خاک باغچه ! اینطوری الوده میشه ، ضمن اینکه وقتی قلم زدید جاش گرم نباشه ! بزاردی کنار پنجره روشن و خنک ! خاک رو باید سریعا عوض کنید و یه قارچکش کاپتان هم بهش بزنید

  9. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام مهندس اسم این گلم که وسط هست چیه؟ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اسمش هست کالانکوئه قاشقی ، اون کوچیکه سمت راستش هم سانسی وریا هستش.

  10. لیلا گفت:

    سلام خسته نباشید من سه نوع پپرومیا دارم سبز و ابلق و هندی هر سه تاش برگاشون شروع کرده به ریخن بدون اینکه برگ خراب بشه نرفته فقط ته یه کم جمع شده و سیاه هست

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اول اینکه گلتون تشنه هستش از زیر ابیاری کنید دوم اینکه باید یه سم قارچکش سیاه و سفید بهش بزنید دوبار بافاصله ی ۵ روز و تغذیه و کوددهی هم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید