گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۴۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ انجیری

برگ انجیری

نام انگلیسی

Swiss cheese plant

نام علمی

Monstra Deliciosa

فارسی رایج

برگ انجیری

فارسی اصیل

اژبن(اژ=مار+بن=ریشه)(اشاره به ریشه های مار مانند ان است)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

45000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا

 

برگ انجیری گلی مناسب برای منازل و نا مناسب برای ادارا ت ودفاتر و شرکت ها  می باشد.چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن  وبریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه انها تحت نام برگ انجیری به فروش میرسند،ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهرا مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند،بر هر صورت ان گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند.هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست،تغییرات درجه حرارت را به راحتی میپذیرند،ریشه های هوایی انها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند،برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.

 

نیازها:

 

نور :نزدیک پنجره با نور غیرمستقیم نیم سایه،نیم افتاب نور دلخواه این گیاه است،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.نور کم باعث کم شدن بریدگیهای برگ شده و از زیبایی آن می کاهد

دما :اگرچه تا ۱۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد ولی کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد،در تابستان تا حدود ۳۰ درجه مقاومت میکند ولی در درجات بالاتر باید غبارپاشی مداوم نمود.

ابیاری :آبیاری زیاده از اندازه برای این گیاه مضر و سطح خاک در فاصله دو ابیاری باید خشک شود،همیشه قبل از ابیاری رطوبت سطح خاک را بازدید کنید.

رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.بهترین رطوبت ساخت جزیره در زیر گلدان است

تغذیه:  تغذیه بیش از اندازه باعث تجمع املاح در خاک میشود.در هر ماه یکبار تغذیه کنید.

خاک مناسب :خاک سبک و اماده کاشت یا کمپوست بهترین و مناسب ترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و  با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید،از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر :گرفتن قلمه در بهار،هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای ۲۳ درجه ریشه دار گردد.

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه متوقف شده است:نور کافی نیست،گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید.

لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها نمایان شده اند:در افتاب غبارپاشی کرده اید،عبور نور از قطرات اب به جای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه میزند،در سایه غبارپاشی کنید،برگهای صدمه دیده را با کارد تیز تا انتها قطع کنید.

بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند:کیاه از گونه ی دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها دیده میشوند:عامل ان حشره ی افت است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند که شدت ان در زمستان بیشتر است:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو ابیاری کاملا خشک شود سپس ابیاری را با مقدار کمتری انجام دهید،هر دو هفته یکبار ابیاری کافی است،زهکش را بازدید کنید.

برگها بدشکل و شکافدار میشوند:گیاه را از محل پر تردد خارج کنید،صدمات فیزیکی عامل ان است.

برگها خشک و چروک دار هستند:گیاه تشنه و هوا خشک است،فورا ابیاری نمایید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده اند:احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج میبرد،هر سه هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص گیاه را تغذیه کنید.

برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:عامل ان کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.غبارپاشی بهصوص  زیر سطح برگها در کاهاش افت موثر است.

نوک برکها قهوه ای رنگ میشود:گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید،همیشه خاک گلدان را بازدید کنید.بخصوص در تابستان که نیاز به اب بیشتر دارد.

ریشه های هوایی گیاه را هرگز قطع نکنید،بلکه با نصب قیم خزه دار  انها را وادار به فرورفتن در خزه مرطوب نمایید.
برگ انجیری

برگ انجیری

گونه ی دیگه  ی برگ انجیری ،به نام انجیری مینیاتور اصطلاحا که دقیقا شرایطی مثل برگ انجیری خودمون داره و به نور زیاد نیازمده…به نام Monstera.friedrichsthalii

 

برگ انجیری مینیاتور

برگ انجیری مینیاتور

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بر خاک کوی دوست گذاری نمی‌کنی

ترسم کز این چمن نبری آستین گل

کز گلشنش تحمل خاری نمی‌کنی

در آستین جان تو صد نافه مدرج است....

دیدگاه های شما

448 پاسخ به "معرفی گل برگ انجیری"

  1. شهره گفت:

    سلام. با درود سپاس فراوان از مطالب گرانقدر
    من یک ساله که این گیاه رو با گلدون خریدم. خداروشکر خیلی رشدش خوب بوده و تقریبا هر هفته یک برگ می ده. منتها الان دیگه قدش خیلی داره بلند می شه فکر کنم تا پایان سال برسه به سقف. نمی دونم چکارش کنم. به نظرتون می شه جلوی رشدش رو گرفت؟ ضمنا در مورد نحوه قلمه و زمان مناسب قلمه و خاک مناسب هم لطفا توضیح بدید
    ممنونم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ جلوی رشد رو که نمیشه گرفت ولی میشه با قلمه زنی کنترلش کرد و گرد و توپیش کرد ! بهتره ساقه هارو همراه نواحی حاوی ریشه های هوایی قلمه کنید و بزنید توی اب ، هر قلمه حاوی ۳ تا بند باشه وقتی ریشه کرد بزنید توی خاک.

  2. محمدرضا گفت:

    Attachment

    با سلام و تشکر از سایت بسیار خوبتون. من یه برگ انجیری با برگهای بزرگ جدیدا گرفتم. کلا گیاه خوب بود ولی یه برگ نیمه زرد و یه برگ پژمرده داشت ولی بقیه برگها سرحال بودن فقط نوک بعضیاش خیلی کم سوخته بود که طرف بهم گفت اینارو بچین. وقتی آوردم خونه اونارو چیدم ولی باز بقیه برگها شروع کرد از نوک سوختن و زرد شدن.آوردمظ خاکش خیس بود بخاطر همین هنوز آبش ندادم جزیره هم براش درست کردم و اسپری هم می کنم ولی همچنان ادامه داده

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اولا با کود گرین اپارتمانی حاوی اسیدهیومیک تغذیه کنید تا کمبود پتاسیم برطرف بشه دوما با اب سبک و تسویه شده اب بدید و سعی کنید این سوختگیا رو از ته نزنید ! از ته بزنید بازم زیاد میشه ! بذراید نیم سانت بمونه ! رطوبت محیظ رو هم زیاد کنید و صبر کنیدتا گلتون با شرایط منزل سازگار بشه و بعد درست میشه و برگ جدید میزنه

  3. لیلی گفت:

    باسلام.
    یکشنبه هفته پیش یک برگ انجیری با برگهای پهن تعداد ۵ برگ، خریدم و در خانه کنار پتجره با نور غیرمستقیم قرار دادم. دو روزه که برگها دارن مچاله می شن. روی یک برگ هم لکه قهوه ای داره. سطح خاک مرطوبه. دلیلش چیه؟ نگرانشم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلتون داره خودش رو اداپته میکنه ، یه عکس بدید ببینم چطوری شده

  4. لیلی گفت:

    سلام.
    ممنونم. یعنی جای نگرانی نیست؟
    راستش عکس اپلود نمی شه. فکرمیکنم برگ انجیری من با گلی که دوستان دارند و شما معرفی کردید متفاوته. این پنج برگ بسیار پهن داره. یعنی برگ بعدی کی در می آد.؟

  5. mandana گفت:

    Attachment

    سلام خوبید؟؟من یه برگ انجیری خریدم رشدش خیلی خوب بود بعد از یه مدت دیگه هیچه برگی نداد،قبلا یه برگش زرد میشد و جاش یک برگ بزرگتر در میومد ،منم فکر کردم از گلدونشه گلدونش رو عوض کردم توی ابان.الانم نه رشدی داره تازه بی حال تر هم هست،

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ باید صبر کنید ریشه کمی پر تر بشه ، اینا ریشه های ضعیفی دارن و زمان میبره تا پر کنه و درنتیچه برگ بده ، با کود مخصوص اپارتمانی گرین تغذیه کنید تا برگ بده و پر بشه.دوباره با خشکی خاک هم ابیاری کنید.

  6. سهیل گفت:

    باسلام، برای برگ انجیری از کود گیاهان آپارتمانی و سبز می بایست استفاده شود و یا از کود نخل ها .

  7. پریسا گفت:

    سلام مهندس برگ انجیری من مثل کوه شده توخونه انگار جنگل امازونه برگهای پهن و بزرگ تو هیچ کدوم از عکسها مثل مال خودم ندیدم ولی یه مشکل
    هرچه قلمه میگیرم برگهاش دیگه بزرگ درنمیاد کوچیک و ساقه باریک میشه چرا؟؟

  8. مرجان گفت:

    سلام روز خوش…به نظر شما برگ انجیری برای پنجره شمالی خونه که آفتاب نداره و فقط نور داره اوکی هست یا خراب میشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ نورش باید زیاد باشه به هرحال ، روی برگ خودش نشون میده اگه برگ بدون بریدگی برگ باشه یعنی نورش کمه !

  9. سعید گفت:

    Attachment

    با سلام
    من از یک گیاه برگ انجیری بزرگ چند قلمه تهیه کردم و ریشه دار کردم.از وقتی داخل گلدان کاشتم لکه های سیاه رنگ با حالت سوختگی در یکی از قلمه ها بوجود اومده.حتی برگ جدید هم که داد بعد از ۳ روز همون برگ جدید هم لکه دار شد.لطفا راهنمایی کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید سم کاپتان روش اسپری بشه توی خاکشم بدید تا قارچ نگیره ! ریشه زده ولی چون گلدونش بزرگه بهش داره پوسیده میشه باید قارچکش بزنه.تا خاک خشک نشده اب ندید !

  10. سعید گفت:

    با سلام و تشکر از پاسخگوییتون
    سم کاپتان در دسترس ندارم.در حال حاضر سم مانکوزب ۶۴% در اختیار هست.میتونم از این استفاده کنم؟
    اگر پاسخ مثبت هست نحوه و میزان مصرف رو دقیقتر اعلام کنید.
    ضمنا آبیاری رو هم محدود میکنم به همون ۲ هفته یکبار در ۶ ماهه اول و هفته ای یکبار در ۶ ماهه دوم البته با در نظر گرفتن لزوم خشکی سطح خاک
    با تشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله مانکوزب هم خوبه اثر داره ! یه قاشق چای در یه لیتر اب بزنید بهش! دو هفته یبار کمه ! تهویه و نور رو زیاد کنید تا گلتون کار کنه و اب رو بکشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید