گل های بیرونی ۵۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ تیر ۱۳۹۲

معرفی گل اطلسی

اطلسی گل درشت

نام انگلیسی

Petunia

نام علمی

Petunia x hybrida

فارسی رایج

اطلسی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آمریکای جنوبی

اطلسی دارای رقم های یک ساله و دائمی بوده منشأ آن آرژانتین، برزیل و اروگرئه است. گونه P. x hybrida حاصل تلاقی بین P. axillaris و P. integrifolia است. در گلکاری از اکثر رقم های آن حتی رقم های دائمی به صورت یک ساله استفاده می شود. دارای ساقه های نیمه چوبی و گل های قیف مانند است. انواع کم پر و پر پر دارد که نوع کم پر آن را به عنوان اطلسی معمولی میشناسیم و بیشتر در حاشیه کاری و تپه های گل به کار می رود. رقم های پر پر یا گل درشت آن که برخی از نظر کروموزومی تتراپلوئید هستند امروزه رایج شده است. در اطلسی از ویژگی قدرت دو رگه بسیار استفاده می شود و گل های چند رنگ و ستاره مانند از این طریق تولید می گردد. گل های اطلسی معمولی دارای عطر ملایمی است که به ویژه در شب استشمام می شود و در روز بوی خاصی ندارد.

گل اطلسی دارای رنگ های متنوع است. جای رنگ زرد خالی بود که اخیرا این رنگ هم از طریق به نژادی تولید شده است. برخی از آنها دارای پنج نوار سفید هستند که از وسط گل به سمت حاشیه گسترش یافته اند. برخی نیز دارای نوار سفید در حاشیه هستند. عادت رشد آن نامعین و دارای انواع پا بلند و پا کوتاه است. برگ های این گیاه اندکیکرکدار و چسبنده است.

اطلسی ها از نظر شکل گل در چهار گروه قرار می گیرند که عبارتند از:

۱-گل درشت (Grandiflorus)

اطلسی

اطلسی

۲-پر گل (Multiflorus)

اطلسی پر گل

اطلسی پر گل

۳-پر پر (Double)

اطلسی پر پر

اطلسی پر پر

۴-چین دار (Fringed)

گونه های اطلسی در سه نوع: بوته ای (Bushy) ، خزنده  (Sprawling) و بالا رونده  (Trailing) موجود است که برای منظورهای مختلف در طراحی فضای سبز می توان از آن ها استفاده کرد.

به طور کلی اطلسی های هیبرید (دورگه) به ۶ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 Single multiflora

 Doubles grandiflora

 Single grandiflora

 California gaint

 Floribunda

Doubles multiflora

                                                                                                                                                                                                                    در سال های اخیر دو تیپ جدید اطلسی تولید شده که شامل Milliflorasبا تعداد زیادی گل ریز و SupertuniasTM با عادت رشد رونده و پر رشد است. نوع اخیر به صورت رویشی افزایش می یابد، چون بذر نمی دهند و اگر هم بذر بدهد مقدار آن کم است.

گلدهی

    اطلسی از اواخر بهار تا اواخر پائیز گل می دهد. از زمان کاشت بذر تا گلدهی حدود 3 ماه طول می کشد.

نیازها

    در خاک های حاصلخیز به نسبت سنگین و محل آفتابی رشد و نمو خوبی دارد. در خاکی که تازه باشد و پیشتر در آن اطلسی کشت نشده باشد این گیاه خوب رشد می کند. از نظر دمایی دامنه زیادی را تحمل می کند. بذر آن برای تندش نیاز به نور دارد. حذف گل های پژمرده باعث گلدهی بیشتر و طولانی شدن دوره گلدهی می شود. سه هفته پس از انتقال نشاء که بوته ها رشد کافی کردند قطع جوانه انتهایی توصیه می شود که این عمل باعث رشد جانبی گیاه می شود. زمانی که گیاهان زیاد طویل می شوند می توان آنها را سربرداری کرد. همچنین زمانی که گیاهان به صورت دراز و باریک رشد می کنند می توان با سربرداری این مشکل را حل برطرف کرد.

    در اطلسی دما، گلدهی و نیز تعداد انشعابات جانبی را تحت تاثیر قرار می دهد. گلدهی در دمای 21 تا 26 درجه سانتی گراد افزایش می یابد و در 10 تا 15 درجه کاهش می یابد. در دماهای خنک، تعداد شاخه های جانبی زیاد می شود.

    آبیاری، در رشد اطلسی نقش اساسی دارد. برای کاهش سرعت رشد و در نتیجه جلوگیری از گلدهی سریع، گاهی از کاهش آبیاری استفاده می شود ولی این عمل باعث کاهش کیفیت می شود.

افزایش

    رقم های معمولی با بذر و رقم های پر پر با بذر دو رگه یا قلمه افزایش می یابند. در رقم های پر پر به علت تبدیل شدن اندام های جنسی به گلبرگ بذر تولید نمی شود.انواع SupertuniasTM و انواع دارای برگ ابلق نیز با قلمه افزایش می یابند. بذر برخی رقم ها برای تندش نیاز به نور دارد بنابراین باید سطحی کشت شود. برخی دیگر نیاز به تاریکی دارند. زمان کاشت بذر بسته به شرایط محیطی از اواخر زمستان تا اوایل بهار است به عنوان مثال در کرج در اردیبهشت ماه، در هوای آزاد کشت می شود و نشاء آن در خرداد به محل اصلی منتقل می شود. به طور معمول بذر آن در شاسی سرد کاشته می شود و پس از رفع خطر یخبندان در اردیبهشت به فاصله ۳۰ سانتی متر در زمین اصلی نشاء می شود. فاصله بوته ها نباید کمتر از ۲۵ سانتی متر باشد چون حالت متراکمی ایجاد شده و گیاه دچار بیماری هایی مانند بوته میری و غیره می شود.

    جهت افزایش رقم های پر پر با قلمه، در اواخر تابستان قلمه گیری کرده و قلمه ها را در ماسه مخلوط با خاک گلبرگ در گلدان نگهداری می کنند. پس از سپری شدن فصل زمستان قلمه های ریشه دار شده را به طور جداگانه در گلدان می کارند.

دانهال گل اطلسی

دانهال گل اطلسی

قلمه اطلسی

قلمه اطلسی

آفات و بیماری ها

    از آفات مهم آن برگ خوار است که با سموم حشره کش قابل کنترل است. از بیماری های ویروسی آن می توان به موزاییک توتون و موزاییک خیار اشاره کرد که به محض مشاهده باید گیاه آلوده را از یبین برد. از دیگر بیماری های آن بوته میری است که در این مورد گندزدایی خاک ضروری است. قارچ های رایزوکتونیا و اسکلروتینیا باعث ایجاد شانکر در پایین ساقه و نیز زرد شدن و افتادن برگ های پایینی می شود.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

نه وصلت دیده بودم کاشکی ای گل نه هجرانت

که جانم در جوانی سوخت ای جانم به قربانت

تحمل گفتی و من هم که کردم سال ها اما

چقدر آخر تحمل بلکه یادت رفته پیمانت

دیدگاه های شما

58 پاسخ به "معرفی گل اطلسی"

  1. سارینا گفت:

    سلام ببخشید جهت افزایش گل دهی و افزایش ساقه ها چکار کنیم؟ ممنونم
    اگر ممکنه جواب را به ایمیلم ارسال کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ برای افزایش گلدهی باید سریعا گلهای پژمرده رو بجینید و نزارید تا روی بذر بره گیاهتون.

  2. توحید گفت:

    توی گلدون هایی بزرگی که روی نرده قرار میگیره میشه اینو کاشت؟افتاب مستقیم هم بهش میخوره.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام بله میشه کاشت و زیاد این کارو میکنند و باید آفتاب بهش بخوره و آبیاری روزانه انجام بشه

  3. حسن رضائی گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس سجادی عزیز . روز بخیر و شادی
    لطفا در صورت امکان اسم این گل رو بفرمائید. این گل خیلی خیلی شبیه اطلسی هست اما گل ها و برگها خیلی کوچکتر هستن . فروشنده میگفت اطلسی مینیاتوری هست ولی من چیزی به این اسم پیدا نکردم. ممنونم از راهنمائی تون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این نوعی اطلسی هستش که باید بزارید یه جای روشن و توی تابستون افتاب مستقیم نخوره یا توی بالکن بزارید یا توی حیاط.بهش کود بدید دو هفته یبار

  4. توحید گفت:

    Attachment

    سلام.یه دوستی بهم پیشنهاد دا که تو بالکنم اطلسی بکارم چون جلوی افتاب مستقیم تحمل داره و گلاش بیشتر میشه.عکس بالکنشو هم فرستاد.من هر جارو گشتم که اطلسی بخرم به این رنگ و خوشگلی اطلسی ندیدم.میخواستم ببینم این واقعا اطلسی هست؟تو ایران از اینا هست؟

  5. توحید گفت:

    Attachment

    اینم یه عکس دیگه..

  6. علیرضا گفت:

    سلام میشه درباره نگهداری بذر به طور کلی توضیح بدین؟
    با توجه به رطوبت بالا یخچال،آیا نگهداری بذر در یخچال درست است؟و اینکه ظرفی که بذر درونش وجود داره آیا باید درب بسته باشد یا نیاز به هوا دارد؟
    فکر میکنم حتی یک پست درباره این موضوع هم بذارید بد نباشه!
    ممنون از پاسخگویی تون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی پوسته جدید سایت همه اینا رو لحاظ کردیم….بذر باید جایی باشه خنک، خشک و تاریک….مثه بقه ی بالای یخچال توی یه ظرف در بسته که اکسیژن کم باشه…یا توی کمد یه اتاق خنک بزارید توی پاکت نیزی به ظرفم نیست حتما معمولا سه سالی قوه ی نامیه دارن

  7. توحید گفت:

    سلام.میخواستم بپرسم که چطوری باید گلهای پژمردشو کند.باید از اون ساقه ی درازی که گل روشه روکند و یا فقط اون گل پژمرده رو جدا کرد و یه مخروط تو خالقی بمونه؟

  8. مجتبی گفت:

    ایا گل اطلسی سیاه به بازار اومده و چطور میشه اونو تهیه کرد

  9. فرساد گفت:

    سلام وقتی گل اصلسی پژمرده میشه و جداش میکنم قسمت داخل مخروط یه چیزی شبیه این که بذر اونجا جمع میشه میمونه اگه قسمت مخروطی رو قیچی کنیم مشکلی پیش یاد/؟ و ایا اگه یک گل بریزه از همون مخروط دوباره گل میده یا نه ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اون مخروط غلاف بذرش هست و باید کنده بشه مشکلی پیش نمیاد.و از همون ساقه پایین ترین جوونه تبدیل میشه به جوونه و دوباره رشد میکنه

  10. امیر گفت:

    سلام گونه های میلی فلوراس و سوپرتونیاس هم در ایران هست؟ من دنبال اون گونه پرگل بودم پیدا نکردم در سایت شما هم نبود. تو بازار هم همین اسم رو داره؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی بازار هست ولی نه به اسم مولتی فلور، به اسم کالیبریا میشناسن توی تابستون میاد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید