گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۷۹۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی کاج مطبق

کاج مطبق

نام انگلیسی

Norfolk island pine

نام علمی

Araucaria excelsa

فارسی رایج

کاج مطبق

فارسی اصیل

کپی ناژ (کپی = میمون +ناژ=کاج)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

6000 الی 80000

از خانواده

Araucariaceae

خاستگاه

جزیره ی نورفلک در اقیانوسیه

 

این گیاه طالب هوای تهیه دار و تازه بوده به همین دلیل برای بانک ها ، دفاتر خدماتی بسیار مناسب می باشد. کاج مطبق گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده آراکریاسه با شاخه های مطبق،موطن اصلی ان جریزه نور فولک استرالیا،رشد ان در محیط طبیعی زیاد ولی در اپارتمان به کندی رشد میکند ، به دلیل طالب بودن به آب و هوای خنک و مرطوب ، و نور زیاد، اصلا مناسب منازل نمی باشد ،احتیاج شدیدی به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمیکند،در شمال کشورمان این گل را در فضای بیرون و حیاط می کارند و بعد از چندسال تبدیل به درخت بزرگی می شود.

 

کاج مطبق در خیابان

کاج مطبق در خیابان

 

نیازها:

 

نور: در تابستان از تابش نور مستقیم افتاب به ان جلوگیری کنید،اگر چه سایه را تحمل میکند ولی نزدیک به پنجره شمالی با نور ملایم نگهداری کنید،در بهار و تابستان هر هفته یکبار ۱۸۰ درجه انرا بچرخانید،در غیر اینصورت گیاه به طرف نور خم شده وشکل طبیعی خود را از دست میدهد

دما: دوستان کلا کاج ها همگی عاشق هوای خنک هستند ، این گل هم علاقه ی خاصی به خنکی و تهویه مناسب داره در تابستان حتما توی راه پله خنک یا تراس شمالی یا بالکن نگهداری کنید.در زمستان هم در راه پله بسیار مناسب هستش زیرا داخل اتاق علارقم خنکی هوا ولی تهویه مناسب وجود ندارد ، گرمی هوا و تهویه ناکافی باعث شل شدن و افتادگی برگها می شود.

افتادگی برگهای کاج

افتادگی برگهای کاج

آبیاری: یادمه یبار رفته بودم ویزیت کاج مطبق، برگ های گیاه همگی شل و ول شده بودن ، صاحبخونه گفتش همیشه هفته ای دو بار اب میدم سیرابش میکنم ، انگشت زدم به خاک دیدم خاک خشکه خشکه ،گفتم  خانم محترم این میزان آبیاری پاسخگوی نیاز آبی گلتون نیست این گیاه خیلی آبدوسته ، باید هروقت میبینید اینطوی خشک شده سیرابش کنید. خلاصه هفته بعد زنگ ز کلی تشکر که ازوقتی ابش رو بیشتر کردم دیگه مشکلش حل شده 😆

رطوبت: اگه بتونید برگاشو اسپری کنید هر روز براش خوبه ولی اگه دیدید داره برگ قهوه ای یا سیاه میشه این کار رو متوقف کنید دیگه و یه جزیره زیرش درست کنید.

تغذیه: با شروع فصل رشد در بهار و تابستان جهت تغذیه مصنوعی از کود محلول در اب استفاده کنید دو هفته یکبار با کودهای سه ۲۰ تغذیه کنید.

خاک مناسب: خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک یا خاک هلندی  است

تعویض گلدان :هروقت دیدید ریشه گلدون از زیرش زده بیرون باید گلدون رو تعویض کنید ، همینطور از گلدون های پلاستیکی استفاده کنید بهتره یا کومپوزیت، گلدون سفالی براش خوب نیست اصلا !

تمیز نمودن برگها:غبارپاشی با ابفشان در این خصوص کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه و کاشت بذر (پایه های بذری دارای طبقات نامنظم هستند)بذرش دوستان خیلی دیر مثلا یکی دوماه زمان میبره تا جوونه بزنه بنابراین بهتری راه قلمه هستش.

دوستان این گیاه را باید فقط از شاخه ی اصلی و عمودی قلمه گرفت چون یه خاصیتی داره و اینه که از هرجایی یا هرفرم شاخه ای قلمه بزنید همونطوری رشد میکنه ! از شاخه های افقی قلمه بزنید گلتون افقط خواهد شد و زیبایی نداره ،از شاخه های عمودی بزنید تا گلتون عمودی و زیبا بشه.

قلمه انتهایی کاج

قلمه انتهایی کاج

جوانه زنی بذر کاج مطبق

جوانه زنی بذر کاج مطبق

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه متوقف شده است:ریشه ها را بازدید کنید،اگر متراکم شده اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است

زخم های سفید پنبه ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگها تشکیل شده اند:حشره افت عامل این نارسایی است،هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره طبق دستور سمپاشی کنید  و یا با پنبه اغشته به محلول به سم روی شاخه ها بمالید.

برگها سبز هستند ولی میریزند:ابیاری زیاده از اندازه باعث این عارضه است،ابیاری را متوقف کنید تا سطح خشک شود،سپس ابیاری را با میزان کمتری انجام دهید.

برگهای شاخه های پائینی میریزند:گیاه پیر شده است،اگر تاریکی زیاد از اندازه باشد،گیاه را به محل روشن تری انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف کنید.

شاخه ها باریک و علفی هستند:تغذیه مصنوعی تجویز می شود،میزان مواد غذایی را دو برابر کنید.

برگها سوزنی زرد و قهوه ای شده و میریزند:هوا گرم و خشک است،گلدان را به محل خنک تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید،ابیاری و ابفشانی را فراموش نکنید.

حشرات سبز رنگ روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناک شده اند:هر ۱۴ روز یکبار با یک سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

شاخه ها به طرف پائین خم شده اند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.یا گرمی و کمبود رطوبت عامل آن است شرایط را بازدید کنید

 

هرس:

 

۱-شاخه های خشک پائینی را تا انتها قطع کنید

۲-پودر گوگرد و روغن وازلین به محل قطع بمالید.

رشد کاج مطبق بسیار کند و هر سال یک قطعه و یا حداکثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاید،زیبایی این گیاه در داشتن برگهای سوزنی شفاف در طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است،برای این منظور سعی کنید از دستمالی کردن برگهای سوزنی و استفاده از مواد براق کننده جلوگیری و با اب فشان رطوبت گیاه را تامین کنید.

کاج مطبق

کاج مطبق

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت

بوستان سمن و سرو وگل و شمشادت

چشم بد دور کز آن تفرقه‌ات بازآورد

طالع نامور و دولت مادرزادت....

دیدگاه های شما

790 پاسخ به "معرفی کاج مطبق"

  1. آیدا گفت:

    Attachment

    سلام این کاج من یه هفته بعد از خرید برگهاش حالت افتاده و رنگ پریده پیدا کرده و نوک برگهاش در حال زرد شدن لطفا راهنماییم کنید.
    و یه نکته دیگه این که این کاج مدل بنسای شده است.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ عذرخواهی بابت تاخیر در جوابدهی ….این ظاهرا تشنه هستش قشنگ سیرابش کنید و باید جاش خنک باشه حتما کاج عاشق خنکی هستش نورشم زیادتر کنید.

  2. سمانه گفت:

    Attachment

    سلام روزتون بخیر کاج مطبق من از پایین داره برگاش خشک میشه و از بیخه تنه درخت کنده میشه ایرادی داره که اینجوری خشک شده؟! البته درخت قارچ و افت داشت که خودتون بهم گفته بودین که سم بزنم بهش که از مقدار قبل خیلی کمتر شده ولی هنوز کامل نرفته با وجود گذشت یک ماه از چند بار زدن.

    مقدار ابیاریش هم همون هفته ای یک بار هست و کود بهش میدم ماهی یک بار . یه موجوداتی تو خاکش دیدم که چندتا مرده هم بیرون گلدون بودم میخواستم ببینم کرم خاکی هست یا نه؟!

    یه مدت هست کنارش بخور سرد گذاشتم برای حفظ رطوبتش میخوام ببینم بخاطر اون هست یانه؟!
    آیا اب بهش اسپری کنم یا نه ؟!

  3. سمانه گفت:

    Attachment

    سلام این هم عکس کاج هست که توضیحاتشو خدمتتون عرض کردم.البته نگه داریش طبق اصول انجام میشه ولی اسپری نمیزنم.به نظر شما بزنم یا خیر؟!
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ببینید گل شما حالش خیلی خوبه ، فقط شما یه جزیره زیرش درست کنید تا محیطش مرطوب بشه ،یعنی یه سینی پراز آب زیرش بزارید تا محیطش رو مرطوب کنه حتما هم جاش باید خنک باشه !

  4. محمد گفت:

    Attachment

    با سلام این کاج مطبق من حدود دو ماه هستش زرد شده و به طرف پایین خم میشه هفته گی یه بار آب یاری میشه کنار پنجره هستش یک ساعت در روز آفتاب میاوفته روش کنارش شوفاژ هم هست ممنون میشم بگین چه مشکلی داره پارسال هم در همین وضعیت بود ولی شاداب بود

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟گلتون کم ابه باید بیشتر اب بدید ،بزارید توی تشت اب از زیر اب بکشه سیراب بشه روی خاک خیس شد درش بیارید بیرون تا به مرور درست بشه

  5. yeganeh گفت:

    سلام خسته نباشید!من میخواستم واسه گلهام کود تهیه کنم به نظر شما کدوم کود بهتر و کارامد تره کود کامل یا کریستالون؟اگ کریستالون کدوم رنگش سبز قرمز یا ابی؟گلهایی ک دارم اگلونما.مطبق.پوتوس.برگ بیدی.گل سنگ.حسن یوسف.الوئه ورا.کالانکوئه.اسپاتی.سینگینیوم.کراسولا.اچینو. هاورتیا
    درضمن من پوتوس هارو تو اب نگهداری میکنم یه جایی خوندم ک برای رشد بهترشون کود بامبو داده بشه این کارو بکنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بجای کریستالون از کودهای گرین استفاده کنید ، بدون اوره و ساخت اینالیا.

  6. شریفی گفت:

    سلام.روزتون بخیر.من کاجمو حدود ۴ ماه خریدم و با وجود انجام ابیاری صحیح و نور و رطوبت مناسب در حال ریختن برگ هایش هست وخشک شدن. قارچ و آفت داشت که بهشون شما گفته بودین سم دیازینون و قارچ کش بزنم که الان کمتر شده ولی از بین نرفته هنوز کامل.
    امروز حشرات خیلی ریز سفید رنگ و گوشت خیزک و هزارپا مشاهده کردم.به نطرتون خاک گلدون رو عوض کنم یا سم بزنم؟!

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ میشه این نحوه ی ابیاری و نور و غیره رو بفرمایید ببینم چطوریه؟ شاید از نظر من مناسب نباشه ! اون افات خاکی هم با یه سم سوین از بین میرن

      • شریفی گفت:

        ابیاری هفته ای یک بار زمانی که خاک خشک بشه و نورش و رطوبتش هم خوبه جاش خنکه.اون قارچ ها که به صورت صمغ روی کیاه بود هنوز با وجود گذشت ۲ ماه هنوز نرفته برای چی هست؟! چون هفته ای یک بار هم اون سم هارو که گفته بودین اسپری میکنم ولی بعضی جاهای برگاش هنوز میبینم فقط کم شدن ولی از بین نرفتن.
        علت ریزش برگاش و خشک شدنشون میتونه به خاطر اون آفت های توی خاک باشه؟!
        ممنونم

        • شریفی گفت:

          چه میزان و چند بار اون سم سوین رو استفاده کنم!؟

        • شریفی گفت:

          چه میزان و چند بار اون سم سوین رو استفاده کنم!؟ و امروز اب دادم گیاه رو چه زمانی شم رو بدم بهش؟!
          ممنون از محبتتون و پاسخ گوییتون

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سوین رو باید یه قاشق چای توی یه لیتر اب بدید ، این سری موقع ابیاری باید زیر خاکش خشک شده باشه ، با انگشت میتونید چک کنید سم رو هم همون موقع بدید

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام ببینید باید همزمان با سم کودهم بدید دوهفته یبار تا به موازات هم گلتون تقویت بشه و جون بگیره ، اون صمغ هارو دستی بکنید بندازید دور ، سم رو کمی غلیظ تر کنید و ابتون هم کمه باید زیر خاک بین دو ابیاری خشک بشه ! نه روی خاک

  7. مهران گفت:

    Attachment

    با سلام خدمت شما.
    عذر میخوام من چن تا سوالی داشتم خوشحال میشم راهنماییم کنید.
    من این کاج مطبق رو دو هفته ای میشه خریدم. از همان روز که خریده بودم هم شاخه های بالاییش زرد بودند.میخواستم بدونم مشکلش چی هست؟ حتی سوزن های روی بدنۂ اصلی همداز وسط به بالا زرد هستند. پایین درختش هم یک شیره ای زده بیرون از درخت . ما توی بندرعباس زندگی میکنیم هوای اینجا هم همانطور که میدونید همیشه شرجی هست، .اسه همین نمیشه بیرون گذاشت ، کنار پنجره گذاشتم فقط بعد از ظهر ها افتاب میخوره ، اون هم غیر مستقیم.
    منتظر راهنمایی شما هستم جناب. یا علی.

  8. علیرضا گفت:

    سلام مهندس.من یه بونسای کاج مطبق دارم.سه ماه قبل خریدمش.برگهاش که رشد می کنن همش آویزوون و رو به پایین هستن. این طبیعیه آیا؟

  9. ناديا امامي گفت:

    Attachment

    سلام اقای سجادی
    کمک کنید
    کاج مطبق من ۶-٧ساله خونه ما هستش
    تو این هفته دوتا از برگاش خشک شده در واقع پایینترین شاخه
    مشکلش چی میتونه باشه سر کاج خیلی شادابه ولی من نگران شدم از جایی که برگ خشک شده صمغ زده بیرون افتم نداره بررسی کردم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اون ناحیه صمغ رو با تیغ تمیز بتراشید و جاش رو با قارچکش کاپتان پانسمان کنید ، یه جزیره برای گلتون درست کنیدتا رطوبت بالا بمونه و زیادم نران نباشید دو تا خشک بشه طبیعیه

  10. faeze گفت:

    Attachment

    سلام.سال نومبارک.مهندس کاج مطبق من دچارمشکل شده.نورش خوبه دمای خونه هم متعادله.شاخه هاش دارن خشک میشن.علتش از پرآبیه؟دوساله خریدمش میخوام خاکشوعوض کنم فقط نمیدونم علت زرد وخشک شدن شاخه ها و درمانش چیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی اتاق نیارید دیگه ازین ببعد ، چقدر آبش میدید ؟ داره کبود میشه یا از کمبود مواد غذایی خاک یا پر ابی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید