گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی, مقاوم به نور کم ۱,۰۲۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی پوتوس ابلق

پوتوس

نام انگلیسی

Devils Ivy

نام علمی

Scindapsus aureus

فارسی رایج

پوتوس ابلق

فارسی اصیل

لوکَژ(لوک=عَشَقه+اژ=مار).اشاره به پیچیدگی گیاه و ریشه های مار مانند آن

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

آسیا

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان با گل زیبای پتوس در خدمتتون هستم ،   این گیاه مقاوم به نور کم ،گزینه بسیار خوبی برای دفاتر کم نور و ادارجات و کارخانه ها هستش که با توجه به قدرت تصفیه کنندگی بالا ،در این هوای آلوده بسیار مناسب و پرکاربرد می باشد، من شخصا این گل رو همیشه توی دفاتر روی کانتر ها و طاقچه ها پیشنهاد میدم چون وقتی که آویز بشه بسیار جلوه ی خوبی به دفتر میده ، و کلا گل کم آب و کم نوری هستش.این گیاه زینتی هم جزء خانواده آراسه و نیازهایش مانند فیلودندرون هاست،گونه های زیادی دارد و زادگاهش آسیای جنوبی است،،رنگ برگها از سبز تا سبز ابلقی با مخلوطی از رنگهای زرد و زرد تند و سفید کرمی است،شاخه های بالا رونده و آویزان ان در منازل تا حدود 5 متر میرسد که با هدایت و ثابت نمودن انها بدنه دیوارهای اتاق را تزئین میکند،رطوبت کم محیط را تحمل و تکثیر ان ساده است.فقط دوستان لطف کنید این گیاه رو با پتوس قلبی اشتباه نگیرید که اون کلا جنسش با این فرق داره  اون Philodendron هستش ولی این Epipermum هستش.

فیلودرندرون اسکاندنس

فیلودرندرون اسکاندنس

 

نیازها:

 

نور:   این گیاه نیم سیاه را ترجیح میدهد،نژادهای ابلق رنگ تنوع خود را در سایه از دست میدهد،گیاه را در معرض نور مستقیم افتاب قرار ندهید.

دما:   اگر چه در زمستان تا 10 درجه را تحمل میکند ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل 16 درجه است،درجه حرارت را در تابستان زیر 24 درجه نگهدارید.

آبیاری:   اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری نمایید،.زهکش گلدان را مرتبا بازدید کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و زرد شدن ساقه می شود.

رطوبت:  رطوبت معمولی اتاق برای این گل کافی است.

تغذیه:اگه دوست دراید این گل سریع تر بزرگ بشه و فضای اتاقتون رو پر کنه و دیوارها رو سبز کنه ، بهتر دو هفته یبار بهش کود گرین کامل بدید

خاک مناسب:   کمپوست یا خاک هلندی یا خاک و کود اماده کاشت

تعویض گلدان :گلدان کوچک را بر بزرگتر ترجیح میدهد،سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است.

تمیز نمودن برگها: جهت تمیز نمودن برگها از غبارپاشی یا مالش پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی سطح برگها استفاده کنید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه های ساقه در بهار در شن و پیت در دمای ۲۱ درجه.یا میتوان ساقه ها را در آب قرار داد.

قلمه پتوس در خاک

قلمه پتوس در خاک

قلمه پاشنه دار پتوس

قلمه پاشنه دار پتوس

عوارض و درمان :

زخم های پنبه مانند سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند:عامل ان حشره آفت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی یا با پنبه آغشته به محلول سم لکه ها را خیس کنید.

برگها و ساقه ها خم شده و خشک میشوند  :هوا خیلی گرم و گیاه تشنه است،گلدان را به محل خنک تری منتقل و فورا آبیاری نمایید،غبارپاشی فراموش نشود.

برگها سبز کمرنگ هستند: نور کم است،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

برگها رنگ پریده هستند: شدت نور زیاد است،گلدان را به محلی با شدت نور کمتر ببرید.

گیاه خود را انداخته است: خاک باتلاقی شده است،یا ابیاری بیش از اندازه و هوا سرد است.شرایط را بازدید کنید.

رشد گیاه کند و فاصله بین برگها زیاد است :احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد.کمبود عناصر خاک گلدان را با تغذیه هر ماه یکبار در طول سال و نصف میزان توصیه شده جبران کنید.

نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده میشود :از عوارض مواد براق کننده برگها است،از انها استفاده نکنید.برگها را با اسفنج و پارچه ی مرطوب تمیز کنید.

حاشیه برگها سیاه و نقاط قهوه ای روی انها ظاهر شده است :آبیاری بیش از اندازه بوده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری را اغاز نمایید.زهکش را بازدید کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود: عامل ان کنه ریز قرمز است،با پنبه آغشته به سم کنه کش سطح برگ را خیس نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید،ازدیاد رطوبت محیط در کاهش افت موثر است.

روش استفاده از قیّم خزه دار :گیاه دارای ریشه ی هوایی است که قادر به رشد درون خزه قیّم است،در هنگام تعویض گلدان قیم را درون گلدان جدید نگهداشته و سپس گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و در کنار قیم جدید قرار دهید،خاک جدید اضافه نموده و با فشار دست انها را متراکم نموده،گیاه را با نخ به قیم وصل کنید و گره بزنید،آب آبیاری را با ملایمت از روی خزه ها عبور دهید تا محیط مناسبی برای ریشه های هوایی فراهم گردد.

پتوس

پتوس

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم

شادی آورد گل و باد صبا شاد آمد

ای عروس هنر از بخت شکایت منما

حجله حسن بیارای که داماد آمد......

دیدگاه های شما

1,024 پاسخ به "معرفی پوتوس ابلق"

  1. فهیمه گفت:

    سلام یه سوال داشتم.من روی خاک پتوس رو سنگریزه حدود چند سانت ریختم تا پشه هااز بین برن و کامل هم از بین رفتن .والان نمیتونم سطح خاکو ببینم تا تشخیص بدم سطح خاک خشک شده یا نه تا آبیاری کنم.از چه طریقی تشخیص بدم؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید وقتی اب میدید وزن گلدون سنگین میشه و وقتی خاک خشک بشه گل تشنه بشه وزن گلدون سبک میشه با بلند کردن و وزن کردنش میشه فهمید گلدون تشنه هست یا نه !

      • فهیمه گفت:

        سلام گلدون من بزرگه و سنگین حتی وقتی آبش خشک بشه هم نمیتونم تشخیص بدم چون نمیتونم بلندش کنم.راه دیگه نیس؟

  2. پوریا گفت:

    Attachment

    سلام
    خسته نباشد جناب مهندس
    می‌خواستم بدونم چرا قسمت‌های سفید بعضی برگهای پوتوس مرمری من این رنگی شده؟ کمی هم نرم شده.
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ شرایط نگهداری شما چطوریه؟مثه ابیاری یا تغذیه و نور و دما

      • پوریا گفت:

        نور غیرمستقیم، دمای اتاق (بین ۲۳ تا ۲۶ درجه تو این فصل)، آبیاری هر وقت سطح خاک خشک بشه (تقریبا هفته‌ای ده روزی یه بار تو شرایط فعلی این اتفاق میوفته)، تغذیه هم ماهی دوبار NPK 20-20-20 البته یک ماهه که یادم رفته کود بدم و این چند روز دوباره شروع می‌کنم.

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          ببینید این مشکل به خاطر ابیاری زیاده وو پوسیدگی ریشه هست ! بهتره خاکش رو عوض کنید و ریشه هارو بررسی کنید یوقت ریشه سیاهی نداشته باشه ! خاک دیر به دیر خشک بشه همین میشه نشون میده ریشه کار نمیکنه و شاید داره میپوسه ! برگهای زرد شده رو هم از ته بکنید ! نور اتاقم بیشتر کن این گل توی این فصل این داستان هارو داره.

  3. نسیم گفت:

    باسلام ببخشید من یه گلدون پتوس که یکسالو نیم هست دارم و در فضای راه پله نگهداری میکردمو حالش خوب بود اما اخیرا متوجه شدم بیشتر ساقه هایش شل شده و به راحتی از خاک خارج میشوند تصمیم گرفتم به داخل خانه منتقل کنم مدتی ساقه هارا در آب گذاشتم علاوه بر اینکه خیلی دیر ریشه و زد و تو این فاصله بعضی از ساقه ها از پایین له شدن بعد از ریشه زدن هم یکی از ساقه ها رو که کاشتم خیلی زود در خاک زرد و پژمرده شدمن مجدد بقیه ساقه هارو در خاک مستقیم کاشتم بلکه در خاک ریشه بزند و خاک رو هم عوض کردم میخواستم ببینم کارم درسته در خاک ریشه میزنه که سرحال باشه گرچه الان هم بعداز دوروز کاشتن در خاک بدون ریشه همچنان بیحالن برگها . ممنون از راهنماییتون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلتون قارچ زده باید اول با قارچ کش سمپاشی میشد. و خاک و گلدون به کلی عوض میشد شما الان یکم سخت کردید شرایط رو بهتره عکس بدید ببینم.

      • نسیم گفت:

        از عکسی که میخوام بفرستم ایراد میگیره سایتتون
        منم هم خاک و هم گلدونو باهم عوض کردم و بعد ساقه های بدون ریشه رو توش کاشتم درسته یا اول تو آب ریشه دار بشه

  4. نسیم گفت:

    Attachment

    البته من دیشب ساقه های بدون ریشه رو دراوردم ودر آب گذاشتم تا ریشه بزنه با اینکه سریه قبل که زیشه زد وقتی رفت تو کلدون پژمرده شدن لطفا راهنماییم کنین درسته یا نه مستقیم تو خاک جواب میداد؟؟
    به خاطر موضوع شل شدن ساقه ها وراحت دراومدن
    از خاک من هم گلدون و هم خاک و عوض کردم
    درضمن باتوجه به سرد شدن هوا جاش تو راه پله خوبه یا خونه چون نورگیر خونه من تو آشپزخونه هست و باید گل روهم تو آشپزخونه بزارم گرم نباشه واسش؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ریشه ها این پوسیده بهتر قلمه بزنید یراست بره توی خاک هلندی حاوی قارچکش تا موقع جابجا شدن مشکل ساز نشه

  5. عذرا احمدی گفت:

    Attachment

    سلام
    پتوس چروکم رو حدود ۲ ماهه خریدم.یه برگش سیاه شد کندم.الان باز یکی دیگه داره سیاه میشه.آبیاری قبل از خشک شدن خاک و رطوبت حدود ۶۵ تا ۷۰ هست.

  6. کنجکاو گفت:

    من یک شاخه پوتوس ابلق را در ماه گذشته برای تکثیر گرفتم با جود اینکه زمان تکثیر نیست. آن را در خاک گذاشتم ولی ریشه نگرفته خوشبختانه هنوز خشک نشده ولی نمی خواهم آن را از دست بدم
    آیا باید آن را در آب بگذازم یا اصللً دیگر بهش دست نزنم تا ریشه بگیره?

    سوٌال۲
    من یک زنجبیل دارم خودم چندین بار زنجبیل تکثیر کردم ولی هر بار با وجود خاک مناسب گیاه کم کم رنگش مبپره و زرد کمرنگ می شود کود دادم ولی فایده ای نداشت نورش را بیشتر کردم بدتر شد ;S دیگر هیچ راه حلی برای نجات آن پیدا نکردم. می ترسم زنجبیلم از دستم برود :O
    اطفاً راهنماییم کن.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ پوتوس رو بذارید توی خاک بمونه تا ریشه بزنه ، همین فرمون برید جلو ! زنجبیل باید اهن بخوره باید بهش کود اهن بدید بهتره برای زنجبیل عکس بدید ببینینم

  7. کنجکاو گفت:

    ببخشید!!! به خاطر مشکل نوشتن دیدگاهم مجبور شدم دوباره بنویسم.
    من یک شاخه پوتوس برای تکثیر در ماه گذشته در خاک گذاشتم آیا امکان دارد در خاک هم ریشه بگیرد
    یا باید آن را در آب بگذارم?

  8. کنجکاو گفت:

    Attachment

    سلام
    من یک گیاهی تازه گی ها گولدونش را عوض کردم و هرسش کردم. اسمش را نمی دانم. ولی با گذشت چند ۳ هفته پژمرده شده چگونه نجاتش بدم?

  9. نازی گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس، نه خسته 🙂
    گیاه های ما توی یه فضای گلخانه ای هست و یه مدتی یه که روی برگ ها سفید شده و پوتوسا دارن از بین میرن
    دلیلش چیه و چیکار میتونم بکنم؟
    برای پر پشت شدن پوتوس چه پیشنهادی دارید؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این برگ نشون میده پراست از افت شپشک اردالود، باید با سم کلروپیرفوس دو سه بار سمپاشی کنید تا افات از بین برن با اسیدهیومیک و کود گرین هم باید تغذیه بشه.

  10. زهرا گفت:

    سلام و وقت بخیر
    تو فصل بهار چندتا قلمه از پوتوس گرفتم و از همون موقع داخل آبه و ریشه داده، الان فصل مناسبی برای منتقل کردن به خاک و گلدون هست؟
    احیانا بره داخل خاک بهش شوک وارد نمیشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بهتره بزنید توی پرلیت اول بعد از مدتی که توی پرلیت ریشه پر کرد بزنید توی خاک ! یهو بره توی خاک زرد میکنه .!

      • زهرا گفت:

        خیلی خیلی ممنون
        همین کار و با آگلونما و قاشقی و سانسوریا که به علت خشک شدن ریشه شون گذاشتمشون تو آب و الان ریشه ی جدید زدن هم میتونم بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید