گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی, مقاوم به نور کم ۱,۰۲۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی پوتوس ابلق

پوتوس

نام انگلیسی

Devils Ivy

نام علمی

Scindapsus aureus

فارسی رایج

پوتوس ابلق

فارسی اصیل

لوکَژ(لوک=عَشَقه+اژ=مار).اشاره به پیچیدگی گیاه و ریشه های مار مانند آن

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

آسیا

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان با گل زیبای پتوس در خدمتتون هستم ،   این گیاه مقاوم به نور کم ،گزینه بسیار خوبی برای دفاتر کم نور و ادارجات و کارخانه ها هستش که با توجه به قدرت تصفیه کنندگی بالا ،در این هوای آلوده بسیار مناسب و پرکاربرد می باشد، من شخصا این گل رو همیشه توی دفاتر روی کانتر ها و طاقچه ها پیشنهاد میدم چون وقتی که آویز بشه بسیار جلوه ی خوبی به دفتر میده ، و کلا گل کم آب و کم نوری هستش.این گیاه زینتی هم جزء خانواده آراسه و نیازهایش مانند فیلودندرون هاست،گونه های زیادی دارد و زادگاهش آسیای جنوبی است،،رنگ برگها از سبز تا سبز ابلقی با مخلوطی از رنگهای زرد و زرد تند و سفید کرمی است،شاخه های بالا رونده و آویزان ان در منازل تا حدود 5 متر میرسد که با هدایت و ثابت نمودن انها بدنه دیوارهای اتاق را تزئین میکند،رطوبت کم محیط را تحمل و تکثیر ان ساده است.فقط دوستان لطف کنید این گیاه رو با پتوس قلبی اشتباه نگیرید که اون کلا جنسش با این فرق داره  اون Philodendron هستش ولی این Epipermum هستش.

فیلودرندرون اسکاندنس

فیلودرندرون اسکاندنس

 

نیازها:

 

نور:   این گیاه نیم سیاه را ترجیح میدهد،نژادهای ابلق رنگ تنوع خود را در سایه از دست میدهد،گیاه را در معرض نور مستقیم افتاب قرار ندهید.

دما:   اگر چه در زمستان تا 10 درجه را تحمل میکند ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل 16 درجه است،درجه حرارت را در تابستان زیر 24 درجه نگهدارید.

آبیاری:   اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری نمایید،.زهکش گلدان را مرتبا بازدید کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و زرد شدن ساقه می شود.

رطوبت:  رطوبت معمولی اتاق برای این گل کافی است.

تغذیه:اگه دوست دراید این گل سریع تر بزرگ بشه و فضای اتاقتون رو پر کنه و دیوارها رو سبز کنه ، بهتر دو هفته یبار بهش کود گرین کامل بدید

خاک مناسب:   کمپوست یا خاک هلندی یا خاک و کود اماده کاشت

تعویض گلدان :گلدان کوچک را بر بزرگتر ترجیح میدهد،سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است.

تمیز نمودن برگها: جهت تمیز نمودن برگها از غبارپاشی یا مالش پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی سطح برگها استفاده کنید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه های ساقه در بهار در شن و پیت در دمای ۲۱ درجه.یا میتوان ساقه ها را در آب قرار داد.

قلمه پتوس در خاک

قلمه پتوس در خاک

قلمه پاشنه دار پتوس

قلمه پاشنه دار پتوس

عوارض و درمان :

زخم های پنبه مانند سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند:عامل ان حشره آفت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی یا با پنبه آغشته به محلول سم لکه ها را خیس کنید.

برگها و ساقه ها خم شده و خشک میشوند  :هوا خیلی گرم و گیاه تشنه است،گلدان را به محل خنک تری منتقل و فورا آبیاری نمایید،غبارپاشی فراموش نشود.

برگها سبز کمرنگ هستند: نور کم است،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

برگها رنگ پریده هستند: شدت نور زیاد است،گلدان را به محلی با شدت نور کمتر ببرید.

گیاه خود را انداخته است: خاک باتلاقی شده است،یا ابیاری بیش از اندازه و هوا سرد است.شرایط را بازدید کنید.

رشد گیاه کند و فاصله بین برگها زیاد است :احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد.کمبود عناصر خاک گلدان را با تغذیه هر ماه یکبار در طول سال و نصف میزان توصیه شده جبران کنید.

نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده میشود :از عوارض مواد براق کننده برگها است،از انها استفاده نکنید.برگها را با اسفنج و پارچه ی مرطوب تمیز کنید.

حاشیه برگها سیاه و نقاط قهوه ای روی انها ظاهر شده است :آبیاری بیش از اندازه بوده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری را اغاز نمایید.زهکش را بازدید کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود: عامل ان کنه ریز قرمز است،با پنبه آغشته به سم کنه کش سطح برگ را خیس نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید،ازدیاد رطوبت محیط در کاهش افت موثر است.

روش استفاده از قیّم خزه دار :گیاه دارای ریشه ی هوایی است که قادر به رشد درون خزه قیّم است،در هنگام تعویض گلدان قیم را درون گلدان جدید نگهداشته و سپس گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و در کنار قیم جدید قرار دهید،خاک جدید اضافه نموده و با فشار دست انها را متراکم نموده،گیاه را با نخ به قیم وصل کنید و گره بزنید،آب آبیاری را با ملایمت از روی خزه ها عبور دهید تا محیط مناسبی برای ریشه های هوایی فراهم گردد.

پتوس

پتوس

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم

شادی آورد گل و باد صبا شاد آمد

ای عروس هنر از بخت شکایت منما

حجله حسن بیارای که داماد آمد......

دیدگاه های شما

1,024 پاسخ به "معرفی پوتوس ابلق"

  1. علیرضا گفت:

    Attachment

    سلام چرا بعضی از برگ های پوتوس من اینجوری شدند؟ لبه بعضی از برگ های جدید هم سوخته اند.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید ابیاری با اب لوله کشی باعث این سوختگی های ناچیز میشه ، باید با اب کتری سرد شده اب بدید و توی ابتون یکم لیمو ترش بریزید تا بشوره ببره نمکهارو….

  2. باران گفت:

    سلام.خسته نباشید.ببخشید من قلمه ی گیاه پوتوس رو از قبل از عید توی آب نگه داشتم.اما از ۳ تا برگی که داشت یکیش خشک شد و ۲ تای دیگه هم به سمت پایین لوله شدن.نور غیر مستقیم هم میگیرن.کلا این گیاه رو میشه تو آب نگه داشت؟و اگه میشه مشکل گیاه من چیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ خوب قلمه نزدید ، باید از ساقه های دارای ریشه قلمه بزنید و ساقه باید کلفت باشه ! دوباره امتحان کنید این جواب نمیده دیگه

  3. رحمان گفت:

    Attachment

    با سلام
    آقای مهندس این لکه های روی گل مال چیه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ زیر نورش زیاد غبار پاشی کردید؟ ممکنه قارچ هم باشه ، که باید با سم کاپتان پیشگیری کنید و گلتون رو هم تقویت کنید

  4. سحر گفت:

    سلام وقت شما بخیر ببخشید میشه این گیاه رو تو آب نگهداری کرد،مثل بامبو؟

  5. حسن گفت:

    سلام وقت شما بخیر.ببخشید من از گونه ابلق این گیاه قلمه گیری کردم ولی گیاه جدید ابلق نشده.یعنی بعد از ۴الی ۵ برگ یک دست سبز شده
    دلیلش چی میتونه باشه؟

  6. جواد گفت:

    سلام بر استاد بزرگ
    دیگه از پتوس ساده تر داریم؟ بدقلقی میکنه باما.نمیدونم چرا.
    گلدونش رو بزرگتر کردم یک درجه، اما برگهاش شروع به زرد شدن کرده.
    خیلی گلدان پرپشت و خوبی است. خاک خود گلدان خاک برگ تنها بود.یک سال است که دارمش و رشد خوبی هم داشت.ازش قلمه هم زیاد گرفتم. حالا که منتقلش کردم به گلدان جدید به سرعت برگهای قدیمی اون داره زرد میشه .
    اصلا خاک اطرافش رو جدا نکردم و قالب گذاشتم توی گلدان بزرگتر و ریشه ها آسیبی ندیده.خاک جدیدی که استفاده کردم دو قسمت پیت ماس، یک قسمت پرلیت و یک قسمت شلتوک برنج را مخلوط کردم تا وزن گلدان سبک باشد و بتوانم اونرو آویز کنم. زهکش رو کنترل کردم مشکلی نداره. میشه راهنمایی کنید؟محل گلدان هم همان محل قبلی است و تغییر نکرده.ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ پتوس باید تهویه هوا داشته باشه ! وگرنه برگاش زرد میکنه ، آب زیاد زرد میکنه ، گرمای هوا زرد میکنه ! بیشتر تهویه بارش مهم تره ، بذراید جایی کنار پنجره باز !

  7. جواد گفت:

    ممنون از لطفتون.
    شلتوک برنج که در خاک مشکل ایجاد نمیکنه؟ ضمنا یک نکته و سوال دیگه قبلا گلدان را با آب تصفیه آبیاری میکردم .جدیدا با آب لوله ،این موضوع نمیتونه در زردی برگها تاثیر داشته باشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید شلتوک در طی فرایند پوسیدن گرما تولید میکنه و باعث زردی برگ ها میشه ! شلتوک رو زیر خاک میریزن یا توی خاک باغچه ! تازه اونم باز من حرف دارم در بارش! کلا برای سبک کردن استفاده میشه ولی در طی فرایند پوسیدن هم ازت خاک رو از بین میبره هم گرما تولید میکنه…مگه اینکه کمپوست شده باشه ! اب دادن با اب لوله کشی که حاوی املاح و کلر هستش باعث زردی نوک برگها میشه.

  8. جواد گفت:

    هوا هم گرم شده اما گلدانهای پتوس دیگر در کنار همین گلدان که داخل ساختمان هستند مشکلی ندارند.زرد شدن پس از تعویض اتفاق افتاده و فقط در این گلدان تعویض شده!!!!!

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      ببینید بهش آهن بدید تا برگها زرد نشن ! زمان خوبی برای تعویض این گل نبود هوای خنک فقط باید عوض بشه ، ریشه اسیب دیده ، بهتره از کودهای فسفره استفاده کنید تا ریشه سریعتر پر بشه ، هیچ وقت بعد از کاشت یا تعویض سریعا اب ندید ، بذارید ۱۲ ساعت بعد اب بدید.

  9. جواد گفت:

    سلام.خیلی نکات مفیدی فرمودید. حتما انجام میدهم. سپاس

  10. eskandari گفت:

    سلام من گل پوتوسم خاکش پش های ریزی زده بود متوجه شدم از اب دادن زیاد بوده خاکش کلا عوض کردم اما جون نگرفته روی برگاش قهوه ای میشه تیکه ای بعد زرد میشه و خشک واسه چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید