سبزی و صیفی کاری ۹۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۶ آبان ۱۳۹۴

معرفی و کاشت فلفل سبز

فلفل

نام انگلیسی

Pepper

نام علمی

Capsicum Annuum

فارسی رایج

فلفل

فارسی اصیل

پلپل

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آمریکای جنوبی تا مکزیک

 

 

فلفل سبز گیاهی است یک‌ساله که درجه حرارت پایین باعث کم شدن دوره رشدش می‌شود. در بعضی از مناطق که آب و هوا مساعد باشد، ممکن است ساقه خشبی شود و بیش از یک سال عمر کند و به صورت گیاه دو ساله درآید. وقتی که ساقه اصلی آن 10 تا 12 برگ تولید میوه می‌کند. سپس شاخه‌های جانبی آن به وجود می‌آیند که در انتهای آن‌ها گل‌ها ظاهر می‌شوند. در بعضی از ارقام آن بوته عرضی رشد کرده، روی زمین پهن می‌شود. برگ‌ها به صورت ساده، منفرد، بیضی شکل و متناوب روی ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جا به جا شدن بوته انتهای ریشه قطع نشود، ممکن است تا عمق 50 تا 60 سانتی‌متری در داخل خاک رشد کند.

هر گل فلفل سبز دارای گلبرگ پیوسته است که به رنگ سفید یا ارغوانی دیده می‌شود. گاهی رنگ پرچم‌ها به صورت آبی دیده می‌شود و حشرات در گرده‌افشانی آن نقش مهمی ایفا می‌‌کنند. میوه آن به صورت سته است که دارای تعداد زیادی بذر است و داخل آن از چند حفره یا قسمت تشکیل شده است که ممکن است بین 2 تا 4 و گاهی تا 5 قسمت متغیر باشد. گاهی روی یک بوته تمام انواع میوه با حفره‌های مختلف دیده می‌شود.

شکل میوه بسیار متغیر است. آن‌ها به صورت کشیده، نوک‌تیز، گرد و کروی، مخروطی و یا استوانه‌ای مشاهده می‌گردند. رنگ میوه نارس سبز است ولی وقتی که رسید به رنگ‌های زرد، قرمز و یا قهوه‌ای ظاهر می‌شود.

 

ارقام فلفل

 

در منابع سبزی‌کاری ارقام مختلف جنس فلفل (Capsicum)  شرح و تفسیرهای گوناگونی دارد. در بعضی کتاب‌ها تمام ارقام فلفل مربوط به گونه Capsicum frutescens L. می‌باشد. در تعدادی کتاب‌های دیگر ارقام فلفل جزء Capsicum annum L. قرار دارد. در صورتی که در بعضی از کتاب‌ها ارقام فلفل مربوط به هر دو گونه ذکر شده می‌باشد.

به طور کلی، جنس Capsicum دارای ۵ گونه است که عبارت‌‌اند از: C. frutescens L. ، C. sinense ، C. annuum L. ، C. baccatum و C. pubescens .

به نظر می‌رسد که بیشتر ارقام فلفل خوراکی جزء گونه‌های C. annuum L. و C. frutescens L. باشند. انواعی از فلفل، که دارای گل‌های سفید رنگ، یا سفید تیره رنگ‌اند و آن‌ها به تنهایی روی ساقه قرار دارند و تولید میوه‌هایی می‌کنند که جدا جدا از یکدیگر روی ساقه قرار دارند، جزء گونه C. annuum L. می‌باشند. در صورتی که گل‌های گونه C. furtescens L. به رنگ سفید مایل به سبز و یا سفید مایل به زرد بوده، اغلب بیشتر از ۲ یا ۳ و یا بیشتر روی ساقه قرار دارند.

بعضی معتقدند فلفل سبز یا فلفل شیرین مربوط به گونه C. annuum L. می‌باشد؛ ولی فلفل‌های تند جزء گونه C. furtescens L. قرار دارند. “بیلی” تقسیم‌بندی دیگری برای انواع فلفل ذکر می‌کند. براساس این تقسیم‌بندی تمام ارقام گیاه‌شناسی فلفل مربوط به گونه C. furtescens L. به شرح زیر می‌باشند:

 

  • “فلفل مخروطی شکل”

 

نام علمی این نوع فلفل Capsicum furtescens L. var. concides است. شکل میوه‌ها مخروطی می‌باشد و طعم آن تند است.

 

فلفل مخروطی

فلفل مخروطی

 

  • “فلفل گیلاسی شکل”

 

نام علمی این فلفل C. f. L. var. cerasiform است که شکل میوه آن گرد و کوچک است و طعم آن بسیار تند است.

 

فلفل گیلاسی

فلفل گیلاسی

  • “فلفل خوشه‌ای”

 

نام علمی این فلفل C. f. L. var. fasciculatum است. میوه‌ها به صورت خوشه روی بوته قرار دارند. رنگشان قرمز و طعم آن‌ها بسیار تند است.

 

فلفل خوشه ای

فلفل خوشه ای

 

  • “فلفل کشیده و باریک”

 

نام علمی این فلفل C. f. L. var. longum می‌باشد. همان‌طوری که از نامش پیداست، میوه‌های آن بسیار کشیده و باریک و طعم آن بسیار تند است.

 

کشیده

کشیده

 

  • “فلفل دلمه‌ای یا شیرین

 

نام علمی این فلفل C. f. L. var. grossum است. دارای میوه‌های بزرگ و پر حجم بوده، که اغلب در انتهای آن یک فرو رفتگی دیده می‌شود. بدنه میوه آن کاملا صاف نیست و دارای شیارهایی می‌باشد. طعم این نوع فلفل تند نیست و از آن در تهیه سالاد استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که انواعی از فلفل جزء تیره Solanaceae به عنوان فلفل زینتی کاشته می‌شود. برخی معتقدند که کلیه ارقام فلفل که کاشت آن‌ها رایج است، به گونه C. annuum L. تعلق دارند. فقط رقم “تاباسکو” از C. frutescens L. است که در آمریکا به طور تجارتی کشت می‌شود.

 

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای

 

احتیاجات آب و هوایی

 

فلفل سبز مانند گوجه فرنگی و بادمجان یک سبزی فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس می‌باشد. کلیه احتیاجات آب و هوایی، کودی، اعمال زراعی آن شبیه گوجه فرنگی و بادمجان است. ذکر این نکته لازم است که شاید فلفل خشکی را بهتر تحمل کند. مقادیر نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و میوه آن است. حرارت زیاد و رطوبت کم باعث ریزش گل و میوه می‌گردد. در طول دوره رشد، دما نباید از 35 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود و یا از 18 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر رود. مناسب‌ترین دما برای رشد فلفل بین 21 تا 29 درجه سانتی‌گراد است. شایان ذکر است که دما در شب در تشکیل میوه تأثیر بسزایی دارد. چنانچه دما در شب پایین‌تر از 5/16 درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر از 24 سانتی‌گراد برسد، میوه تشکیل نمی‌شود.

 

خاک مناسب

 

خاک‌های لوم شنی که رطوبت را تا اندازه‌ای در خود نگه می‌دارد، برای فلفل مناسب است. فلفل نسبت به کودهای آلی و شیمیایی عکس‌العمل مثبت نشان می‌دهد. pH بین 5/6 تا 5/7 برای رشد آن مناسب است؛ ولی در pH کمتر از 5/6 تا 5/5 نیز می‌تواند بخوبی رشد کند و محصول بدهد. فلفل pH کمی اسیدی را بهتر از گوجه فرنگی و بادمجان تحمل می‌کند. البته خاک‌های کمی اسیدی را می‌توان با آهک اصلاح نمود.

 

خاک هوموسی برای فلفل

خاک هوموسی برای فلفل

 

کاشت

فلفل را می‌توان مانند گوجه فرنگی و بادمجان مستقیماً کاشت و یا خزانه‌گیری کرد. حدود 500 تا 900 گرم بذر برای تهیه نشا برای یک هکتار زمین کافی است. بوته‌ها ممکن است 7 تا 10 هفته در خزانه باقی بمانند. فلفل را در جوی و پشته نشا می‌کنند. عرض پشته‌ها که همان فاصله دو خط کشت می‌باشد، حدود 50 تا 70 سانتی‌متر و فاصله دو بوته روی خط کشت بین 30 تا 60 سانتی‌متر متغیر است.

 

کاشت در سینی نشا

کاشت در سینی نشا

سپس انتقال به زمین در فصل مناسب

سپس انتقال به زمین در فصل مناسب

 

اهمیت غذایی و دارویی

 

ارزش غذایی فلفل سبز خیلی زیاد است. فلفل دارای انواع ویتامین‌های A، B۱، B۲، نیاسین و C می‌باشد. بخصوص فلفل از نظر ویتامین‌های A از اهمیت خاصی برخودار است. همچنین فلفل دارای املاح کانی فراوان است. عناصری هم چون کلسیم، فسفر، آهن، سدیم و به خصوص پتاسیم در فلفل سبز به حدود وفور وجود دارد. همچنین فلفل دارای پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ترکیبات فیبری می‌باشد. بیش از 90 درصد وزن فلفل سبز را آب تشکیل می‌دهد.

تندی فلفل مربوط به ترکیبات فنولیک به نام “کاپسا ایسین” می‌باشد که مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزی رنگ فلفل در هنگام رسیدن میوه مربوط به ترکیبات مختلف شیمیایی به نام “کاپ سانتین”، “کاپ سانوهین”، “کاپ سوربین”، “زی زانتین”، “کریپتوزانتین” و “لوتئین” می‌باشد که برای خوش رنگ و خوش طعم کردن غذا به آن اضافه می‌کنند.

از فلفل به عنوان دارو استفاده می‌شود و آن در درمان روماتیسم، سوءهاضمه، ناراحتی‌های اعصاب و لمباگو تجویز می‌گردد.

چگونگی برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگی دارد. ارقام فلفل شیرین را وقتی برداشت می‌کنند که میوه‌های آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولی باید به رشد کاملشان رسیده باشند. این نوع فلفل را به عنوان سبزی مصرف می‌‌نمایند. برای تهیه ادویه باید میوه کاملاً رسیده و قرمز باشد.

 

آفات و بیماری‌ها

 

از آفات مهم فلفل می‌توان از شته‌ها، تریپس، کرم شب‌پره زمستانه، کک‌های گیاهی و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بیماری‌های مهم فلفل “آنتراکنوز”، پژمردگی باکتریایی، لکه برگی، پوسیدگی میوه، سفیدک حقیقی، بیماری بوته میری فیتوفترایی فلفل و بیماری‌های ویروسی قابل ذکر است.

 

آنتراکنوز

آنتراکنوز

سفیدک فلفل

سفیدک فلفل

بوته میری فلفل

بوته میری فلفل

 

پوسیدگی خاکستری

پوسیدگی خاکستری

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

91 پاسخ به "معرفی و کاشت فلفل سبز"

  1. فرشته گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من چن وقته که فلفل کاشتم
    و الان خیلی قشنگ گل داده
    ولی گل هاش میریزه
    کود صیفی جات که شما فرمودین رو من پیدا نکردم
    ایا منظورتون کود گرین سبزیجاته؟
    و الان که گیاه گل داده میشه از این کود استفاده کرد ؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید گیاهمو نجاتش بدم تا به ثمر برسه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله همون گگرین سبزیجات هست همینطور محیط رو مرطوب کنید تا گلاش نریزن رطوبت کم باعث ریزش گل میشه…این دو کارو بکنید دیگه نمیریزه !

  2. امیررضا گفت:

    سلام یک فلفل تو گلدون کاشتم کنه تار عنکبوتی زده از چی استفاده کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اگه واقعا کنه باشه بهتره اول با اب و صابون اسپری کنید روی بوته بعد سم مخصوص کنه رو بهشون بزنید تا کنه از بین بره و ازین ببعد هم با تغذیه و رطوبت بالا گلتون رو ضد کنه کنید 🙂 م در فروشگاه ما موجوده

  3. سلام دوست عزیز ایا فلفل تند میشه در مرداد ماه در بندر عباس کشت کرد و کشت مستقیم فلفل را پیشنهاد میکنید نشا در دسترس ندارم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ مرداد یکم سخت بذر کاشتن توی اون هوا! توصیه میکنم نشا مستقیم بکارید ! بذرو چطوری میخاید سبزکنید ! حالا بکارید ببینید چی میشه ولی در کل مبشه و ای کاش زودتر اقدام میکردید.

  4. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید .من فلفل کاشتم و چند تایی هم میوه داد و چیدم ولی دور بوته فلفلم همش یه ساقه ریز و نازک زرد رنگ شبیه پیچک دور گیاهم میپیچه.چیه و چه کاری باید انجام بدم بابتش؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اون افته به نام سس! ses
      باید کامل حذفش کنید و بندازید زیر افتاب مستقیم تا از بین بره ! اگه یه تیکش بیوفته روی خاک دوباره مشکل هست و جوانه میزنه

  5. مهدیه گفت:

    سلام ببخشید من دانشجوهسم ودارم روی فلفل تحیقیق انجام میدم میشه کمکم کنید

  6. مهدیه گفت:

    این ای دی من درتلگرامه اگه خواستین کمکم کنید میتونید اونجا منو پیدا کنید@mohammadi78mms

  7. علیرضا گفت:

    سلام استاد
    بوته فلفل من خیلی ضعیف شده و مگس سفید روی برگهاش تخم ریزی کرده، لطفا راه چاره رو بیان کنید.

    یه بذر ازگیل هم داخل گلدان کاشتم، ۴ تا برگ داده ولی برگ هاش تا نصفه سیاه شده ، رشدش هم متوقف شده لطفا راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید باید با کود مخصوص صیفیجات تغذیه بشه و از محصول سم کونفیدور رو و زیر برگها اسپری کنید تا از بین بره این پشه ها !

  8. محمد گفت:

    سلام
    میشه بذر فلفل خودمون بگیریم و خشک کنیم و برای کشت بعدی استفاده کنیم ؟
    اگر این کار میشه ، تفاوتی بین بذر دستی که خودمون گرفتیم و بذر شرکتی که خریدیم در میزان باردهی و کیفیت دلمه خواهیئ بود ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ بله میشه ، ممکنه فلفل ها اف یک باشن و نسل بعدی اف ۲ بشه و ریز تر و از نظر کیفی از نسل قبلی ضعیف تر بشن !

  9. مهرداد گفت:

    Attachment

    درود مهندس پیشاپیش سال جدید رو به شما و خانواده محترم تبریک عرض میکنم امیدوارم که سال خوب و شادی رو در کنار خانواده سپری کنید

    با اجازتون چندتا سوال دارم ممنون میشم پاسخگو باشید

    من تو اتاقم نور ندارم و زیر میز طراحی رو به ی گلخونه کوچیک تبدیل کردم و منبع نوری من لامپ های مخصوص رشد گیاه هستن
    cob های ۵۰ و ۲۰ وات همراه با یک مهتابی گیاهانم تو این شرایط رشد میکنن و از نظر ظاهری کاملا سالم و شاداب هستن دما هم دمای اتاق هست یعنی معتدل نه سرد نه گرم که گیاها اذیت بشن این توضیحات لازم بود که با محیط کشت و اتاقم کمی آشنا بشید

    تعدادی بذر فلفل از دوستم گرفتم و اونا رو تو گلدون کاشتم
    هر بذر یک گلدون هم فلفل هم گوجه و…. مشکل من ندادن محصول هستش یعنی گیاه کاملا سبز هست و به شدت شاداب و گل هم میده هر بوته بالای سی گل اما متاسفانه محصولی نمیده گل ها بعد از ی مدت میریزن تقریبا هیچ چیزی برداشت نکردم در اوج سلامتی گیاهانم هیچ چیزی برای برداشت وجود ندارد نمیدونم چه کنم ؟

    خاک رو عوض کردم پیت ماسس کوکوپیت ورمی کمپوست و…

    کود آهن پتاسیم و…. هم با آب قاطی کردم دادم گیاه شاداب تر شدن اما باز گل ها ریزش کردن و حتی ی هفته بیشتر روی گیاه موندن اما باز محصول ندادن

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیرم خوبی شما؟ سال نو مبارک. رطوبت محیط چطوره؟ گیاهتون سقط جنین داره ، یعنی نمیتونه برسونه حالا یا عدم تغذیه درسته ! اهن پتاسیم برای چی دادید؟ تغذیه کامل با کود گرین سبزی و صیفیجات بدید تا ویتامینش رفع بشه ! رطوبت رو ببرید بالاتر ظرف اب بذارید کنارشون تا محیط رو مرطوب کنه ! ضمنا گرده افشانی از همه مهمتره ! توی محیط بسته گرد افشانی صورت نمیگیره ! بهتره گلهارو تکون بدید تا گرده ازاد بشه ! در اخر هم نورش ممکنه طیف قرمزش بیشتر باشه و یا تعادل نوری نداشته باشه…

  10. مهرداد گفت:

    درود مهندس بعد سیزده روز برگشتم

    دوست عزیز کود گرین رو تهییه کردم به گیاه ها دادم
    رطوبت خاک هم همیشه برقراره آب اسپری میکنم
    ظرف آب هم قرار دادم کنارشون
    نور سفید و زرد هم اضافه کردم
    با قلمو گرده افشانی رو دستی انجام دادم

    ولی باز هم گیاهم دچاره سقط هستش
    نمیدونم چرا

    حتی اب رو هم میجوشونم خنکش میکنم به گیاهام میدم

    راسیتش دل سرد شدم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام ببینید یادتون باشه در حین گلدهی اب زیاد و رطوبت بالای خاک تولید گاز اتیلن کرده و درنتیجه ریزش رو همراه داره ! بذارید بین دو اب خاک خشک بشه بعد اب بدید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید