درختچه ۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۲

معرفی نعناع درختی(اطریشی)

نعناع درختی

نام انگلیسی

Mint bush

نام علمی

Prostanthera sp

فارسی رایج

نعناع درختی (نعناع اطریشی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

از خانواده

Lamiaceae (نعناع)

خاستگاه

آندمیک استرالیا ( یعنی فقط در استرالیا رویش دارد)

گونه های زیادی از درختچه ی نعناع یا برگ نعناعی وجود دارد. برگ همه ی گونه های آن بوی خوش نعنای تازه می دهند. بیشتر آنها گل ارغوانی دارند. شاخ و برگ درختچه ی نعناع در بهار پوشش زیبایی از گلهای ارغوانی روشن به تن می کند.

این گیاه بیشتر به خاطر شاخ و برگ پُر عطر و بو و گلهای ارغوانی متمایل به آبی پرورش داده می شوند. ارتفاع آنها، بسته به گونه، به ۱ تا ۳ متر یا بیشتر می رسد. این گیاه را نزدیک مسیر عبور عابران یا در لبه ی باغها بکارید تا عطر شاخ و برگ آن بتواند همه را محظوظ کند. با وجود بیش از ۶۰ گونه از این گیاه، بی شک، برای هر آب و هوایی گونه ای یافت خواهد شد.عمر بعضی گونه ها به راستی کوتاه است. غالباً در ۲ تا ۳ سال به بلوغ می رسند، اما زودتر از آن به گلدهی می پردازند.

نیازها:

اقلیم:برای نواحی لم یزرع یا مناطق حاره مناسب نیست.احتمالاً نهال کاران محلی بهترین گونه را مناسب آب و هوای منطقه تدارک دیده اند.

میزان نور و دما:  عموماً مکانی را ترجیح می دهند که به دور از باد شدید.طبق تجربه ی باغ شیشه ای آفتاب را به صورت لکه لکه در تمام روز یا آفتاب صبح و سایه ی بعد از ظهر را می پسندد.

خاک:خوب زهکشی شود و حاوی مقدار زیادی موادآلی باشد.ریشه ها در هوای گرم باید خنک نگاه داشته شوند.لذا باید سطح خاک اطراف بوته ها را مالچ پاشی کنید.می توان به جای مالچ سنگریزه به کار برد و مطمئن شد که هیچگونه لیچ افتادگی در اطراف بوته ها به وجود نمی آید.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:این گیاه را از طریق کشت بذر تکثیر می کنند،اما از قلمه های برگرفته در آخر تابستان تا اوایل پاییز نیز می توان استفاده کرد.

آبیاری:باید،در هوای داغ و خشک،عمیق و منظم آبیاری شود.

کوددهی:بدون کودهای تکمیلی هم قادر به نشو و نما هست،اما کودهای دانه ایِ تدریجاً آزاد شونده یا کمی آرد استخوان را در اوایل بهار می توان به کار برد.

مشکلات:گندیدگی ریشه مشکل بزرگی برای درختچه ی نعناست.این مشکل وقتی پیش می آید که خاک خوب زهکشی نشده و رطوبت آن زیاد باشد.درختچه هایی که روی پایه ی رُزماریِ ساحلی(اکلیل کوهی) پیوند شده باشند مقاوم ترند.

گل دهی:

فصل:زمان گلدهی به گونه ی گیاه بستگی دارد،اما اغبل گونه ها در بهار به گل افشانی می پردازند.

هرس(پیراش):

به طور کلی:برای ادامه ی رشد متراکم شاخ و برگ درختچه،پس از دوران گل دهی هرس سبک مفید است،اما نباید سرِ شاخه ها را تا محل چوبی شده ی آنها بُرید.

گونه ی Lasianthos 

نعناع درختی

نعناع درختی

و گونه ی rotundifolia

نعناع درختی

نعناع درختی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

در راه او بهار پریخانه آفرید

نرگس دمید و لاله دمید و سمن دمید

گل عشوه داد و گفت یکی پیش ما بایست

خندید غنچه و سر دامان او کشید

دیدگاه های شما

2 پاسخ به "معرفی نعناع درختی(اطریشی)"

  1. hamidrezajon گفت:

    بذر این گیاه را میتوان از گلخانه ها یا اطاری ها خریداری کرد
    متشکرم.
    شما قیمت این گیاه را میدونید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید