گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱۸۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۲

معرفی فیکوس لیراتا

فیکوس برگ ویلونی

نام انگلیسی

fiddle leaf fig

نام علمی

(Ficus lyrata (Ficus Pandurata

فارسی رایج

فیکوس برگ ویولونی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

از خانواده

Moraceae

خاستگاه

غرب آفریقا( از کامرون به سمت غرب تا سیرالئون)

 

فیکوس لیراتا یا همان فیکوس برگ ویولونی خودمان،گیاهی از خانواده انجیر ها و بومی مناطق گرمسیری غرب آفریقا.در واقع میتوان گفت به نوعی برادر فیکوس بنجامین خودمان است .اغلب در مغازه ها دیدم که تو مغازه هم میتوان ازین گیاه نگهداری کرد و این یعنی دارای نگهداری زیاد سختی نیست.گرچه روایت شده نیاز به هوای گرم و مرطوب داره ولی تجربه چیز دیگه ای میگه،ایشون میگه که این گیاه تا حدودی شرایط غیر آرمانی محیط رو میتونه تحمل کنه البته این شرایط نباید دائمی باشه!این درخت در محیط طبیعی خود تا ۱۲ منر قد میکشد ولی در گلدان و خانه و مغازه از آنجایی که ذاتا نسبت به بنجامین خواهر خود کند رشد تر است ،کوتاه تر میماند .دارای برگهای پهن و ویلونی شکل و رو به بالایی است برای همین به برگ ویولونی معروف شده است.به نظر من اگه دنبال یه گل خوب برای داخل مغازه نزدیک پنجره میخوای این گل گزینه ی مناسبیه چون فرم برگهاش و بزرگیش و ظرافتش برای داخل اتاق جالب نیست.البته این فقط نظر منه!

نیازها:

آبیاری: همانطور که گفتم این دارای برگهای پهن هستش .واگه کمی دقت کنید پهنی سطح برگ یعنی پهن . بیشتر بودن سطح تبخیر.آب و یعنی نیاز آبی بیشتر.ببینید دوستان اگر به این گل کم آب بدید برگهای جدید قهوه ای  میشن و میریزن اگه زیاد از حد آب بدی برگ های پایین و بزرگ قهوه ای میشن و میریزن!! پس اینها همه نشانه است برای آنان که فکر میکنند (:دی) برای آبیاری هر وقت دیدید سطح خاک خشک شد،میتوانید گیاه را سیر آب کنید

نور: همانطور که گفته شد این گیاه به خاطر برگهای درشت خرج بالایی دارد و برای امرار معاش خود نور زیاد میخواهد.نزدیک پنجره جنوبی یا پنجره رو به قبله (در ایران) بهترین نور برای این گل فراهم میشود.نور کم باعث ریزش سبز برگها میشود و بعد یک مدت چیزی جز یک آرشه ویولون ندارید :mrgreen: . هر هفته یکبار هم گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود.اگه مقدار نور کافی باشه گیاه سریع تر رشد میکند.

رطوبت: به خاطر سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی هم احتیاج دارد زیرا این گل بومی مناطق گرم و مرطوب هستش و در طول  تکامل خود  به هوای شرجی عادت کرده.البته با گذاشتن یک سینی پر از آب زیر گلدان طوری که با گلدان در تماس نباشد.میتوان رطوبت پایداری برای وی ایجاد کرد البته مثله بقیه فیکوس ها نیاز به غبار پاشی روزانه دارد.ترجیحا روزی 2 بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثله آب جوشیده یا معدنی غبار پاشی کنید اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا میماند و حال کدریشدن و کثیف شدن به برگها میدهد.

خاک: به خاکی با زهکشی خوب و دارای مواد آلی فراوان نیاز داره مثلا ترکیب نصف نصف پیت ماس و پرلیت دونه درشت ترکیب مناسبیه از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید.یادتان باشد آب باید به راحتی از خاک عبور کند.

تغذیه : در فصل رشد فعال یعنی در به طور کل در هواهای گرم سال  از فروردین تا مهر در کرج و تهرن،ماهی یکبار با کودها مایع و طبق دستور گیاه را تغذیه کنید.یادتان باشد بعد از کوددهی  سوختگی برگها به خاطر احتمال زیاد مقدار زیاد ازت میباشد.

دما:دمای متوسط اتاق یعنی ۱۶ تا ۲۵ درجه.این گیاه به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس میباشد اگر مثلا از سمت چپ درب باز شود و بادسردی به داخل بوزد برگهای سمت چپ خواهد ریخت .همانطور برای دیگر طرفین.

تکثیر: تکثیر این گیاه برای مبتدی ها کار راحتی نیست زیرا قلمه های انتهایی گیاه به خاطر سطح تبخیر بالا ریشه دار نمیشوند وبنابراین باید برگها را تا حد ممکن هرس کرد و ۲ برگ روی قلمه بماند سپس سطح آن دو برگ را با چاقو ببرید و کم کنید.و در یک محیط مرطوب قرار دهید.یا میتوانید از تکنیک های افکندن هوایی استفاده کنید.این گیاه در سطح تجاری به صورت قلمه و خوابانیدن هوایی تکثیر می شود.

ریشه زنی فیکوس درحالت خوابانیدن

ریشه زنی فیکوس درحالت خوابانیدن

آفات و بیماریها: کنه قرمز و شپشک آرد آلود معمولا به این گل حمله میکنند.کنه به خاطر هوای خشک محیط حمله میکند و پیشگیری از آن غبارپاشی برگها به طور روزانه میباشدو یا با سموم سیستمیک یا سم آبامکتین سم پاشی کنید.شپشک آردآلود هم با سم کونفیدور و دیازینون به طور ترکیبی از بین میرود.

عوارض و درمان :

نقاط سوخته روی برگ مشاهده میشود: میتواند از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد. یا میتوان از شکستگی فیزیکی برگها باشد همچنین شیره این گل در صورت مثلا شکستگی برگ ،و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها میشود.برگهای مرده روی خاک را دور بریزید.

برگها ناگهان ریزش میکند: به خاطر نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه در اتاق،شرایط محیط مثله نوسان دما ،خشکی هوا و قرار گیری ناگهانی جلو آفتاب داغ تابستان میباشد

زردی تدریجی وریزش برگها : به خاطر کمبود رطوبت هوا  یا هوای خنک  یا  خشکی  خاک میباشد.کمبود نور هم همین اثرات را دارد.

برگهای جدید سوخته میباشند: به خاطر کمی آب میباشد

نوک برگها خشک شده است: به خاطر خشکی میباشد یا هوا خشک است یا خاک!

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

عیش در عالم نبودی گر نبودی روی زیبا

گر نه  گل بودی نخواندی بلبلی بر شاخساری

بار بی اندازه دارم بر دل از سودای جانان...

دیدگاه های شما

189 پاسخ به "معرفی فیکوس لیراتا"

  1. مجید گفت:

    با سلام فیکوس ربابی با حدود ۲ متر ارتفاع و قطور و سرحال به نظرتون قیمتش چنده ,یکی داره میخواد بفروشه نمیدونم چند ارزش داره که متضرر هم نشم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ? ؟ این گیاه بیشتر ۲۰۰ تومن ارزش نداره !

      • مجید گفت:

        سلام -یعنی من اگه بتونم ۱۵۰ بگیرم خوبه-چون از دوستان تو همدان قیمت گرفتم میگن ۱۰۰ می ارزه-نظرتون راجه به این چیه

        • مجید گفت:

          نحوه قلمه زدن هوایی چطوره-بالا واضح توضیح داده نشده

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            ببینید روی ساقه رو باید زخم کنید و ی مقدار خزه خیس دورش بپیچید و با مشما سفت کنید ،و هراز گاهی خیسش کنید تا مرطوب بمونه بعد از ۴۰ روز ریشه میزنه

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          بله اگه تیغت میگیره ببر :)) این اندازه ای همین قیمته

  2. maryam گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس خسته نباشید
    برگهای گیاه سیاه شده میشه راهنمایی کنید

  3. حمید گفت:

    سلام مهندس من فیکوس برگ پرز دار میخوام اسمش فکر کنم آفریقایی باشه تو بازار گل محلاتی نبود کجا گیر بیارم؟؟؟

  4. شهرزاد گفت:

    سلام روزتون بخیر.
    من ازین گیاه دارم اما برگ نمیده بعلاوه یک اگلونما پاتایا هم دارم که اونم رشد کندی داره و سالی شاید یکی دو برگ بده مثل گلدونای مصنوعی شدن… چیکار باید بکنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ دراین موارد بع دو چیز بای شک کنید ، سایز گلدونش باید بزرگ بشه یا خیر ! و تغذیه با کودای گرین انجام بشه تا گلتون تحریک به رشد بشه!

  5. گلی گفت:

    سلام فیکوس لیراتای ما برگای جدیدش لکه های قرمز داره، پشت برگ هاش هم حشره بزرگی وجود نداره، فقط چند جا دونه های سفید کوچیک تر از سر سوزن دیدم، روی تنه اصلیشم یه چیزی شبیه پنبه خیلی کم دیدم برای چی میتونه باشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ? ؟ هم افت شپشک زده و هم قارچ زده باید با سم کونفیدر یا مخصوص شپشک سمپاشی بشه یا و با قارچکش هم سمپاشی بشه با سم سبزو سفید ! همینطور تغذیه رو باید درست کنید با اسیدهیومیک باید مرتب تغذیه بشه و نورشم زیاد بشه.

  6. حامد گفت:

    سلام اقای مهندس. من یه فیکوس لیراتا یک سال پیش خریداری کردم رشدش خیلی خوب بود همزمان باهاش یه ماراتا هم خریداری کردم مارانتا بعد از یه مدتی بیمار شد و برگ هاش به مرور زمان بیرنگ میشد وقتی روش اب اسپری میکردم دونه های سیاه روش ظاهر میشد که مثل جوهر میریخت با اینکه مارانتا رو از فیکوس جدا کردم بعد از چند ماه الان فیکوی لیراتای منم به همین شکل داره میشه اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید ربطی به هم ندارن فیکوس رو باید با اب تصفیه شده و حاوی کمی سرکه سیب اب بدید تا املاح شسته بشه بره بیرون ! و با کود گرین آپارتمانی حاوی اسیدهیومیک تغذیه کنید تا مشکل ادامه دار نشه مارانتا هم نور شدید و کمبود تغذیه و گرمی و خشکی به این روز میندازه

  7. saba گفت:

    سلام خسته نباشید،ببخشید من فیکوس لیراتام یه شاخه بیشتر نداره در حالی که مال یکی از دوستام سه شاخه داره میخراستم ببینم منم میتونم با هرس کردن یا کار دیگه ای کاری کنم که لیراتام چند شاخه ای بشه؟ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ با هرس کردن سرشاخه یا ۵ سانت از بالای گیاه میتونید اون رو چد شاخه کنید از همون ارتفاع بریده شده !

    • سحر گفت:

      لیراتای شما زیباتره، بنظرم لیراتا باید یک و نیم دو متر بالا بره بعد هرس بشه تا چند شاخه بشه و قشنگ بشه.

  8. زهره گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    یک هفته ای میشه که فیکوس آفریقایی خریدم میتونم برای پیشگیری با سم کاپیتان آبیاری کنم تا دچار قارچ و پوسیدگی ریشه نشه ؟
    فرمودین تو آبی که میدیم سرکه سیب بریزیم یا آبلیمو ؟
    مقدارشم لطفا بکین چقدر در یک لیتر آب باشه؟
    کود هم بهش بدم ماهی یکبار ؟
    اسپری آب لازمه رو برگاش بکنم؟
    تو این یکهفته خودم هر روز با دستمال خیس برگاشو نمدار میکنم برای رطوبت دهی
    ممنون از پاسخگوییتون??

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ درود بر شما باید با پیشگیری از شور شدن خاک و قارچی شدنش جلوگیری کنید بد نیست سم بزنید بهش دو ماه یبار و حتما هم با اب لیمو یا سرکه توی ابش ابیاری کنید که املاح اضافی هر سری دفع بشه و به حد نصاب برای شور شدن نرسه !

  9. زهره گفت:

    Attachment

    ممنون از جوابتون
    نفرمودین کارم درسته برگاشو نمدار میکنم؟
    یه سوال دیگه
    موقعی که خریدم برکاش جمع به سمت بالا بود ولی الان تو این یک هفته برگاش باز شده مسکلی که نداره؟
    الانم یه برگ جدید داده ولی نوک برگ جدیدش یه کوچولو قهوه ای شده چرااا؟
    سپاس ???

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله کاروتون درسته چون نمدار کردن باعث بالا رفتن رطوبت برگ میشه ! این گلتون ظاهرا کمبود اهن داره بهتره کمی با اهن تغذیه بشه ! با اب لوله کشی اب ندید و به جاش با اب تصفیه شده اب بدید.

  10. زهره گفت:

    Attachment

    اینم عکس الانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید