درختچه ۱۴۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۶

معرفی درخت پالونیا (درخت نوروز)

درخت پالونیا

نام انگلیسی

Foxglove Tree -Princess tree

نام علمی

Paulownia Tomentosa

فارسی رایج

پالونیا

فارسی اصیل

درخت نوروز

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

20000 الی 50000

از خانواده

Paulowniaceae

خاستگاه

شرق آسیا(بیشتر ژاپن و کره )

خوب سلام عرض میکنم خدامت همه دوستان و بازدید کنندگان عزیز باغ شیشه ای. افتخار دارم  با درخت زیبای پالونیا یا درخت نوروز در خدمت شما باشم امروز 🙂 . این درخت به تازگی وارد فضای سبز شهری شده و میبینم هر از گاهی در مناطق شهری توی پارکها این درخت رو میکارن. اولین بار حدود 40 سال قبل اقای نوروزی این درخت رو از خارج وارد کشور میکنه و سر همین داستان نوروز رو به این درخت اطلاق کردند. امروزه تعداد زیادی از دوستان و همکاران در گرگان مشغول تولید انبوه  این گیاه هستند چون چوبش کاربرد های صنعتی زیادی داره.  و ارزش افزوده ی خوبی ایجاد کردند. این درخت بسیار مقاوم به خاک شور ، مخیط گرم و سرد و خشک و خلاصه لوبیا سحر آمیز که میگن به همین درخت میگن 🙂 برگهای پهن این درخت و سرعت رشد زیادش کمک زیادی به تصفیه هوا و آلودگی صوتی دارن ، حتی کاشت این درخت دور تا دور ویلا هم ویلارو زیبا میکنه هم دمای داخل ویلا رو تا 4 درجه کاهش و سرعت باد رو حسابی کم میکنه و سیزده بدر دیگه مشکل نداریم :))) !  حتی کاشت این درخت به صورت یک تک درخت وسط چمن بسیار بسیار زیبا و دلربا میشه. من همه این کارهارو توی ویلاها انجام دادم و اثرش رو دیدم …. ارادتمند شما..

درخت نوروز در ایام نوروز

درخت نوروز در ایام نوروز

و اینک داستان:

نور:

دوستان عزیز نور کامل و صد درصد آفتاب برای این درخت مناسب هست و الا فکر اینکه توی گلدون بکارید و ببرید توی منزل رو هم نکنید !!

دما:

دامنه ی نوسان دمایی زیادی رو تحمل میکنه. باور کنید یکی از بهترین درخت ها برای مناطق گرم جنوب ، مناسب برای مناطق بیابانی مرکز کشور و سرد شمال غرب کشور هستش. ولی خوب بهترین دما برای همون دمای معتدل هست .

آبیاری:

این درخت رشد بسیار زیادی داره  مخصوصا اگه اب زیاد بخوره مثه لوبیا سحر آمیز رشد میکنه. برگهاش خیلی بزرگ و پهن میشن. ریشه های این گل در صورت کم ابی میره پایین و به عمق میره و حتی میزنه و لوله ها و بتن هارو میشکونه !!!  و در صورت ابیاری زیاد سطحی باقی میمونه ، سعی کنید ابیاری کافی باشه چون اگه ریشه ها بره پایین  دردسر میشه 🙂

برگ پالونیا و آبیاری منظم

برگ پالونیا و آبیاری منظم

رطوبت :

دوستان عزیز هرچی رطوبت هوا بیشتر باشه برگها پهن تر و بزرگ تر میشن. ولی همونطور که گفتم یکی از بهترین پیشنهاد ها برای کاشت در مناطق جنوبی مثل اهواز و بوشهر و بندرعباس می باشد. مخصوصا اینکه این مناطق هم شرجی هستند . همینطور شهر های  مثل اردبیل و تبریز که سرد سیر هستند هم عالیه ! یعنی آفتاب پرست هم اینطوری نمیتونه خودشو وفق بده با محیط :)))))

خاک:

طبق تجربه باغ شیشه ای ، بهترین خاک خاکیه که عمقش زیاد باشه تا ریشه بتونه کار کنه ، اگه خاک سفت باشه و قبل از کاشت توی اون تیکه از زمین ملات سیمان درست کرده باشن ، باور کنید خاک سفته و ریشه کار نمیکنه ، درنتیجه برپها رشد نمیکنه ! سعی کنید قبل از کاشت خوب زمین روشخم بزنید ! تا سطح سفت زیر خوب نرم بشه.

گلدهی:

دوستان یکی از مهمترین ویژگی ها و سورپرایز های این درخت گلدهی اون در عید هستش! توی ایام نوروز ! اول گل میده و بعد برگهاش باز میشن ، یکی از درشت ترین گلها و معطر ترین گلها متعلق به این درخت هستش….. درختان بالغ شده 3 ساله در پاییز جوانه های گلشون در میاد  و سپس در عید گلشون باز میشه .طوری که توی عید درخت یکدست قبای صورتی به تن میکنه و همیشه توی باغ گیاهشناسی مردم سوال میکنن اون درخت گل داره اسمش چیه !!!؟؟؟ و ما هم با افتخار میگیم درخت نوروز 😎

گلدهی پالونیا

گلدهی پالونیا

غنچه و گل پالونیا

غنچه و گل پالونیا

تغذیه و هرس :

این درخت خوراکش کودهای سه بیست یا کامل هست تا اول بهار به خوبی رشد کنه و تا برج ۳ این روند تغذیه ادامه داره ، در تابستون  یکی دو نوبت به کودهای پتاسیم بالا یا گلدهی جایگزین کنید  تا شاخه های جانبی بزنه و فرم گیاه خوب بشه. اگه کنار دیوار کاشته میشه باید نیم متر فاصله داشته باشه و قسمت انتهایی نباید هرس بشه تا بره بالا ، نکته رو لازمه بگم در عرض 4 سال تا 15 متر میوته رشد کنه در شرایط ایده ال ! ولی اگه قراره وسط چمن کاشته بشه بهتره از یک مترو نیم بریده بشه تا درخت پنجه زنی کنه و زیبا تر از همیشه بشه مخصوصا با اون برگها پهن و زیباش.

تکثیر:

بهترین روشن تکثیر کاشت بذر هست البته به شرط ضدعفونی خوب بستر کاشت با قارچکش کاپتان ، طبق گفته ی دوست و همکارخوبم آقای مهندس کبیری از گرگان که حرفه ای تولید این درخت رو دنبال میکنند. هر گرم بذر این درخت ۸۶۰۰ عدد بذر میشه و قوه نامیه اون ۸۵ درصد هستش.بهترین زمان کاشت اون پاییز در خزونه و شاسی و اردیبهشت هست و بعد از ریشه پر شدن باید سازگار و منتقل بشه به فضای گلخانه یا هوای ازاد.  کلا هوای خنک رو دوست داره برای جوانه زنی، یک راه دیگه قلمه ریشه هست توی زمستون که صد درصد میگیره.

کاشت بذر در سینی کشت

کاشت بذر در سینی کشت

مرحله ی آماده انتقال

قلمه ریشه دار شده ریشه پالونیا

قلمه ریشه دار شده ریشه پالونیا

قلمه گیری از ریشه پالونیا

قلمه گیری از ریشه پالونیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

یا بر بنفشه زار گل نار سایه کرد

یا برگ لاله زار همی بر چکد به خوید

یا آتش شعاع ز مشرق فروختند

یا پرنیان لعل کسی باز گسترید

دیدگاه های شما

147 پاسخ به "معرفی درخت پالونیا (درخت نوروز)"

  1. Anahita گفت:

    سلام، وقتتون بخیر.
    من به تازگی یه نهال پالونیا تهیه کردم و از نوع فورتونی هستش.
    میخواستم بدونم این درخت بعد چه مدتی گل میده؟
    یا اینکه برای گل دادنش باید کار خاصی انجام بدم؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید