درخت میوه ۳۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۲

معرفی درخت فندق

فندق

نام انگلیسی

Common Hazel

نام علمی

Corylus avellana

فارسی رایج

فندق

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Betulaceae یا Corylaceae

خاستگاه

اروپا و غرب آسیا

 

    این گیاه از تیره فندق بوده و گیاه یک‌پایه بشمار می‌آید. گل‌های نر و ماده آن روی شاخه‌های یک‌ساله و به طور جداگانه تشکیل می شوند. گل‌های نر به صورت شاتون در جانب شاخه‌های یک‌ساله قرار دارند و گل‌های ماده نیز در جانب و یا انتهای شاخه‌های یک‌ساله با کلاله قرمز رنگ و به صورت خوشه‌ای حاصل می‌شوند. هر گل‌آذین گل‌های ماده فندق 10 عدد گل کوچک دارد اما در هر خوشه 3-2 عدد میوه تشکیل می‌شود. گل‌های فندق 3 تا 4 سال پس از کاشت ظاهر می‌شوند. اما باردهی از 5 الی 6 سالگی آغاز می‌گردد و به مدت 20-10 سال درختان فندق باروری اقتصادی دارند. میوه‌های فندق از نوع میوه‌های فندقه بوده و فرابر میوه ‌در طی فصل رشد سفت و سخت شده و چوبی می‌گردد و این میوه‌ها داخل برگ‌هایی که ظرف نامیده می‌شوند، قرار دارند.

    گرچه چوب فندق به سرمای زیاد مقاوم است اما به جوانه‌های گل فندق در 10- درجع سانتی‌گراد آسیب جدی وارد می‌شود و موجب کاهش محصول می‌گردد. زیرا فندق در طول ماه‌های زمستان شکوفه می‌دهد و تولید محصول خوب به مناطقی محدود می‌شود که دریا از اثر سرمای زمستان در حین گلدهی جلوگیری نماید. جوانه‌های برگ فندق همانند جوانه‌های سیب به استراحت بیشتر (1700-800 ساعت زیر 7 درجه سانتی‌گراد) اما جوانه‌های گل به استراحت کمتری نیاز دارند. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان فندق را از درختان میوه مناطق معتدل گرم بشمار آورد. زیرا به طور کلی به سرماهای شدید زمستان مقاوم نمی‌باشد. فندق گیاه خودناسازگار بوده و لذا برای گرده‌افشانی مطلوب بهتر است 20-12 درصد از درختان فندق از ارقام گرده‌دهنده باشند. در ضمن ارقام مختلف فندق حالت نر پیش‌رسی و یا ماده پیش‌رسی دارند. در صورت دمای بیشتر در اواخر زمستان حالت نر پیش‌رسی و در هوای خنک‌تر حالت ماده پیش‌رسی ظاهر می‌شود.گل‌های نر در اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد و گل‌های ماده در اواسط تیر تا اوایل شهریور ماه متمایز می‌شوند. شاتون‌های گل‌های نر در طول فصل رشد از اوایل خرداد آشکار می‌شوند. اما گل‌های ماده به صورت خوشه‌ای بوده و تا اوایل زمستان ظاهر نمی‌شوند. در مناطقی که زمستان‌های ملایم دارند، گرده‌افشانی در طی زمستان انجام می‌گیرد. اما در مناطقی که زمستان‌های سرد دارند گرده‌افشانی در اوایل بهار صورت می‌گیرد. لوله‌های گرده از دی ماه تا خرداد که به تخمدان می‌رسند، به حالت رکود باقی می‌مانند، عمل تلقیح در اواخر بهار انجام می‌گیرد. بنابراین تشکیل میوه در فندق دیر وقت و در اواخر بهار صورت می‌گیرد. بعد از عمل تلقیح رشد سریع در میوه آغاز می‌شود و در طول این دوره سقط جنین قابل توجهی نیز به وجود می‌آید. این سقط ممکن است به علت کمبود بُر (B) و نیاز زیادتر جنین به این ماده می‌باشد. خاک‌های عمیق و قابل نفود با pH کمی اسیدی برای رشد فندق مناسب است. فاصله کشت فندق در حدود 6-5 متر می‌باشد و به صورت تنه و یا توده‌ای که اجازه رشد به پاجوش‌ها داده می‌شود، پرورش می‌یابد و به گیاهان تک‌بوته به شکل جامی یا شلجمی داده می‌شود. ازدیاد فندق اکثراً توسط پاجوش می باشد اما می‌توان به روش خوابانیدن و پیوند نیز ازدیاد داد. از مناطق مهم کشت و تولید فندق در دنیا می‌توان به ترتیب ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا را نام برد. از مناطق کشت فندق در ایران می توان به ارومیه، قزوین و گرگان اشاره نمود.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

30 پاسخ به "معرفی درخت فندق"

  1. علی گفت:

    سلام دوست عزیز
    من پارسال در باغچه خانه یک درخت فندق کاشتم ایا برای میوه دادن همین یک درخت کافی است یاخیر؟چون در اینترنت خوندم که اگر یک درخت تنها باشد عمل گرده افشانی انجام نمی شود و میوه کمی می دهد یعنی الان باید یک درخت دیگر هم بکارم تا میوه بدهد؟
    با تشکر

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ تو کدوم شهری شما؟ باید زمستونای با سرمای ملایم داشته باشه و همینطور چند درخت فندق لازمه تا میوه بده…این درخت ناهمرسی داره.

  2. علی گفت:

    سلام قربان شما .بنده ساکن کرمان هستم.پس یعنی باید یه درخت دیگه بکارم تا میوه بده یعنی اگر یه درخت تک باشه اصلا میوه نمیده؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      خیر این درخت ناسازگاری داره، شاید تو محل یا همسایه ها یا منطقه یه درخت دیگه باشه و باد گرده های اونو بیار سمت درخت شما. ولی برای بار خوب باید یه درخت دیگه بکارید.

  3. علی گفت:

    مممون از پاسخ شما دوست عزیز.شنیدم که این درخت پاجوش میزنه.ایا امکانش هست که یکی از پاجوش های خود درخت رو در نزدیکیش بکارم که بار خوب بده یا خیر؟
    با تشکر

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام نه این طوری نمیشه باید از یه درخت دیگه با یه ژن دیگه استفاده کنید…کلک رشتی نزنید بهش :))

  4. علی گفت:

    ممنون از پاسخ شما

  5. shaparaksharj گفت:

    مطالب بسیار زیبا بود ما که استفاده کردیم

    خسته نباشید

  6. علی گفت:

    سلام دوست عزیز برای اینکه درخت فندق بار بهتری بدهد باید از یک رقم باشند یا از دو رقم متفاوت؟
    با تشکر

  7. علی گفت:

    سلام ممنون از پاسختون.فرق میکنه که چه رقم هایی باشند یا فقط از دو رقم مختلف باشند کافیه؟

  8. علی گفت:

    ممنون از پاسختون.

  9. علی گفت:

    سلام دوست عزیز آیا استفاده از هورمون های افزایش ریشه-اسیدهیومیک-سوپر جاذبها هیچ تاثیری در گرفتن و سبز شدن نهالهای ریشه لخت تازه کاشته شده دارد یا خیر؟
    با تشکر

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلاام عزیزم خوبی شما/ صد درصد اسید هیومیک یا هورمون ریشه یا فصفات امونیوم اثر دارند! اینها همه در ریشه زایی ورشد ریشه مخصوصا اسید هیومیک موثر هستند

  10. مصطفی گفت:

    میزان آبیاری و هرس کردن فندوق رو بفرمایید ممنون میشم
    من تو باغ ۱۰ تا درخت داریم که امسال ۳ تا رو هرس کردم ( پا جوش هارو حذف کردم) که این ۳ تا بار دادن
    ولی بقیه نه
    میخواستم ببینم چکار باید بکنم بارش زیاد بشه
    من شهر زنجان هستم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ همه پاجوش رو بکنید تکثیر کنید.تا درخت مادر یه نفسی بکشه! و همینطور با ازمایش خاک میزان ویتامین خاکتون رو مشخص کنیدربعد بشه یه برنامه غذایی داد تا میزان محصول بیشتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید