گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۴۴۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی

نام انگلیسی

اژدهای ماداگاسکار Madagascar dragon tree

نام علمی

Dracaena marginata

فارسی رایج

دراسنا پرچمی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و تنه

رنج قیمت

100000

از خانواده

Asparagaceae

خاستگاه

شرق آفریقا

 

دراسنا پرچمی گیاهی است زینتی و عمومی در اکثر منازل و بانک ها و ادارات و دفاتر،دارای گونه های زیاد،متعلق به خانواده آسپاراگاسه و زادگاهش افریقای استوائی،در هوای آزاد و زادگاهش به درختان تنومندی تبدیل می شوند،سریع الرشد و نگهداری انها ساده،برگها بلند کشیده ،گیاهان جوان برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند،نسبت به عوامل نامساعد جوی و محیطی تا حدودی مقاوم هستند،ولی بهتر است در نور کافی نگهداری گردند.و مانند نخل،با خذف جوانه انتهایی دو یا سه شاخه جدید در محل قطع شروع به رشد نموده و منظره جالبی به گیاه میدهد،گیاهان جوان برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند،نسبت به عوامل نامساعد جوی و محیطی تا حدودی مقاوم هستند،ولی بهتر است در نور کافی نگهداری گردند.

 

نیازها:

 

نور:از جمله گیاهان مقاوم به سایه است اگر چه این گیاه در سایه مقاومت خوبی از خودش نشان میدهد،ولی در نور کافی نوار قهوه ای رنگ حاشیه برگها بهتر نمایان می گردند.

دما:   بهترین درجه حرارت در زمستان 16 درجه و مقاوم تا 13 درجه و در تابستان حداکثر 24 درجه سانتی گراد است.

آبیاری:   نسبت به خشکی حساس است،بین دو آبیاری خاک آن خشک شود. حتما با اب کتری سرد شده ابیاری کنید وگرنه نوک برگها خشک می شود.

رطوبت:  نیازی به غبار پاشی نیست همان رطوبت اتاق برایش کافی است.

تغذیه :در فصل های رشد(بهار و تابستان) گیاه را با کودهای مایع و یا جامد محلول در اب های مخصوص گلهای زینتی هر دو هفته یکبار تغذیه کنید.

خاک مناسب: پیت و لوم بهترین خاک است.

تعویض گلدان:هر سال در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید،در صورت عدم امکان به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو  وغنی اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگها :با پارچه یا اسفنج مرطوب برگها را تمیز کنید،استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باعث مسدود شدن روزنه ها و در نتیجه کند شدن رشد گیاه میشود.

تکثیر :گرفتن قلمه از شاخه های مسن در اواخر زمستان،ساقه ها را به طور افقی در شن قرار دهید،کاشت بذر در دمای ۳۰ درجه در بهار،خاوبانیدن شاخه ها در بهار.

تکثیر دراسنا

 

عوارض و درمان:

 

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و ساقه های گیاه مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،گلدان را از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید.

برگها زرد رنگ و پوسیده،ریشه در حال پوسیدن و گیاه خود را انداخته است:آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید.

برگها تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای روی  انها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

حاشیه برگهای پائین زرد،نوک انها قهوه ای و سوقط میکنند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان را برای مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،ابیاری را تنظیم کنید.

برگها کمرنگ شده و میریزند:هوا خیلی گرم و خشک است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید،هفته ای سه بار در تابستان غبارپاشی کنید،گیاه را در معرض کوران قرار ندهید.

لکه های سوخته قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:در افتاب غبارپاشی نکنید،قطرات اب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل میکنند.

ساقه از بالا شروع بهوسیدن نموده و برگها هم شروع به ریزش نموده اند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری ببرید،موظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

برگهای جدید ریز هستند و رشد گیاه کند شده است:احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشوند:کنه ریز قرمز عامل ان است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،غبار پاشی در کاهش افت موثر است.

 

 

دراسناپرچمی

دراسناپرچمی

 

 

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست

که از آن دست که او می‌کشدم می‌رویم...

دیدگاه های شما

441 پاسخ به "معرفی دراسنا پرچمی"

  1. معینی گفت:

    عذرخواهی میکنم، من سوال و جواب های شما و سایر دوستان رو مطالعه کردم، متوجه نشدم آبلیمو چه ارتباطی با اسید هیومیک داره_؟ میشه لطفا توضیح بدین؟ یعنی به جای اسید هیومیک، آبلیمو بریزیم پای گل؟ باید رقیق شه؟

  2. Ali گفت:

    سلام. ممنون از اطلاعات مفیدتون
    میخواستم در مورد این مدل از دراسنایی که دارم بپرسم. که هم اسم مدلش چیه. وهم اینکه چرا سر برگهاش زرد شده. از ایناس که سبز روشنه و لبه های برگهاش قرمزه. و قد بلند . روی یک تنه . ممنون میشم کمک کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ همه دراسناها به املاح اب حساسن باید اب جوشیده بدید و با ابش اب لیمو حل کنید بدید تا نمارو بشوره و ببره ! عکس رو بفرستی ببینم….

  3. Linda گفت:

    Attachment

    سلام خسته نباشید
    من حدود دوماهی هست که گل دارسنا پرچمی خریدم ولی الان مدتیه که برگهای پایین حالت افتادگی پیدا کردن
    هفته ای یکبار هم اب میدم و پشت پنجره هم هست
    دلیلش چی میتونه باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین چون عاشق این گلم هستم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ هروقت خاکش خشک میشه اب بدید تا تشنگی زیاد نکشه ! همینطور اب لیمو یا اسیدهیومیک توی ابش بدید تا املاح خاک رو دفع کنه و اینطوری نشه !

  4. رضا ربیعی منش گفت:

    سلام وقت بخیر
    من سه تا قلمه از گیاه مادرید جدا کردم و فعلا داخل آب گذاشتم چون نمی‌دونستم برای اینکه ریشه بده باید از چه خاکی استفاده کنم
    لطفاً اگه میشه کمک کنید و درصد خاک رو هم برای مخلوط کردن بگید
    ممنون از وب سایت خوبتون

  5. عادل گفت:

    سلام..ممنون از سایت خوبتون
    جناب مهندس اکثر جاها نوشتن که دراسنا رطوبت دوست هست از ۵۰ تا ۹۰ درصد و در فضای اتاق مه پاشی هرروزه میخواد اما در مقاله نوشته نمیخوادش.بالاخره چیکار کنیم؟

    • خانم صابری گفت:

      سلام.خوبید شما؟

      ما برحسب تخصص و تجربه مطلب مینویسیم و با سایتهای گل وگیاه اروپایی میسنجیم.این دیگه میل شماست که به چه کلامی گوش بسپرید.

  6. مریم گفت:

    درود بر شما
    الان حدود ۲۵ روز هست که دراسنا رو در اب گذاشتم ولی ریشه نداده فقط یه نقطه های سفید رنگی روی ساقه اش ظاهر شده؟ اندازه ی ریشه باید چقدر بشه؟ تا بکارمش توی خاک

  7. شیوا گفت:

    Attachment

    با سلام و تشکر از وقتی که میزارین.این عکس دراسینای منه میخواستم ببینم از کجا برای قلمه گرفتن باید قطع بشه و تو چه خاکی کاشته بشه؟و دیگه اینکه روی خاکش یه حالت سفیدی ایجاد میشه به خاطر اینه که من آب جوشیده استفاده نمیکنم؟چون من ساکن شمال هستم و از آب چاه برای آبیاری استفاده می کنم با توجه به ظاهرش به نظرتون گیاه سالمیه؟ببخشید طولانی شد

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ درست حدس زدید آب لوله کشی باعث ایجاد نمک روی خاک میشه که فقط با دادن اسیدهیومیک و یا اب لیمو یا سرکه سیب از بین میره ! خاک رو با این سه تا خوب بشورید توصیه ما اسیدهیومیک هست ! این گل رو باید ساقه اصلی رو تیکه تیکه کنید برای قلمه ، ول توصیه میشه سرش رو از یه ارتفاع دلخواهی بزنید قلمه کنید یدونه ، تا هم گلتون دراز نشه و چند شاخه بشه و هم قلمه زده باشید !!

  8. بنفشه گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من یک دراسینا دارم.همانطور که فرمودید نوک برگهاش به علت ابیاری با اب لوله کشی خشک شده ولی من سعی میکنم از آب تصفیه برای آبیاری استفاده کنم. سؤال من اینه که سر برگهایی که خشک هستن رو بچینم و دوم اینکه آبلیمو با آب باعث آسیب به گیاه نمیشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله سربرگ ها رو بچینید و اب لیمو بدید که باعث اسیب هم نمیشه نگران نباشید ! خاکتون املاح زیاد شده باید بشوریدش

  9. حامد گفت:

    سلام ایام به کام
    درسنا پرچمی رو هر ۲ هفته هیومیک + آهن میدم خوبه با زیاده
    همیشه هم با اب کتری سرد شده ابیاری میشه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ الان دیگه کافیه بهتره بکنید ماهی یبار البته از نر اقتصادی میگم وگرنه ضرر نداره اسید دادن ، اب دهی با همون کتری سرد شده بمونه.

      • حامد گفت:

        آخه همه شرایطش خوبه ولی نوک برگهاش و بعد کل برگ خشک میشه
        اب کتری سرد شده
        نور خوب
        رطوبت خود
        تغذیه با کود کامل کرین هر ۲ هفته
        گفتم شاید اهن ۲ هفته یکبار داره برگش رو میسوزونه

        • حامد گفت:

          ابیاری هم هفته ای بکبار با خشکی خاک انجام میشه

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ اهن و کود دو بار در ماه باعث شور شدن و بالارفتن ای سی میشه و مثه اینه که با اب شور اب بدید وهمین باعثسوختن نوک برگ میشه بهتره با اب لیمو تغذیه کنید تا املاح شسته بشن و رطوبت محیط رو ببرید بالا تا جلوی نوک سوزی رو بگیره

  10. سلام استاد، ببخشید میشه از سرکه معمولی استفاده کرد آخه آبلیمو دارم ولی شرکتیه طبیعی نیست ?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      منظور ماهم همون شرکتیا هست نه طبیعیا ! طبیعی هم حیفه و هم طبیعیه ، اون شرکتیا تنها چیزی که نداره اب لیموئه :))))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید