گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱,۷۳۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ مرداد ۱۳۹۲

آشتی با حسن یوسف

حسن یوسف

نام انگلیسی

painted nettle – coleus

نام علمی

solenostemon scutellarioides

فارسی رایج

حسن یوسف

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

5000

از خانواده

Labiateae

خاستگاه

جنوب شرق آسیا، فیلیپین

 

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز بنده حقیر سجادی هستم در خدمتتون با یه مقاله دیگه درباره یه گل محبوب و همیشه پرطرفدار بین ما ایرانیا. خدا رو شکر دست همه ما برای این گل خوبه :)) این گل درواقع شروع کار هر کسیه  که میخواد وارد عرصه گلکاری و نگهداری گل بشه! ما به همه توصیه میکنیم اول ازین گل شروع کن چون هم به موقع دردسترسه و هم زیبایی و باعث میشه یه جا با همه مشکلات و زیباییهای گلکاری آشنا بشید و در کنار گل شمعدونی نوستالوژی خونه ی مادر بزرگه هم هستش 😛 😀  این گل.گیاهی همیشه سبز بسیار پررشد چندساله یا دائمی  است.بومی مناطق گرمسیری آفریقا،آسیا و استرالیا و شرق هند و فیلیپین میباشد..برگهای رنگارنگ حسن یوسف  با زیبایی و تنوع ویژه اش آن راازهر گیاه دیگری متمایز میسازد.این گیاه را در تابستان  میتوان در زیر سایه  درختان در محیط  خارج گلخانه کشت کرد.در منازل باید در محل روشن  نگهداری شود تا رنگ برگهای خود را  حفظ کند .گیاه  پر رشد بوده ،برگها پشت سر هم رشد میکنند و خوشه گل آن در محل  مناسب به سرعت رشد میکند که بایدبلافاصله قطع شود.حذف جوانه انتهایی باعث  رشد شاخه های فرعی شده و گلدان پر شاخه و از نظر تعداد برگها متراکم تر میشود.میتوان رنگ های مختلف آنرا را تهیه و در فلاور باکس به صورت گروهی در یک گلدان شیک کاشت تا هم محیط مرطوب شود و هم از زیبایی رنگهای آن در اتاق پذیرایی لذت برد!

 

نیازها:

 

آبیاری: هر وقت خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید  در فصل سرما نیز اجازه دهید قبل آبیاری خاک خشک شود! در زمستان و تابستان داخل منزل که تهویه خوبی ندارند آبیاری زیاد باعث سیاه شدن ساقه ها می شود.

نور : حسن یوسف در نور زیاد و سایه کم رشد نمیکند، بهترین نور،نور فیلتر شده پنجره جنوبی میباشدولی پنجره شمالی نیز مناسب  است.نور مستقیم باعث کمرنگ شدن برگها می شود و نور کم هم باعث زرد شدن و عدم رشد و سبز شدن برگها میشود. ضمن اینکه تهویه گل از همه چیز مهم تره !

تغذیه : دوستان عزیزم برای جذب بهترعناصر بهتره همین تفاله جای قوری رو توی خاک این گل خالی کنید و دور نریزید !  اینطوری همیشه خاک اسیدی و ضدعفونی شده میمونه ! و قارچ نمیتونه سریع گلتونو خراب کنه ! در فصول رشد دو هفته یکبار با کودهای توصیه شده در لینک زیر مطلب، گلتان را تغذیه کنید.

تهویه : دوستان این گل به تهویه هوا نیاز داره توی اتاق های تنگ تاریک خراب میشه به مرور ، بهتره که توی محیط های بزرگ ، مثه اداره ها ، شرکت ها بانکها ! مغازه ها و داخل منزل کنار پنجره ها باشه تا هوای تازه رو حس کنه !

تکثیر: با کاشت بذر به صورت سطحی در هوای خنک طبق دستور ،  یا گرفتن قلمه در بهار و تابستان! طبیعتابا قلمه گیاه سری تر رشد میکند ،قلمه را باید در آب یا در پرلیت یا ماسه بزنید.بهتر است در بهار قلمه زنی انجام شود زیرا ریشه های حسن یوسف از لایه زاینده ریشه بیرون می آید و این لایه در هوای خنک شروع به کار میکند، در تابستان معمولا قلمه زنی موفق نمی باشد، نیازی هم به هورمون ریشه زایی نیست. بذر 4 رنگ ازین گل در فروشگاه ما موجود است.

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

دما : به هوای خنک نیازدارند بهترین دما ۱۸ درجه میباشد سرما باعث بروز سرمازدگی یا قارچ شده و گرمای تابستان بدون تهویه باعث سیاهی ساقه و قارچ می شود.معمولا مردم با این گل در تابستان مشکل داشته و دجار سیاهی ساقه میشوند که با کفبر کردن آب و تعویض خاک درست میشود.در زمستان هم باید حتما تهویه صورت بگیرد.

تعویض گلدان : هر ۶ ماه ته گلدان را  چک کنید که آیا ریشه ها بیرون زده یا خیر در بیرون زدن ریشه گلدان را تعویض کنید.حسن یوسف گیاهیست با رشد سریع و 60 سانتی متر در سال

خاک : بهترین خاک برای این گل،نسبت های مساوی ماسه شسته شده +خاک برگ+کودپوسیده دامی+ خاک باغچه میباشد

هرس : با هرس کردن دائم جوانه های انتهایی گیاه توپی و چهل چراغی داشته باشد.در صورت گل دادن در آخر تابستان گل ها را با ناخن بچینید تا انرژی گل صرف تولید دانه و بذر نشود و گل ضعیف گردد.

چنانچه در اثر بی توجهی رشد زیادی  کند و برگ های پایینی خود را از دست بدهدو به اصطلاح Leggy شود،باید از سر شاخه ها قلمه گیری و آنرا ریشه دار کرده،گیاه قدیمی را دور انداخت!!

رطوبت : به رطوبت متوسط نیاز دارد میتوان با زیر گلدانی پر از آب رطوبت آن را تامین کرد.

 

نشا حاصل از بذر

نشا حاصل از بذر

 

عوارض و درمان :

 

برگها زرد میشود می ریزد:  میتواند از کمبود رطوبت یا تشنگی باشد شرایط را  بازبینی کنید

برگهای پایین زرد شده و میریزد: آبیاری زیاد است آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید

برگها خشک شده و میریزد: به خاطر خشکی و گرمی هواست آبیاری را تنظیم کنید

برگها در حالی که سالمند میریزد : هوا سرد است ممنکن است از آبیاری کم هم باشد

گیاه خوذ را انداخته است:  عوامل مختلف عامل آن است به خاطر تشنگی یا آبیاری زیاد  یا سرما یا کمبود نور ویا از همه مهم تر نور مستقیم خورشید باشد!! شرایط را چک کنید

رنگ برگها کمرنگ و محو میشود : بدلیل نور کم و یا احتمالا استفاده از کود شکری (ازته) میباشد

نقاط سوخته روی برگ  بوجود آمده : از غبار پاشی جلو آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب باشد

حشرات سفید پنبه مانند روی گیاه مشخص می باشند : شپشک آرد آلود است سعی کنید اول با پنبه آغشته شده به الکل یا شیره تنباکو روی حشرات بمالید اگر نتیجه نداد از سموم سیستمیک مثل سم کونفیدور  استفاده کنید

حسن یوسف

حسن یوسف

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

تو اگر چنین لطیف از در بوستان درآیی

 گل سرخ شرم دارد که چرا همی‌ شکفتم...

دیدگاه های شما

1,731 پاسخ به "آشتی با حسن یوسف"

  1. مریم گفت:

    سلام آقای مهندس چرا حسن یوسف من سرحال نیست.از وقتی خریدم اصلا برگ اضافه نکرده.پشت پنجره جنوبیه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلدونش رو بزرگ کردید؟ این گل توی اتاق خوب نیست ! باید تهویه داشته باشه ، گلدونتون رو بذراید توی تشت پر از اب و وقتی روی خاک خیس شد درش بیارید تا سیراب بشه و درست بشه.

      • مریم گفت:

        ممنون که جواب دادین.متاسفانه نتونستم عکس ارسال کنم.توی راه پله هست و تهویه و نورش خوبه.ولی آبیاریشو بیشتر میکنم

  2. بهناز گفت:

    سلام، وقتتون بخیر 🙂
    من یه گلدون حسن یوسف دارم که قبلا هم در موردش ازتون سوال پرسیده بودم و گفتید گلدونش رو عوض کنم. بعد از تعویض گلدون، ریزش برگ‌ها چند روزی متوقف شد، اما دوباره لبه‌ی برگ‌ها سیاه و جمع می‌شه و می‌ریزن. به علاوه، حاشیه‌ی برگ‌ها که قبلاً سبز بود، حالا سبز کمرنگ با نقاط سفید و زرد شده‌ن؛ فقط تعداد کمی از برگ‌های بزرگ قدیمی ظاهر اصلی خودشون رو حفظ کرده‌ن و حتی برگ‌های جوون و جدید هم کمرنگ و نقطه‌نقطه هستن.
    جوونه‌ها بعضا قهوه‌ای می‌شن و می‌ریزن.

    گلدون خاک نسبتاً سبکی داره، ترکیب خاک آماده‌ی کاشت با ماسه‌ی زیاد و مقداری پرلیت. تو اتاق با پنجره‌ی شرقی نگهداری‌ش می‌کنم که دور از نور مستقیم آفتابه، اما روشنه جاش. ۲-۱ هفته‌ای هر روز پشت پنجره‌ی مشجر می‌ذاشتمش تا نور بیشتری بگیره (برگ‌ها کمرنگ شده بودن) که باعث لکه‌های قهوه‌ای روی برگ شد (احتمالاً سوختگی). وقتی تا عمق دو سانتی خاک خشک می‌شه با آب دستگاه تصفیه آبیاری‌ش می‌کنم و هفته‌ی گذشته هم کریستالون آبی دادم. هر روز چند ساعتی پنجره‌ی اتاق رو باز می‌کنم تا تهویه انجام بشه و الان هم که کولر روشنه.
    تخصصی در زمینه‌ی گل و گیاه ندارم، کمی گوگل کردم و دیدم نشونه‌هایی شبیه downy mildew رو داره. با توجه به اینکه همه‌ی برگ‌ها درگیر نشده‌ن و از طرفی حتی جوونه‌ها نقطه‌نقطه هستن آیا بیماری قارچی ه؟
    چند تا عکس توی این لینک گذاشته‌م:
    goo.gl/AYTr0w

    خیلی ناراحتم برای گلدونم، لطفاً کمک کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ خوبی لدفا خلاصه این داستان رو بنویسید ، نمیشه همش رو خوند..خلاصه بنویسید

      • بهناز گفت:

        سلام، ببخشید طولانی بود :دی
        لبه‌ی بعضی برگ‌های حسن یوسف‌م که قبلا سبز بودن، الان کمرنگ شدن و نقطه‌های زرد روشون ظاهر شده (برگ‌های تازه هم اینطوری درمیان). بعضی برگ‌های جوون هم لبه‌شون سیاه می‌شه و می‌ریزن. شرایط نگهداری‌ش همونطوریه که توی این پست گفتین. عکس‌ها توی این لینک goo.gl/aYTr0w
        خیلی ممنون از وقتی که می‌ذارید.

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید سیاهی بله ی برگها به خاطر آبیاری زیاد هستش و نورکم ! و کمرنگی لبه ی برگ به خاطر کمبود پتاسیم هستش باید به گلتون کود بدید و نورشو زیاد کنیدو تا خاکش خشک نشده اب ندید

  3. marjan گفت:

    Attachment

    سلام استاد.
    چرا حسن یوسفم این حال شده؟
    رو برگاش حالت سوخته شده؟از چندروز پیش ک دستمال کشیدم برگارو اینجور شده انگار.
    لبه برگاهم بیحالن.و چرا از تو خاک جوونه نمیزنه؟
    مرسی ک هستین
    تو اتاق فاصله ی متری از پنجره ک افتاب رو هم نیست گذاشتم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟این لکه های سفیدی که روش هستش سفیدک هست و باید یه ته لیوان شیر و یه لیوان پر آب رو روی گیاه اسپری کنید ، همیطنور این گل به تهویه هوا نیاز داره حتما هوای تازه توی اتاق باشه براشون ! تهویه ایجادبشه جوانه هم میزنه ، بهتره بذارید توی تراس یا بالکن یا کنار پنجره باز

      • marjan گفت:

        Attachment

        ممنونتونم.اینکارو کردم.رو بقیه گل هامم پاشیدم این محلولو ایرادی که نداشت؟
        مهندس لطف میکنین اسم این کاکتوسو بهم بگین و اینکه چرا با اینکه دوماهه کاشتمش برگاش باز نمیشه اصلا؟?

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما ؟ این آگاوو هستش نورش کمه و باید تغذیه کامل بدید تا برگ رو بازکنه ! خاکشم جالب نییست ، اون محلول روی بقیه هم میشه پاشید.
          ،،

          • مرجان گفت:

            ممنونم ازتون مهندس.
            بذارمش تو نور مستقیم پشت پنجره باز؟
            فقط ی نکته اینکه واسه تمام گل هام من از خاک کاکتوس استفاده کردم.عکس گل سنگمو هم ک دیدین فرمودین خاکش خوب نیست.چ خاکی استفاده کنم پس؟

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید پنجره باز باشه تا هوای تازه و تهویه دار نور مستقیم توی تابستون خرابش میکنه ! گل سنگم از خاک کمپوست گلفروشی باید استفاده کنید از خاک کاکتوس فقط باری کاکتوس باید استفاده بشه

  4. رضا گفت:

    Attachment

    آقا من آبادان هم هستم الانم خیلی گرمه
    گیاه رو یه دیقه گذاشتم تو حیاط خونه زیر نور خورشید
    ولی یادم رفت برش دارم
    بعد از یه ساعت یادم اومد
    اثر برگ هاش از بالا به پایین پژمرده شدن
    چیکار کنم تا دوباره برگرده
    میشه راهنمایی کنید

  5. Mohsen گفت:

    Attachment

    سلام مهندس خوبم خوبی؟
    میگم گلم همه چیش خوب بود و سرحال بودو اینا بعد سه چار روزه اینجوری شده مشکل چیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ شرایط نگهداریش چطوریه؟

      • Mohsen گفت:

        محیط روشن دور از نور مستقیم افتابه هر وقت هم خاکش خشک میشد بهش آب میدادم
        از کود مایع مخصوص حسن یوسف هم برا تقویتش استفاده میکردم. ولی اخرین باری که بهش آب دادم فک کنم خاکش خشک نشده بود میتونه بخاطر اون باشه؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید برای گلتون تهویه ایجاد کنید تا شاداب تر بشه ،هروقت خاک خشک شد اب بدید فقط چون خیلی به پوسیدگی ریشه و اب زیاد حساسه ! بذارید خاکش خشک بشه و نورشم زیاد کنید تا زودی اب مصرف بشه و ریشه خفه نشه

  6. مرضیه گفت:

    سلام آقای سجادی لطفا ایمیلتون رو چک کنید من عکس حسن یوسفم رو که دچار افت شده فرستادم ازتون راهنمایی میخوام.
    چند روز پیش دیدم برگاش سوراخ سوراخ شدن بعد دیدم تخمای سیاه ریز روشه و کرمای سبز که حسن یوسفمو نابود کردن . چکار کنم با این کرما؟

  7. نفیسه گفت:

    Attachment

    سلام استاد گرامی خسته نباشید لطفا مراراهنمایی کنید حسن یوسفم حشرات سیاهی اطرافش پروازمیکردند وداخل خاکش بودند گل فروشی سمی پودری داد که رقیق کنم بریزم توی خاکش طوری که ازته گلدان خارج شود وقتی اینکارراکردم بعد حسن یوسفم برگهاش سبزیشون کدرشده کلارنگش کدرشده ورشدش قبلاعالی بودالان خیلی کم شده آهن راهم بهش دادم ولی فایده ای نداشت همچنان رنگ وروی گرفته ای داره.لطفاکمکم کنین.چکارکنم تادوباره رنگش درخشان وزیبابشه الان سه هفته است.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ رطوبت بالای خاک و تهویه کم باعث تجمع حشرات میشه سایز گلدون بهش خیلی بزرگه همین عامل باعث میشه اب زیاد نگهداره و پشه جمع بشه ببرید توی حیاط یا تراس جای سایه افتاب هوای تازه درستش میکنه !

  8. نفیسه گفت:

    Attachment

    ببخشید یک سوال دیگر هم داشتم برگ بیدی راقلمه زدن ریشه گرفته امالبه های برگهاش جمع میشه داخل

  9. نفیسه گفت:

    سلام ممنونم ازپاسخگوییتون ??.خیلییی لطف کردید..??

  10. عاطفه گفت:

    Attachment

    سلام روزتون خوش
    حسن یوسفم رو تو تراس تو سایه نگه می دارم. فکر میکنم در طول روز مدت زمان خیلی کمی افتاب می خوره .پر از شپشک شده چندین بار سم زدم فایده نداره زیاد شده مقدارش.و جدیدا روش لکه های زرد افتاده و بی حال شده علتش چیه چیکارش کنم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سم مخصوص شپشک باید بهش بزنید نه هر سمی ، این سم رو از فروشگاه ماتهیه کنید بهش بزنید دو بار همرا با تغذیه با کود کامل گرین تا گلتون درست بشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید