گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱,۷۳۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ مرداد ۱۳۹۲

آشتی با حسن یوسف

حسن یوسف

نام انگلیسی

painted nettle – coleus

نام علمی

solenostemon scutellarioides

فارسی رایج

حسن یوسف

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

5000

از خانواده

Labiateae

خاستگاه

جنوب شرق آسیا، فیلیپین

 

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز بنده حقیر سجادی هستم در خدمتتون با یه مقاله دیگه درباره یه گل محبوب و همیشه پرطرفدار بین ما ایرانیا. خدا رو شکر دست همه ما برای این گل خوبه :)) این گل درواقع شروع کار هر کسیه  که میخواد وارد عرصه گلکاری و نگهداری گل بشه! ما به همه توصیه میکنیم اول ازین گل شروع کن چون هم به موقع دردسترسه و هم زیبایی و باعث میشه یه جا با همه مشکلات و زیباییهای گلکاری آشنا بشید و در کنار گل شمعدونی نوستالوژی خونه ی مادر بزرگه هم هستش 😛 😀  این گل.گیاهی همیشه سبز بسیار پررشد چندساله یا دائمی  است.بومی مناطق گرمسیری آفریقا،آسیا و استرالیا و شرق هند و فیلیپین میباشد..برگهای رنگارنگ حسن یوسف  با زیبایی و تنوع ویژه اش آن راازهر گیاه دیگری متمایز میسازد.این گیاه را در تابستان  میتوان در زیر سایه  درختان در محیط  خارج گلخانه کشت کرد.در منازل باید در محل روشن  نگهداری شود تا رنگ برگهای خود را  حفظ کند .گیاه  پر رشد بوده ،برگها پشت سر هم رشد میکنند و خوشه گل آن در محل  مناسب به سرعت رشد میکند که بایدبلافاصله قطع شود.حذف جوانه انتهایی باعث  رشد شاخه های فرعی شده و گلدان پر شاخه و از نظر تعداد برگها متراکم تر میشود.میتوان رنگ های مختلف آنرا را تهیه و در فلاور باکس به صورت گروهی در یک گلدان شیک کاشت تا هم محیط مرطوب شود و هم از زیبایی رنگهای آن در اتاق پذیرایی لذت برد!

 

نیازها:

 

آبیاری: هر وقت خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید  در فصل سرما نیز اجازه دهید قبل آبیاری خاک خشک شود! در زمستان و تابستان داخل منزل که تهویه خوبی ندارند آبیاری زیاد باعث سیاه شدن ساقه ها می شود.

نور : حسن یوسف در نور زیاد و سایه کم رشد نمیکند، بهترین نور،نور فیلتر شده پنجره جنوبی میباشدولی پنجره شمالی نیز مناسب  است.نور مستقیم باعث کمرنگ شدن برگها می شود و نور کم هم باعث زرد شدن و عدم رشد و سبز شدن برگها میشود. ضمن اینکه تهویه گل از همه چیز مهم تره !

تغذیه : دوستان عزیزم برای جذب بهترعناصر بهتره همین تفاله جای قوری رو توی خاک این گل خالی کنید و دور نریزید !  اینطوری همیشه خاک اسیدی و ضدعفونی شده میمونه ! و قارچ نمیتونه سریع گلتونو خراب کنه ! در فصول رشد دو هفته یکبار با کودهای توصیه شده در لینک زیر مطلب، گلتان را تغذیه کنید.

تهویه : دوستان این گل به تهویه هوا نیاز داره توی اتاق های تنگ تاریک خراب میشه به مرور ، بهتره که توی محیط های بزرگ ، مثه اداره ها ، شرکت ها بانکها ! مغازه ها و داخل منزل کنار پنجره ها باشه تا هوای تازه رو حس کنه !

تکثیر: با کاشت بذر به صورت سطحی در هوای خنک طبق دستور ،  یا گرفتن قلمه در بهار و تابستان! طبیعتابا قلمه گیاه سری تر رشد میکند ،قلمه را باید در آب یا در پرلیت یا ماسه بزنید.بهتر است در بهار قلمه زنی انجام شود زیرا ریشه های حسن یوسف از لایه زاینده ریشه بیرون می آید و این لایه در هوای خنک شروع به کار میکند، در تابستان معمولا قلمه زنی موفق نمی باشد، نیازی هم به هورمون ریشه زایی نیست. بذر 4 رنگ ازین گل در فروشگاه ما موجود است.

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

دما : به هوای خنک نیازدارند بهترین دما ۱۸ درجه میباشد سرما باعث بروز سرمازدگی یا قارچ شده و گرمای تابستان بدون تهویه باعث سیاهی ساقه و قارچ می شود.معمولا مردم با این گل در تابستان مشکل داشته و دجار سیاهی ساقه میشوند که با کفبر کردن آب و تعویض خاک درست میشود.در زمستان هم باید حتما تهویه صورت بگیرد.

تعویض گلدان : هر ۶ ماه ته گلدان را  چک کنید که آیا ریشه ها بیرون زده یا خیر در بیرون زدن ریشه گلدان را تعویض کنید.حسن یوسف گیاهیست با رشد سریع و 60 سانتی متر در سال

خاک : بهترین خاک برای این گل،نسبت های مساوی ماسه شسته شده +خاک برگ+کودپوسیده دامی+ خاک باغچه میباشد

هرس : با هرس کردن دائم جوانه های انتهایی گیاه توپی و چهل چراغی داشته باشد.در صورت گل دادن در آخر تابستان گل ها را با ناخن بچینید تا انرژی گل صرف تولید دانه و بذر نشود و گل ضعیف گردد.

چنانچه در اثر بی توجهی رشد زیادی  کند و برگ های پایینی خود را از دست بدهدو به اصطلاح Leggy شود،باید از سر شاخه ها قلمه گیری و آنرا ریشه دار کرده،گیاه قدیمی را دور انداخت!!

رطوبت : به رطوبت متوسط نیاز دارد میتوان با زیر گلدانی پر از آب رطوبت آن را تامین کرد.

 

نشا حاصل از بذر

نشا حاصل از بذر

 

عوارض و درمان :

 

برگها زرد میشود می ریزد:  میتواند از کمبود رطوبت یا تشنگی باشد شرایط را  بازبینی کنید

برگهای پایین زرد شده و میریزد: آبیاری زیاد است آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید

برگها خشک شده و میریزد: به خاطر خشکی و گرمی هواست آبیاری را تنظیم کنید

برگها در حالی که سالمند میریزد : هوا سرد است ممنکن است از آبیاری کم هم باشد

گیاه خوذ را انداخته است:  عوامل مختلف عامل آن است به خاطر تشنگی یا آبیاری زیاد  یا سرما یا کمبود نور ویا از همه مهم تر نور مستقیم خورشید باشد!! شرایط را چک کنید

رنگ برگها کمرنگ و محو میشود : بدلیل نور کم و یا احتمالا استفاده از کود شکری (ازته) میباشد

نقاط سوخته روی برگ  بوجود آمده : از غبار پاشی جلو آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب باشد

حشرات سفید پنبه مانند روی گیاه مشخص می باشند : شپشک آرد آلود است سعی کنید اول با پنبه آغشته شده به الکل یا شیره تنباکو روی حشرات بمالید اگر نتیجه نداد از سموم سیستمیک مثل سم کونفیدور  استفاده کنید

حسن یوسف

حسن یوسف

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

تو اگر چنین لطیف از در بوستان درآیی

 گل سرخ شرم دارد که چرا همی‌ شکفتم...

دیدگاه های شما

1,731 پاسخ به "آشتی با حسن یوسف"

  1. احسان فراهانی اصیل گفت:

    Attachment

    با سلام خدمت مهندس عزیز

    آقا یکی از حسن یوسف هام که کلا این حشره سفیده که قبلا بهتون گفتم نابودش کرد. بهش کلی کنفیدور زدم اما کاری از پیش نبرد. الان دوتا از حسن یوسف هام یکیش از همون حشره سفید خیلی ریز زده. و اون یکی حالش خوبه اما برگاش دارن میریزن. برگ ها خیلی نرم شدن. بهشون کمود مایع پوکون رو بهشون دادن. شرایط نگهداری هم تو خونه کنار پنجره هست و کنار شوفاژ هستن. در ضمن من سم کونفیدور دارم و دیازینون. اینا براشون خوب هستن یا چیزه دیگه ای بزنم.

    باتشکر

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید توی سمتون مایع صابون بریزید یکم و با در نیم در هزار سمپاشی کنید ! باید جواب بده همینطور که همیشه جواب داده !! تغذیه و اسید هیومیک رو هم زمان انجام بدید ، سم رو باید دوبار با فاصله ی یک هفته تکرار کنید…حتی شده دستی حشرات رو له کنید مخصوصا درشت ها رو که حاوی تخم هستند تا سم بهتر اثر کنه

      • احسان فراهانی اصیل گفت:

        مهندس جان الان کدوم سم رو بزنم؟ اسم این حشره چیه؟؟؟ الان اون گلدون کوچیکه از این حشره ها نداره اما برگاش می ریزن. مشکلش چیه؟؟؟ مشکل آب، هوا، نور داره؟؟؟

        باتشکر

        • باغ شیشه ای گفت:

          سلام خوبی شما؟ الان سم کونفیدور رو. بزنید همراه با مایع صابون درحد چند قطره دو بار بافاصله ی ۵ روز سمپاشی کنید همراه تغذیه تا درست بشه

          • احسان فراهانی اصیل گفت:

            Attachment

            باسلام مهندس. گلم خشک شد. چرا اینطوری می شن؟ ساقه سیاه شد.

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ این قارچ ورتیسیلیوم یا فوزاریوم هستش که هر دو از قارچ های خاکزی هستند که به خاطر عدم تهویه در فصل زمستان فعال میشن ! باید میبردید بیرون جایی که هوا تهویه بشه و در تردد باشه ، خاک کلا بندازید توی قابلمه بجوشه یا بندازید دور! ابیاری زیاد نباشه که این قارچ رو فعال میکنه این گلم ساقش علفیه

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ این قارچ ورتیسیلیوم یا فوزاریوم هستش که هر دو از قارچ های خاکزی هستند که به خاطر عدم تهویه در فصل زمستان فعال میشن ! باید میبردید بیرون جایی که هوا تهویه بشه و در تردد باشه ، مثه راه پله یا تراس یا بالکن پوشیده ، خاک رو کلا بندازید توی قابلمه بجوشه یا بندازید دور! ابیاری زیاد نباشه که این قارچ رو فعال میکنه این گلم ساقش علفیه

    • بهنام گفت:

      سلام احسان. این گلت که نابود شده.ببین این قسمت هایی که هنوز سبز هست رو بکن بذار تو اب شاید ریشه داد.وگرنه این گل دیگه درست بشو نیست.البته فقط یه ساقش خوبه همینی که افتاده رو فرش و بیشتر سبز هست.اگه بذاریش تو اب امید به ریشه زدنش هست اما اگه همینجوری بمونه سریع سیاه میشه.ضمناً هیچ گلی رو کنار شوفاژ نذار.تا شعاع ۳ یا ۴ متری باید دور از شوفاژ و وسایل گرمازا باشن

      • احسان فراهانی اصیل گفت:

        سلام دست گلت درد نکنه بابت پاسخ. نمی دونم چرا اینطوری شد. خیلی خیلی سر حال بود. گذاشته بودم تو اتاق کنار شوفاژ و پنجره که نورگیر باشه. خانم می گه از زمانه که کود مایع پوکون رو بهش دادم اینطوری شد. اما من فکر نمی کنم به خاطر اون باشه. چون بقیه گل های خدارو شکر سالم هستن. تنها مشکل این گلدان یه سری پشه های مشکی خیلی خیلی ریز که پرواز می کردن بود که رو خاکش بود. هرکاری کردم نرفتن. کنفیدور هم زدم. یه گلدان دیگه حسن یوسف دارم، مشکل اون رو بالاتر توضیح دادم. اونم هرکاری می کنم شپش آرد آلود گرفته نمی ره. نمی دونم چی کار کنم. می تونم خواهش کنم شرایط نگه داری و خاک حسن یوسف، شفلرا رو بهم بگین؟ از نظر نوع خاک و کود دادن و تو چه دمایی باید نگهداری کنم.

        باتشکر

      • بهنام گفت:

        سلام.خواهش میکنم.لطفاً هیچ گلی رو کنار شوفاژ و سایر وسایل گرمازا قرار نده.در مصرف کود مایع هم نباید زیاده روی کنی.خاکی رو هم که استفاده کردی آلوده هست.تخم اون پشه های مشکی و شپشک های آردی تو خاک بوده و شما فضا رو برای رشد و نموشون فراهم کردی و اونا هم زیاد شدن و فاتحه گل رو خوندن.

      • بهنام گفت:

        ببین نگهداری حسن یوسف خیلی سادس.بذارش کنار پنجره.اما ایده آلش نور کاملی هست که غیرمستقیم باشه.خاکش هم که مخلوط باغچه و ماسه و خاک برگ باشه و به خاک قلیلیی علاقه داره.ولی قبلش باید خاک رو سمپاشی کنی تا لارو حشرات موذی از بین بره./شفلرا هم عاشق نور کامل غیرمستقیم هست.خاکش هم باید خاکی با پایه پیت موس باشه.

        • احسان فراهانی اصیل گفت:

          دست گلت درد نکنه. خدا خیرت بده. یعنی هر خاکی که می گیرم اول سم پاشی کنم؟ چه جوری این کارو انجام بدم؟

        • بهنام گفت:

          ببین هر خاکی رو لازم نیست سمپاشی کنی.مثلاً اگه خودت خاک مخلوطی درست کردی که به حشره نداشتن اجزاش و قارچی نبودنش مطمئنی لازم نیست.اما وقتی میری از جایی خاک مخلوط میخری که نمیدونی چی خبره.باید حتماً سمپاشی کنی./اما مثالی از نحوه سمپاشی(برای از بین بردان حشرات سیاه ریز):۲ سی سی سم دیازینون رو تو اب حل میکنی بعد رو خاک اسپری میکنی.یا اینکه خیلی وضع خراب باشه گلدان رو باهاش آبیاری میکنی اما باید مراقب باشی که آب در زیر گلدونی جمع نشه.

  2. منا گفت:

    سلام مهندس من دیگههه دارمً از دست حسین یوسف هام دیوونه میشم?اولش که رفتم به جنگ شته هاش?بهتر شدن خدارووشکررر ولی کلا هرکاری میکنم حتی تهویه هم که فرمودین بهتر کنم انجام دادم ولی بازهم برگا خشک میشن و میریزن.هروقتم خاکشون خشک میشه اب میدم بهشون.چیکار کنممم؟؟؟مهندس میشه بگین منظورتون از جوانه انتهایی که میگین قطع کنیم دقیقا میشه کجا؟؟؟

    • بهنام گفت:

      سلام.منم یه حسن یوسف داشتم همینطور برگاش پژمرده شد.برا همینم از خاک درش اوردم دیدم ریشه هاشم داره میپوسه.خلاصه ریشه هارو کلاً قطع کردم.اکثر برگ ها رو هم کندم الا دو تا برگ کوچیک.بعدم گذاشتم تو آب کتری سرد شده شروع کرد به ریشه زدن و دوباره حالش خوب شد.نتیجه اینکه:خاک گلت خیلی براش سنگینه و گل نمیتونه تحمل کنه.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام ببینید جتما خونتون گرم و خشکه ! ببرید جای خنک ! مثل راه پله روشن ! نه جایی که یخ بزنه ، هروقت خشک شد اب بدید ، زیر گلدون رو نگاه کنید ریشه از سوراخ ها نیومده باشه بیرون یوقت !که اونوقت باید گلدون رو بزرگ کنید ، یه جزیره زیرش درست کنید تا محیطش رو مرطوب کنه ! تغذیه با اسید هیومیک و اهن هم فراموش نشه، ریشه ها رو بررسی کنید که یوقت سیاه نباشن….نقطه ی انتهاییه ساقه رو میگن جوونه انتهایی

  3. رستا گفت:

    Attachment

    سلام
    حسن یوسفم رو ساقه هاش یه چیزای سفید چسبیده یه جونورای سفید کوچولو هم داره برگای ساقه هاش هم ریخته.
    چیکار کنم؟؟؟ینی خوب میشه؟؟؟اگه یه کودی چیزی بگید بدم بهش بعد قلمه اش بزنم چطور؟؟؟

    • احسان فراهانی اصیل گفت:

      برای منم کلی از اینا زد. نتونستم حلش کنم گلم خشک شد… خواهشا یکی یه راه حل جامع برای این مشکل بگه.

    • بهنام گفت:

      Attachment

      سلام.به نظر میاد “شپشک آردآلود(Mealy bug)” باشن./باید سمپاشی بشه/من خودم هروقت گلم شپشک میزنه با آب گرم و کمی مایع ظرفشویی اسپری میکنم همشون نابود میشن.اما باید احتیاط کنین در مصرف مایع./به نظرم با سیخی چیزی شپشک ها و اون سفیدی ها رو جمع کنین.بعد با آب گرم خالی افشانه کنین تا لاروهاشم که دیده نمیشه شسته بشن.
      اینم عکسش:

  4. حسین گفت:

    Attachment

    سلام .وقت بخیر.این حسن یوسف من کلافه م کرده.هر کاری میکنم درست نمیشه.دماش ۲۰ درجه ثابته.آب رو هم بعد از خشک شدن خاک میدم.نور هم کافیه نه شدید نه ضعیف.لطفا راهنماییم کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام جاش گرمه ! بزارید گلتون رو توی تشت اب تا از زیر اب بکشه و سیراب بشه ، تا درست بشه

  5. Mary گفت:

    سلام استاد با توجه به اینکه نور طبیعی ندارم میتونم حسن یوسفها و خانواده کاکتوسها و ساکولنتارو زیر نور مهتابی نگه دارم؟ممنونم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله میتونید فقط باید توی فاصله ی ۴۰ سانتی متری این کار رو بکنید ، در غیر این صورت گلهاتون دراز میشن و بی قواره میشن…

  6. دینا گفت:

    Attachment

    سلام استاد عزیز .من برای اینکه حسن یوسفم به اندازه کافی نور داشته باشه از لامپ رشد استفاده کردمالبته تقریبا دو روزی میشه که دارم استفاده میکنم سوالم اینه که این چراغ رشد به دردش میخوره و فاصله برای حسن یوسف چقدر باید باشه؟طیف نوریش هم ابی و قرمز ه که تو تصویر مشخصه.تشکر از لطف شما

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این لامپ بسته به شرکت و برندش لامپ خوبیه چون طیف ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر رو تولید میکنه که دقیقا طیف مورد نیاز گیاه هستش ، فاصله استاندارد باید ۴۰ سانتی متر از تاچ گیاه باشه !

  7. دینا گفت:

    سوالم دیگم اینه که میشه رو برگهای حسن یوسف ابپاشی کرد چون میگن برگاش پرز داره و ابپاشی خرابش میکنهسپاس فراوان از شما عزیز

  8. دینا گفت:

    سوالم دیگم اینه که میشه رو برگهای حسن یوسف ابپاشی کرد چون میگن برگاش پرز داره و ابپاشی خرابش میکنه سپاس فراوان از شما عزیز

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این کار رو نکنید بهتره چون این گل کلا به قارچ خیلی حساسه و تا حد امکان توی گلدون باید رطوبت روی برگ یا ساقه کمتر بشه تا خطر قارچ تو این فصل بیاد پایین

  9. Mery گفت:

    سلام استاد.نور ال ای دی که به شکل نوار هستن متری میفروشن برای گلها میشه استفاده کرد بعنوان نور مصنوعی؟با فاصله ۴۰سانت

  10. سپیده گفت:

    سلام مهندس ,خسته نباشید, ممنونم از زحماتتون ومطالب عالیتون ,لطفا کمکم کنید ,حسن یوسفم رشد خوبی داره وبرگای تازه میزنه , اما چند روز پیش یکی ازبرگای پایینش زرد شد, منم کندم وفکرکردم که طبیعیه و دیگه برگاش زرد نمیشن ,اما امروز دیدم لبه ی دوتا دیگه ازبرگای پایینش زرد شدن ,شرایط نگهداریشم تواتاق پرنور وکاملا آفتاب گیر ,اما آفتاب به برگاش نمیتابه و گلدون توسایه س ,امروز کمی به طرف آفتاب جابه جاش کردم تا کمی آفتاب به برگاش بخوره هر دو یا سه روز یکبارم که سطح خاک رطوبشو ازدست داده آب میدم ,خاکش خیلی سبکه و آب سریع ازته گلدون خارج میشه ,خاکشم بستر کشت پردیسان ,رو پلاستیکش نوشته بود مناسب برای گلهای آپارتمانی حسن یوسف ,پوتوس و دیفن باخیا و…ونوشته بود توانایی نگهداری رطوبت تا ۴۵ درصد , حسن یوسفمم قلمه هست , بزری نیست , برگایی که از اول رو ساقه قلمه بود دارن زرد میشن ,عکسشم براتون میزارم , لطفا راهنماییم کنید نمیخوام گلمو ازدست بدم , ببخشید حرفام طولانی شد,ممنونم از زحماتتون و صبرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید