گل های بیرونی ۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲

معرفی توتون گل

نام انگلیسی

Tabacco plant,flowering Tabacco

نام علمی

Nicotiana spp

فارسی رایج

توتون گل

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آمریکا و استرالیا

بومی استرالیا و نواحی گرمسیری آمریکا است.جنس Nicotinia شامل حدود 67 گونه گیاه یکساله، دوساله، چند ساله و درختچه ای است.این گیاه دارای برگ های متناوب، خطی یا تخم مرغی متمایل به نیزه ای تا تخم مرغی پهن با کرک های غده ای است. گل ها لوله ای تا شیپوری یا سینی شکل است که گاهی معطر هستند و روی خوشه ها یا پانیکول هایی ظاهر میشوند، گل ها به طور معمول فقط در اوایل غروب و در شب باز میشوند و در بعضی از ارقام در طول روز اگر سایه نسبی فراهم شود باز می ماند. ارقام مشتق شده از N.alata و N.x sanderae گیاهان مناسبی به عنوان گل یکساله باغچه ای هستند. در این ارقام روی گل به سمت پائین بوده و یا افقی است و در آفتاب کامل باز می ماند. تمام قسمت های گیاه سمی بوده و در صورتی که خورده شود ممکن است باعث ناراحتی شود و تماس با برگساره ممکن است باعث تحریک پوست گردد.

گلدهی: با کاشت بذر آن در اواخر بهمن در گلخانه در اواسط اردیبهشت به گل خواهد رفت و گلدهی آن تا اواخر تابستان ادامه دارد.

نیازها: نیمه مقاوم یا حساس به سرما است.در خاک حاصلخیز و مرطوب اما با زهکشی خوب در آفتاب کامل یا سایه آفتاب رشد میکند.

افزایش: بذر این گیاه به صورت سطحی در بهمن ماه در گلخانه کشت شده و پس از رسیدن به مرحله ۶ برگی نشاء آن منتقل میشود که در این حالت در اردیبهشت ماه به گل میرود.

گونه های مهم:

(N.alata (Syn. N.affinis: چند ساله کوتاه عمر با عادت رشد طوقه ای است که به صورت یکساله کشت و کار میشود. برگها قاشق مانند تا تخم مرغی به طول ۲۵ سانتی متر است که در قسمت های بالاتر ساقه کوچکتر میشوند. گل ها لوله ای به طول ۱۰ سانتی متر با دهانه شیپوری شکل به رنگ زرد متمایل به سبز بوده که به صورت خوشه های تنکی تشکیل شده و در شب بسیار معطر هستند

توتون گل

توتون گل

N. x sanderae: دو رگه حاصل تلاقی N. Alata * N.forgetiana است. گیاهی است یکساله یا چند ساله کوتاه عمر با برگهای قاشقی یا تخم مرغی متمایل به مستطیلی به طول 5-25 سانتی متر که حاشیه آنها در قسمت پائین موج دار است. برگ های بالایی بیضوی متمایل به نیزه ای شکل است. گل ها قرمز و گاهی سفید،صورتی و یا ارغوانی است.

توتون گل

توتون گل

N.sylvestris(تنباکو زینتی): گیاهی دو ساله یا چند ساله کوتاه عمر با عادت رشد طوقه ای است که در پائین برگهای سبز تیره مستطیل متمایل به بیضوی یا تخم مرغی متمایل به بیضوی به طول ۳۵ سانتی متر تشکیل میدهد. گل های معطر و سفید آن با لوله طویل به طول ۹ سانتی متر روی خوشه کوتاه و فشرده ای تشکیل میشوند.

توتون گل

توتون گل

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

روی تو گل تازه و خط سبزهٔ نوخیز

نشکفته گلی همچو تو در گلشن تبریز

شد هوش دلم غارت آن غمزهٔ خونریز

این بود مرا فایده از دیدن تبریز

دیدگاه های شما

5 پاسخ به "معرفی توتون گل"

  1. محمد جعفری گفت:

    Attachment

    سلام مهندس عزیز ، لطف میکنید اسم این گل را بفرمایید ؟

  2. محمد جعفری گفت:

    مهندس جان ؟؟؟

  3. محمد جعفری گفت:

    خیلی ممنون . فکر می کنم گیاهی خودرو باشه درسته ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      بله خودرو هم داره پرورشی هم داره ، ما بذرشو داریم منم کاشتم خیلی مقاوم هست به نور کم و اب کم..درضمن کلی خاصیت اونجوری هم داره :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید