گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی ۸۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

معرفی بگونیا ببری

بگونیا ببری

نام انگلیسی

بگوتیا ببری Tiger begonia

نام علمی

Begonia Tiger

فارسی رایج

بگونیا ببری(بر گرفته شده از نام Begon فرانسوی حامی گیاهشناسی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

10000

از خانواده

Begoniaceae

خاستگاه

برزیل

 

سلام دوستان ، بگونیا ببری رو زیاد کار کردم ، برای تراریوم بسیار گونه ی خوبیه و همیطنور برای نگهداری داخل منطل گونه ی خوبیه ، هم تکثیرش هم نگهداریش آسونه و کلا گل زیباییه ! زیبایی فوق العاده این گیاه زینتی در تضاد رنگها و مقایسه لکه های سبز در متن قهوه ای برگ است،به طوری که برگها شبیه پوست ببر هستند و نام انگلیسی ان هم به همین علت است،دمبرگ کاملا بلند و گلبرگها نمایان،برگها حاشیه دار و کرک های بسیار ظریف در کناره ان به چشم میخورند،سبد اویزان ان بسیار رایج است و گیاه مناسبی جهت کاشت گروهی یا گیاهان دیگر است،خانواده ان ((بگونیاسه)) و زادگاهش برزیل است.

نیازها:

 

نور: نور طبیعی کناره پنجره نور مطلوب برای این گیاه است،در معرض تابش مستقیم افتاب قرار ندهید.

دما :حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۳ درجه و حداکثر در تابستانن ۲۰ درجه است.

ابیاری: بین دو آبیاری خاک خشک شود ،از اب سبک فاقد املاح استفاده کنید.سعید نمایید روی برگها اب پاشی نشود،

رطوبت: در تابستان هر ۴ روز یکبار غبارپاشی کنید،در صورتی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است،غبارپاشی ننمائید چون حمله قارچ ها به خصوص قارچ (( بوتری تیس)) بدنبال دارد.بهترین نوع تامین رطوبت ایجاد جزیره زیر گلدان است.

تغذیه: هر دو هفته یکبار با کودهای مایع و جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گلدان را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب: خاک هلندی بهترین خاک این گل است

تعویض گلدان :گلدان کوچک  را بر بزرگ ترجیح میدهد،در صورت متراکم بودن ریشه ها و احتیاج به تعویض گلدان مواظب برگهای ظریف ان باشید.

تمیز نمودن برگها:  برگها نسبت به مالش حساس هستند،با برس مخصوص و نرم برگها را تمیز کنید.از مواد براق کننده  و مالش با پارچه پرهیز کنید.

تکثیر :تقسیم ریشه و ریشه دار کردن قلمه ها
ازدیاد اینگونه از بگونیا به وسیله قلمه و تقسیم ریشه صورت میگیرد.برای این منظور:
الف)در بهار هنگامی که برگهای جدید ظهور میکنند،دو عدد گلدان و خاک برگ مرطوب تهیه و گیاه مادری  را از گلدان خارج کنید
ب)به ارامی گیاه را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و مواظب باشید که هر قسمت دارای ریشه و ساقه باشد و به برگها صدمه وارد نشود،
ج)گیاهان تقسیم شده را در گلدان های کاشت و در سایه نگه داری کنید،جه تشویق گیاه به اب یابی و توسعه ریشه دو روز اول ابیاری ننمائید.

زیبایی فوق العاده بگونیای ببری ناشی از متراکم بودن برگهاست،گلهای زرد رنگ و ریز بگونیا ارزش تزئینی چندانی ندارد،با حذف انها انرژی گیاه را متوجه تولید برگ نمائید.

عوارض و درمان:

 

برگهای جدید کمرنگ و تار عنکبوتی پشت انها ظاهر شده است :کنه قرمز ریز باعث ان است،هر دو هفته یکبار گیاه را با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

لکه های قهوه ای روی برگها نمایان شده است: خسارت یا مربوط به استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی است که استفاده نکنید،و یا غبارپاشی در افتاب عامل ان است،غبارپاشی باید در سایه انجام شود.

برگها ریز و رنگ پریده،ساقه دراز و ضعیف است: نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری منتقل نموده و مواظب اشعه متسقیم افتاب به خصوص در ظهر باشید.

برگها در زمستان میریزند: هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منقل کنید.

برگها ی جدید خیلی ریز هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است،ان را طبق دستور تغذیه کنید.

حاشیه برگها چین و چروک و به طرف بالا لوله میشوند: هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تر و با جریان ملایم هوا منتقل نموده و ان را غبارپاشی کنید.

برگها خم شده اند و گیاه در حال افتادن است: گاز اشپزخانه یا گاز نفتی عامل ان است،گلدان را به محل دیگر با هوای تمیز منتقل کنید.

برگها بد شکل و دایره های زرد رنگی روی انها مشاهده میشود: گیاه مبتلا به بیماری موازئیکی ویروسی است،درمان ندارد.گیاه از مجاورت بقیه گلدانها خارج و معدوم کنید.

زخم های خاکستری متمایل به قهوه ای اردی شکل روی برگ ها مشاهده میشود: بیماری قارچی عامل ان است ک خود ناشی از سرد بودن و مرطوب بودن هواست،گیاه را به محل گرمتری منقل نموده و اجازه دهید سطح خاک در بین دو ابیاری خشک شود و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.

 

 

بگونیا ببری

بگونیا ببری

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن

که قارون را غلط‌ها داد سودای زراندوزی

ز جام گل دگر بلبل چنان مست می لعل است

که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی....

دیدگاه های شما

88 پاسخ به "معرفی بگونیا ببری"

  1. فاطمه جلالی گفت:

    سلام مجدد.مثل همیشه با حوصله و مهربون هستید
    عرض کنم که جلوی باد مستقیم کولر نیست.اگه بذارمش توی حیات یا پنجره اتاقی که اصلا کولر نداره خوبه؟
    این گیاه الان پنج تا برگ داره که یه قسمتی از هر کدوم خشک شده منظورتون اینه که برگ ها را قسمتهای خشک شده را جدا کنم یا ساقه را از پایین قسمتی که برگها در اومدن ببرم .؟ضمنا روی بندهای پاینترساقه گیاه چندتا جوانه هستش.

  2. فاطمه جلالی گفت:

    آقای سجادی عزیز وقتی گفتین گیاهت را ببر یادمطلبی افتادم که قبلا خونده بودم ببخشید که مطلب را اینجا میذارمش
    در فوریه ی ۱۹۹۶ ، کلیو باکستر توی لابراتوار خودش در شهر نیویورک، نشسته بود که به طور اتفاقی نگاهش به گیاه بزرگ سبز رنگش افتاد که گوشه ی آزمایشگاه قرار داشت.اون به نظرش رسید که گیاهش اندکی بی حال و افتاده است و تصمیم گرفت به اون آب بده. بعد ناگهان به فکرش رسید که چقدر وقت می گیره تا آب از ریشه ها به سمت برگهای گیاه برسه.بنابراین اون یک جفت الکترود با نمودارهای مختلف به یکی از برگها وصل کرد.

    به قول خودش اون یه کمی هم احساس بلاهت از این کارش پیدا کرد چون هیچ آدم تحصیل کرده و درس خونده ای در امور علمی چنین کاری نمی کنه! اون صبر کرد تا ببینه که آیا امکان داره رطوبت وارده به گیاه به کندی و به تدریج باعث تغییر دادن سطح مقاومت گیاه بشه و آن قدر ملموس باشه تا بر روی نقشه ی نمودار ظاهر بشه یا نه؟

    اینجا معجزه اتفاق افتاد! اون دید که روی نمودار واکنشی آنی ظاهر شد! به نظر باکستر رسید که واکنش گیاه مزبور که در این هنگام وضعیتی بهتر داشت، به واکنش انسانی که تحت تاثیر محرکی عاطفی و احساسی قرار گرفته باشه، شبیه بود! اون با هیجان از خودش پرسید آیا گیاه مزبور می تونه همانگونه هم واکنشی انسانی در برابر تهدید به سلامت و امنیتش، بر روی نمودار ظاهر کنه؟! و تصمیم گرفت یکی از برگهای گیاه رو بسوزونه و این رو امتحان کنه!

    بهتره اینجای داستان رو از زبون خود باکستر بشنوید : ” …درست در لحظه ای که تصویر آتش در ذهنم نقش بست، مداد دستگاه با شدتی وحشیانه به حرکت در اومد و از روی صفحه ی نمودار بیرون افتاد! این اتفاق به شدت من رو منقلب کرد! “

    یعنی گیاه بدون اینکه برگش سوزانده بشه به محض اینکه باکستر در ذهنش تصویر سوزوندن اون رو مجسم کرد، واکنش ترس نشون داده بود!! یعنی گیاه به وسیله ی نوعی ارتباط سلول اولیه، مورد تهدید قرار گرفتن سلامت و امنیتش را حدس زده بود!

    ادامه ی تحقیقات :

    از آن روز به بعد، باکستر صدها آزمایش گوناگون در این ارتباط انجام داد و با کوشش زیاد سعی کرد شواهد بیشتری از نیروی ادراک سلول اولیه، نه تنها در حیات نباتی و گیاهی، بلکه در میوه ها و سبزیجات و تخم مرغ تازه و ماست و سلولهای خونی انسان و بافتهای پوستی و حتی اسپرماتوزوئید هم به دست آورد. اون ثابت کرد که گیاهان به هر نوع نشانه ای از ناراحتی و ناامیدی که بر اثر مورد تهدید قرار گرفتن زندگی سلولهای هر عضوی از جامعه ی زنده، ارسال شده باشه، واکنش نشون می دن. گیاهان حتی از سلولهای مرده ی موجود در خون خشک شده ای که از انگشتان اتفاقا” مجروح شده ی فردی چکیده میشه، هم علایمی دریافت می کردند و واکنش نشون می دادند!

    کشف بزرگ :

    کلیو کشف کرد که گیاهان قادرند علایمی از ارتباطات ذهنی انسان را از فواصل بسیار دور دریافت کنند! اون به گیاهانش الکترود وصل می کرد و وقتی از فاصله ی بیست کیلومتری به آب دادن به اونها فکر می کرد ، گیاهان علایم شادی و لذت رو بروز می دادند!

    تصویر ذهنی نه کلام :

    تصاویر و احساسی که از دیگر موجودات ارسال میشه و گیاهان اون رو دریافت می کنند، کلمات بر زبان رانده شده رو شامل نمیشه ، این خیلی طبیعیه چون گیاهان دوره ی آموزشی فراگیری زبان ما رو سپری نکرده اند! و کلماتی مثل آتش و آب و یا جملاتی مثل دوستت دارم گیاه من، یا الان بهت آب می دم یا شاخه هات رو می کنم ، رو متوجه نمی شوند و به اون واکنش نشون نمی دهند اما هنگامی که چنین نیاتی را به جای راندن بر زبان، در ذهن مجسم کنید ( مثلا” در ذهن مجسم کنید که به محض رسیدن به خونه آب پاش رو بر می دارید و گلها رو آب می دید) اون وقت، اونها مفهوم شادی، لذت، تهدید، غم و … رو حتی از راه دور درک می کنند و واکنش نشون می دن!

    _ چرا باکستر این پدیده را ادراک سلول اولیه نامید؟

    به این دلیل که این نیروی ادراک بدون توجه به عملکرد بیولوژیکی در نظر گرفته شده ی فردی اونها، تمام سلولهایی را که او نحوه ی کارشان را مورد آزمایش قرار داد، شامل میشه! اون این آزمایشها رو روی جانوری تک سلولی به نام پارامسیوم انجام داد و دید حتی یه جانور که فقط یک سلول داره می تونه از فواصل دور تصاویر ذهنی آدمها رو درک کنه و بهش واکنش نشون بده!! اون دور و بر جانور رو پر از مخزنهای قفل دار و قفس های پرده ای کرد اما هیچ مانع فیزیکی نتونست مانع بشه که سلولهای مورد آزمایش اون به تصویرهای ذهنی آدمها واکنش نشون ندن!!

    باکستر نتیجه گرفت : ” با آن که امکان دارد بسیار تعجب آور به نظر برسد، چنین می نماید که یک علامت نیروی حیاتی وجود داد که تمامی مخلوقات را به هم وصل می کند. “

    سایر تحقیقات باکستر :

    بعضی از کشفیات باکستر خیلی سرگرم کننده و شگفت انگیزه که من چند تاش رو براتون می گم چون از اهمیت ویژه ای برخورداره .

    _ جست و خیز سبزیجات :

    اون و همکارهاش الکترودهایی رو به سه نوع مختلف سبزی تازه متصل کردند. اون وقت یکی از دوستهای باکستر تو ذهنش مجسم کرد که تصمیم داره بره و یکی از اون سه سبزی رو در آب جوش بندازه! سبزی انتخاب شده همین که در مغز انتخاب کننده، برگزیده شد قبل از اینکه حتی توسط دست لمس بشه از خودش واکنشی رو نشون داد( این واکنشها توسط دستگاه ثبت و دیده میشه نه با چشم ) . که اونها اسمش رو گذاشتن بی هوشی! چرا؟ چون روی صفحه ی رسم نمودار، ناگهان جهشی به سمت بالا دیده شد و سپس بلافاصله خط مستقیمی رسم شد که نشان دهنده ی حالت بی هوشی است! در واقع این واکنش گیاهه برای اینکه درد نکشه! اون حالت بی هوشی پیدا می کنه تا تجربه ی دردناکی رو که در انتظارشه بتونه تحمل کنه!

    دو سبزی دیگر همچنان به جست و خیزهای خود( بر روی صفحه ی نمودار) ادامه دادند تا آنکه سبزی از هوش رفته، آب پز شد. اون وقت دو سبزی دیگه با نوعی ناراحتی دلسوزانه واکنش نشون دادند!

    _واکنش تخم مرغها :

    اونها این آزمایش رو با تخم مرغها هم انجام دادند و به نتیجه ی مشابهی رسیدند. وقتی توی ذهن تصمیم گرفتند که یک تخم مرغ رو از داخل یخچال بردارند و بشکنند، تخم مرغ همون عکس العمل اغما رو نشون داد و از هوش رفت! وقتی تخم مرغ شکسته ای رو در کنار تخم مرغهای سالم قرار دادند، تخم مرغهای سالم واکنشی عصبی از خودشون نشون دادند!

    _ خانم گیاه شناس یا جادوگر بدجنس گیاهان! :

    یک بار خانم گیاه شناسی پیش کلیو آمد تا به چشم خودش واکنش نشون دادن گیاهان رو ببینه.کلیو قبول کرد و خانم رو پیش گیاهانش برد و شروع کرد به گیاهانش الکترود وصل کردن. اما در نهایت تعجب دید که همه ی گیاهان حالت بی هوشی از ترس پیدا کرده اند و هیچ واکنشی نشون نمی دهند! کلیو اندیشید باید اونها با ورود خانم دچار این حالت شده باشند! اون از زن پرسید که در هنگام ورود به لابراتوار چه افکاری در ذهن داشته؟ خانم گیاه شناس پاسخ داد که : ” من بیشر مواقع گیاهان رو جمع می کنم و در آزمایشگاه در اجاقی می سوزونم تا وزن خشک شده شان را به دست بیاورم! ” معما حل شده بود! گیاهان وحشتزده ی کلیو، از طریق نیروی ادراک گیاهیشون فهمیده بودند که جادوگر بدجنس گیاهها! با اون افکار ترسناکش وارد لابراتوار شده و همه از ترس بی هوش شده بودند! به محض بیرون رفتن خانم همه ی گیاهها به حالت عادی در اومدند! کلیو باکستر نتیجه گرفت گیاهان براستی قادرند هر گونه حال و حسی را در هاله ی تابان انسانها، به هنگام نزدیک شدنشان به خود جذب کنند.

    و با ادامه ی تحقیقاتش فهمید که این درباره ی هر سلول اولیه ای صدق می کند نه فقط گیاهان!

    _ شناسایی قاتل:

    تعدادی افسر پلیس دانشجو، از چند ایالت مختلف شاهد این آزمایش بودند. از میان شش افسر پلیس یکی انتخاب شد تا نقش قاتل را بازی کند! این افسر، یکی از دو گیاهی را که به مدت چندین هفته در کنار هم بودند، انتخاب کرد و از درون گلدان بیرون کشید! آنگاه برگهای گیاه کنده شده را کند و ریز ریز کرد آنهم در برابر گیاه دیگر! چند ساعت بعد آن شش افسر پلیس یکی یکی وارد اتاق شدندو در برابر گیاه شاهد عینی ، که الکترودهایی به آن وصل شده بود، قرار گرفتند. آن گیاه حالت طبیعی ویژه ی خود را داشت که بر روی صفحه ی نمودار دستگاه نقش می بست و هیچ گونه واکنش غیر عادی نشان نمی داد. اما وقتی افسری که دوست گیاه یاد شده را کنده بود، و به قتل رسانده بود، وارد اتاق شد ، گیاه بلافاصله و به شدت واکنش نشان داد!

    این قضیه این فکر را پدید آورد که در آینده ای نزدیک، ممکن است یک قاتل یا دزد که وارد خانه ای شده، به استناد شهادت یک گیاه ، مجرم شناخته بشود!! چون گیاه یا سلول اولیه همین واکنش را نسبت به انسانی که در برابرش به قتل رسیده باشد نشان می دهد! و این فقط شامل قتل نیست! گیاهی که شاهد کتک کاری یا خشونت یا دعوا یا مشابه آن باشد می تواند شهادت بدهد!

    اهمیت این اکتشاف باعث شد تا این موضوع به نام ” ادراک سلول اولیه “نامیده شود و”کلیو باکستر” از نظر دانشمندان علوم،” پدر سلول اولیه” نامیده شود!

    ( اگر مایلید در مورد نتایج شگفت انگیزی که کلیو و همکارانش به دست آوردند، بیشتر بدانید می تونید به کتاب ” زندگی مرموز گیاهان ” نوشته ی پیتر تامکینز و کریستوفر برد مراجعه کنید یا کتاب ارتباطات بیولوژیکی و قابلیتهای آن نوشته ی کلیو باکستر به همراهی استیفن وایت)

    • باغ شیشه ای گفت:

      مرسی ازین متن زیبا. واقعا ما هیچ چیز از گیاهان نمیدونیم هنوز و واقعا گیاهان موجودات شگفت انگیز و ترسناکی هستند…….

  3. فاطمه جلالی گفت:

    آقای سجادی میشه جواب سوال فیلم را راجع به چطور جدا کردن برگهای بگونیا بدین؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبید؟ ببینید یه برگ بگونیا رو از دمبرگش جدا کنید یه گلدون خاک هلندی تهیه کنید و برگ رو به صورت افقی دراز بخوانید روی خاک .اون رگبرگ وسطتش باید کامل بچسبه به خاک.یه سنگ بزارید روش تا بچسبه.بعد یه مشما روش بکشید و بزارید جای روشن و خنک!! نه گرم!! بعد از یه هفته ده روز میبینید رویش جدید رو….

  4. فرزانه داوری گفت:

    Attachment

    باتشکرفراوان از آقای سجاد. یه سوال دیگر هم در مورد این بگونیا ببری خودم داشتم. که عکسش هم فرستادم. بنظرتون این بگونیای من سالمه? چکار کنم که از این بهتر وپر تر بشه.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام ببین این بگونیای شما روی خاکش شوره میبینم این باعث میشه گلتون نتونه خوب آب جذب کنه. موقع آبیاری گلت رو بگیر زیر ظرف شویی و سیرابش کن تا اون نمک ها شسته بشن از زیر برن بیرون تا گلت بتونه خوب آب بکشه و تشنه نباشه. همینطور یه ظرف آب هم غیر مستقیم بزار زرش تا بخار کنه و مرطوب بشه محیط اطرافش

  5. سعید.ن گفت:

    Attachment

    سلام. خسته نباشید … عکس ۱ گل رو براتون فرستادم … اسمشو میخواستم بدونم … بگونیا هست؟ ساکسی فراگا هست؟ کدومه؟ بعد از اینکه رشدش زیاد شد قلمه زدمش … بعد از انتقال به خارج از خونه رشد برگهاش به شدت زیاد شد … اندازه برگش به نزدیک ۳۰ سانت رسیده … ممنون میشم جواب بدید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این بگونیا چرمی هستش، کلا اکثر گلها در بیرون به خاطر اب و هوای تازه بهتر رشد میکنند تا توی خونه

      • سعید.ن گفت:

        ممنون …. ولی اگه آب به برگهاش بخوره پوسیده میشه… طبیعی هست این قضیه؟

        • باغ شیشه ای گفت:

          سلام ببینید اب به برگاش بخوره طوری نمیشه پوسیدگی مربوط به علل دیگست یه قارچکش بهش بزنید و سعی کنید روی برگاش اب نریزید

          • سعید.ن گفت:

            سلام. ربطی به قارچ نداره … همه چیز خوب و سالمه … بدون هیچ مشکلی … فقط به برگش آب بخوره همون قدر که خیس شده خراب میشه .. همین

          • باغ شیشه ای گفت:

            عزیز جان اب به تنهایی با برگ کاری ندار اگه اسپور قارچ روی برگ باشه با اب تحریک میشه واسه همین میگن یه قارچکش اسپری کنید که اگه اسپور قارچ بود از بین بره وگرنه من همیشه رو برگای این اب میرختم و طوریش هم نمیشد

  6. mobi گفت:

    سلام آقای سجادی. چرا برگ بگونیا ببری من که قلمه ازش گرفتم به جای اینکه گیاهچه بده داره کم کم میپوسه؟این عادیه؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببینید تکثیر این بگونیا با برگ نیست!! باید تقسیم بوته کنید بهترین روش برای این گل تقسیم بوته هستش در بهار.

  7. نادر گفت:

    با سلام دو گلدان بگونیای ببری و رکس من در مدت زمان حدود ۲۰ روز با ریزش شدید برگ و از بین رفتن ساقه حالت خشکیدگی پیدا کرد ولی با بررسی ریشه ها متوجه شدم که ریشه پوسیده نیست. آیا امیدی به رویش مجدد اندام های هوایی هست؟ لطفا راهنمایی کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام نادر جان خوبی شما؟ ببین این دو گل برای کسایی هستش که پاسیو یا گلخونه خونگی دارن و میتونن توی جای گرم و مرطوب ازینا نگهداری کنند بنابراین شما هم باید جای شرچی براشون تهیه کنید وگرنه موندگار نیستند، از بگونیا خالدار یا هلندی استفاده کنید اونا راحتتر هستند

  8. نادر گفت:

    ممنون از راهنماییتان. با وجود سالم بودن ریشه بگونیایی که اندامهای هوایی آن ریخته امیدی به رویش مجدد آنها هست.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببینید ریشه مهمه، اگه سالم باشه میتونید اندام هوایی رو کفبر کنید و صبر کنید تا دوباره جوونه بزنه و رشد کنه..پس امیدوار باش

  9. نادر گفت:

    ممنون از راهنماییتان لطف کردید

  10. رشید گفت:

    Attachment

    با عرض سلام و تشکر و تبریک بخاطر سایت خوب و کاربردیتون
    لطفا اسم این گیاه رو بفرمایید و بگید چرا برگهاش داره جمع میشه

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این گل فیتونیا هستش و نیاز رطوبتی بالایی داره.گلدونتون رو بزارید توی تشت اب تا از زیر اب بکشه و روی خاک خیس بشه ، گلتون سیراب میشه و دیگه بیحال نیست بعد از اونم رطوبت محیط رو از طریق گذاشتن ظروف اب در روی شوفاژ یا بخاری یا غیر مستقیم زیر گلدون تامین کنید تا درست بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید