درختچه ۳۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۲

معرفی به ژاپنی

به ژاپنی

نام انگلیسی

flowering quinceو Japanese quince

نام علمی

Chaenomeles speciosa

فارسی رایج

به ژاپنی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

20000 الی 40000

از خانواده

Rosaceae

خاستگاه

شرق آسیا

شاخه ی گلدار بریده ی به ژاپنی در داخل ساختمان عالی می نماید و مدت زیادی دوام می آورد. جلوه گری رنگ های سایه دارِ سرخ و لاکی این گیاه زینتی حکایتی دیگر است. رونق گل در وسط زمستان: شاخه های بی برگ به ژاپنی، حامل خوشه گلهای بسیار زیبا.

به ژاپنی، که به ((بهِ گل دهنده)) هم معروف است، گیاهی پرساقه و خاردار و خزان دار است و ارتفاع آن به ۲ تا ۳ متر می رسد. این گیاهِ پرعمر از ابتدای زندگی گل می دهد و بعد از ۳ تا ۵ سال به بلوغ می رسد. به ژاپنی، بیشتر به خاطر گلهایش، که در اواسط تا اواخر زمستان بر شاخه های عریان پدیدار می شود، برای باغ ارزش فراوان دارد تا میوه هایش که به دنبال آن ظاهر می گردد. اقلام دیگری با گلهای سرخ سایه دار و لاکی، صورتی، سفید و زرد آلویی نیز وجود دارد. این گیاه زینتی را می توان به صورت منفرد یا گیاه زمینه برای گیاهان کوتاه دیگر و پیازیها و یکساله ها در نظر گرفت.

نیازها:

اقلیم:برای مناطق حارّه مناسب نیست.بهترین نشو و نما را در مناطقِ خنک تا سرد دارد.

میزان نور و دما:حداقل نصف روز آفتاب برایش لازم است،ولی آفتاب تمام روز را ترجیح می دهد.در برابر هوای آزاد و باد مقاوم است.

خاک:خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد،اما خاکهای سنگین را هم بهتر از بسیاری از گیاهان تحمل می کند.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:از طریق قلمه های نیمه خشبی برگرفته در اواخر تابستان و پاییز با قلمه های خشبیِ قسمت های چوبی شده ی در حال خواب زمستانی که در زمستان جدا می شود امکان پذیر است.

آبیاری:بوته ی نورُسته به آبیاری منظم نیاز دارد،اما درختچه ی جاافتاده با محیط سازگار می شود و می تواند خشکی را تحمل کند و اگر گاه به گاه،مخصوصاً مواقعی که هوا داغ و خشک است،آن را آبیاری عمیق کنید مسلماً رشد بهتری خواهد داشت.

کوددهی:کوددهی ضروری نیست،اما در اوایل بهار و در همان هنگام که رشد جدید از سر گرفته می شود می توان غذای کامل گیاهی به کاربرد.

مشکلات:هیچ آفت یا بیماری خاصی ندارد،اما میوه های آن مستعد حمله ی حشراتی به نام مگس میوه است و بهتر است که میوه های نرسیده ی آلوده را جدا کنید و دور بریزید تا مجبور به سمپاشی نشوید.

گل دهی:

فصل:بهترین زمان گل دهی از اواسط تا اواخر زمستان و در نواحی خنک تر تا اوایل بهار است.

میوه:گلها پس از مدتی به میوه های کوچک و معطری به شکل به تبدیل می شود و اگر زمان بیشتری روی بوته بماند به میوه های زرد رسیده ای مبدل می گردد.این میوه ها خوراکی اند،اما غالباً ترش اند و با آنها مربا یا ترشی درست می کنند.

هرس(پیرایش)

به طور کلی:از شاخه های گلدار بریده می توان برای تزیین خانه استفاده کرد.این خود نوعی هرس است.هر یک یا دو سال بعضی از ساقه های لاغر و مسن باید از نزدیک ِ سطح زمین اَره شوند تا جای کافی برای رشد ساقه های جدید ایجاد گردد.هرس باید درست پس از خاتمه ی دوره ی گل دهی صورت گیرد.

به ژاپنی

به ژاپنی

و

به ژاپنی

به ژاپنی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

صنوبر بندهٔ آزادهٔ او

فروغ روی گل از بادهٔ او

حریمش آفتاب و ماه و انجم

دل آدم در نگشادهٔ او

دیدگاه های شما

30 پاسخ به "معرفی به ژاپنی"

  1. mahsa گفت:

    سلام من میخواستم بپرسم که آیا میشه به ژاپنی رو برای بونسای تربیت کرد؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ بله چرا نمیشه، هردرختی رو میشه طبق همون اصول تربیت کرد و بونسای کرد…مقاله بونسای رو داریم اماده میکنیم بزاریم تو سایت

  2. mahsa گفت:

    خیلی ممنونم…منتظر مقاله خوبتون هستم.
    من دانشجوی کشاورزی دانشگاه صنعتی ام، خیلی به باغبانی علاقه دارم و سایتتون واقعا عالیه

  3. mahsa گفت:

    Attachment

    سلام خسته نباشین مرسی از سایتتون.
    ببخشید من چنتا شاخه برای قلمه گرفتم، اون دو تا کناری ها به ژاپنی هستن؟
    میشه برای ریشه زایی بهتر اونها بهم بگین چی کار کنم؟
    میدونم که باید از زیر یکی از گره ها قطع کنم که بتونه ریشه بده و بهتره که زخم هم با تیغ تمیز ایجاد کنم. طول قلمه شاخه هم نباید کم باشه، برای هدر نرفتن رطوبت ام باید فقط یکی از برگها رو باقی بزارم.
    حالا سوالم اینه که برای اینکه شاخه ، ریشه بده، توی شن حتما باید بزارمش یا میتونه چند روز توی اب باشه بعد ببرمش توی شن؟ چون الان شن در دسترسم نیست.
    سوال دیگه مم اینه که ایا اکسین یا ژیبریلین احتیاج داره یا نه؟ اگه بله، میشه بعد از اینکه توی آب گذاشتم بزنم توی هورمون و بعد قارچ کش؟
    میخوام اگه شد و ریشه داد برای بنسای تربیتش کنم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله ظاهرا اون دوتا به ژاپنی هست برگاش به اون میخوره ، اگه تو این فصل میزنید دیگه نیازی به برگ روش نیست، اول هورمون بزنید تهش و بعد بزنید تو خاک یا توی ماسه، و صبر کنید تا بهار بشه و ریشه بزنه، جاش باید خنک باشه مثل راه پله یا یه پلاستیک دورش بکشید و بزارید توی حیاط زیر نور تا به زودی ریشه بده

  4. مهسا گفت:

    ممنونم
    امروز براش خاک کوکوپیت خریدم و هورمون ریشه زایی
    منتها چند قطره ریختم تو آبش
    نزاشتمش تو خاک
    یعنی از همین الان بزارمش توی خاک تا بهار ریشه بده?
    اونوقت اگه بگیره و ریشه بده، علایمش چیه?

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام بله از الان بزارید تو خاک تا ریشه بده، تهش رو به هورمون اغشته کنید و خاک رو با انگشت سوراخ کنید و قلمه رو بزنید توش و دورش رو سفت کنید و بزارید تو حیاط یه پلاستکیم دورش باشه

  5. mahsa گفت:

    سلام یادتونه من گفتم چندتا قلمه از به ژاپنی گرفتم؟ تاقبل از این که شما بگین بزار تو حیاط، تو خونه بود خیلی ام بهش میرسیدم. بعد الان نگاه کردم که چندتا جوونه زده یکی از برگاشم باز شده…الان زیر پلاستیکه و بعضی شبا میارمش تو میترسم سرما بخوره.
    اینو چه کارش کنم؟ بیارمش تو بزارمش جای خنک؟ مثلا روزا توراه پله شبا پشت پنجره تراس؟
    اون هورمون رو ام همچنان دارم میریزم یکم توی ابش و هفته ای یه بار ابش میدم
    دو روز یه بار با قطره چکون هم مرطوبش میکنم
    میخوام بپرسم که این که از الان شروع کرده برگ بده، کربوهیدرات داره مصرف میکنه دیگه…. اولا از کجا بفهمم ریشه داده یا میده؟ و دوما چطوری کربوهیدرات بهش برسونم؟ ایا مکملی هست؟
    خیلی نگرانشم…میخوام ببینم اگه این دیگه ریشه نمیده برم یه قلمه دیگه بگیرم

  6. mahsa گفت:

    بگیرم یه قلمه دیگه؟
    اینو بزارمش تو راه پله دیگه نیارمش تو؟
    اگه میمیره بگین….میرم یه قلمه دیگه میگیرم تا دیر نشده

  7. mahsa گفت:

    سلام :(((((((((
    قلمه ها با اینکه بیرونن و زیر پلاستیک و محیط مرطوب و سر، ولی برگ دادن . هرروز بهشون سرکشی میکنم دو روز یه بارم خیلی کم اب میدم
    امروز دیدم یکی از برگ جدیدا سوخته -_-
    :”(
    چهار تا قلمه هستش
    یکیشونو در اوردم از خاک اروم دیدم هیچی ریشهکه نداره هیچ هیچ اثری ام از ریشه نیست :”( فک کنم دیگه باید عید قلمه بگیرم

    ببخشید از ارغوان چی
    میتونم الان قلمه بگیرم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ برگ دادن قلمه هات؟ میتونید پلاستیک رو از روش برداری، اینقدر هم بهش اب نده خب نمیذاری ریشه در بیاره خب!! اگه پلاستیک رو برداری و بزاریدش به حال خوشد تا عید بهت ریشه میده…از درخت ارغوان هم میتونید قلمه بزنید الان

  8. ایمان گفت:

    سلام مهندس جان.میخواستم بپرسم میشه این گیاه و همچنین یاس زرد رو توی گلدان بزرگ نگهداری کرد؟و آیا این گیاه (به زاپنی) همیشه سبز(منظورم برگهاش است نه گلهاش) است یا خیر؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله میتونید توی یه گلدون بزگر نگهش دارید این دو گل مکمل هم هستند و هرجفتشون خزان کننده هستند و تو این فصل اول گل میدن و بعد برگ میدن

  9. آذر گفت:

    سلام
    روی بعضی مناطق درختچه به من حشرات خیلی ریز سیاه تجمع کردن ، چه کارشون کنم ، آیا به گلدونهای اطرافش هم سرایت میکنه ! جاش تو سایه ملایم خوبه آیا ؟
    ممنون

  10. آذر گفت:

    سم بنومیل دارم آیا روش جواب میدن ؟
    گلهاش بی حال شدن علتش چی میتونه باشه !؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید