گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۶۸۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۸ تیر ۱۳۹۲

معرفی بنت القنسول

بنت القنسول

نام انگلیسی

poinsettia

نام علمی

euphorbia pulcherrima

فارسی رایج

بنت القنسول

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

براکته ها و گل

رنج قیمت

20000

از خانواده

Euphorbiaceae

خاستگاه

مکزیک

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان امروز میخوام یک گل محبوب و زیبا رو که جدیدا وارد ایران شده رو بهتون معرفی کنم اول تاریخچه ی اونرو بعدا  نیازهاشو.دکتر پوینزتیا سفیر  آمریکا در مکزیک در سال ۱۸۲۵ اولین بار این گل را به آمریکا برد و به این علت  نام او را روی این گل نهادند.افسانه ی نام گذاری این گل به گل کریسمس این است که  در مکزیک ۲ خواهر و برادر به نام پدرو و پاپیتا  در خانواده فقیری در مکزیک زندگی میکردند در شب کریسمس که هرکس هدیه ای برای عیسی مسیح در کلیسا میبرد،این دو خواهر و برادر پولی برای هدیه خریدن نداشتند برای همین پاپیتا بسیار ناراحت بود ،برادرش  به او گفت اگر به کسی که دوستش داری هدیه ای از صمیم قلب و خالصانه بدهی او حتما خوشحال می شود ،پاپیتا قبول کرد و در راه رفتن به کلیسا از کنار جاده دسته ای علف هرز چید با خود به کلیسا برد با احترام جلوی تابوت عیسی مسیح گذاشت،ناگهان همه کسانی که در کلیسا بودن از دیدن صحنه ی معجزه حیرت زده شدند ودیدند که بین آن همه هدیه گران قیمت  به خواست خدا آن دسته علف هرز که خالصانه هدیه داده شده بود به دسته گلی زیبا با برگهای قرمز آتشین مبدل شد و از آن روز به بعد این گل برای تزیین کریسمس مرسوم شد.

گیاهی از تیره افوربیاسه  و بومی مکزیک است. این گیاه در مناطق حاره همیشه سبز است و در دیگر مناطق خزان کننده.این گیاه به خاطر نمایش گلهای درخشان زمستانه اش (در واقع کاسبرگ هایش) پرورش داده می شود .در نیم کره ی شمالی به عنوان گل مرسوم کریسمس  مورد استفاده قرار میگیرد،و گل آذین ان سیاتیوم و براکته های آن بزرگ  و رنگین بوده و روزکوتاه میباشد.در بنت القنسول آن چه بیشتر جلب توجه میکندوما به عنوان گل میبینیم،در واقع براکته ها هستند در این گیاه  گل زوتر از براکته ها بوجودمی آید و بایستی شرایط روز کوتاهی تا زمان ظهور گرده ها روی سیاتیوم فراهم باشد.وگرنه اگر بعد از گل آغازی و قبل از باز شدن گل،گیاه تحت شرایط روزبلند قرارگیرد،براکته ها نارس و سبز رنگ خواهند بود. گل بنت قنسول يا پوانزتيا دارای شيره ای سمی ميباشد .که بايستی در زمان بريدن ساقه و يا چيدن گل آن دقت شود که دست خراش نداشته باشد و يا اينکه دست آلوده به شيره گياه را به چشم و دهان نزنند که بسيار خطرناک است و باين منظور بهتر است برای جلوگيری از خروج شيره گياه محل بريدگی ساقه بريده شده را درآب گرم ۴٠ درجه قرار دهند تا خروج و تراوش شيره گياه قطع شود.

 

نیازها :

 

نور : این گیاه نور کامل میخواهد بهترین پنجره ، پنجره شمالی میباشداز اشعه مستقیم خورشید محافظت شود

دما : بهترین دما برای رشد و نموباید بالای ۱۵ درجه  باشد و دمای کمتر از آن موجب کندی رشد و نمو و کوچکی براکته ها میشود بین 15 تا 24 درجه مناسب است.بطورکل این گیاه در مناطق حاره همیشه سبز است و در دیگر مناطق خزان کننده.این گیاه به خاطر نمایش گلهای درخشان زمستانه اش (در واقع کاسبرگ هایش) پرورش داده می شود

تکثیر: از طریق کاشت قلمه های نُک شاخه ها که در فصل رشد گرفته می شود می توان تکثیرش کرد،اما آسان ترین روش تکثیر آن است که قلمه های سخت و خشبی را بعد از هرس درپاییز در گلدان بکارید.

ابیاری: بطور کل ۲ تا ۳ بار در هفته بسته به دمای اتاق ویا هر وقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید زهکشی خاک را بازدید کنید

رطوبت : پر کردن زیر گلدانی  بهترین روش رطوبت دهی میباشد باغ شیشه ای توصیه میکندکه هرگز روی برگها آب نریزید!

خاک :مخلوطی از خاک باغچه  و خاک پیت  برای گیاه مناسب است

تغذیه : هنگام گلدهی گیاه را  با کود کامل  ماهی یکبار تغذیه کنید همچنین این گیاه به کمبود نیتروژن حساس است و کمبودآن باعث ریزش برگ میشود!

هرس: پس از پایان گلدهی در اردیبهشت برای تحریک جوانه زنی شاخه ها را تا ۱۵ سانتی متر هرس کنید.هرس دیگر،سبُک تر،در اواخر تابستان،به گل دهی کمک خواهد کرد.شیره ی شیر مانندش سخت تند است،لذا باید دستکش بپوشید و مواظب چشمانتان باشید.

 

عوارض و  درمان :

 

برگها درحالی که سبز است میریزد: بخاطر خیس شدن برگها هنگام آبیاری یا سردی هوا و تشنگی گیاه ویا کمبود ازت میباشد.البته در هنگام جابجایی از گلخلنه به منزل باید اجازه آداپته شدن به گیاه را داد!

گلدهی به تاخیر افتاده: کاهش درجه حرارت در پاییز موجب به تاخیر افتادن گل دهی میشود

شاخه ها بلند شده و برگ ها زردمیشود و میریزد : دلایل گوناگونی دارد ولی عمده آن نحوه قلمه زدن آن است هرچه قلمه ضخیم تر باشد گلها درشت تر وبهتر است قلمه ها در صبح زود گرفته شوند

رشد رویشی بیش از حد است : به دلیل گرفتن قلمه ها در بهار وتابستان است همچنین ممکن است به خاطر استفاده از کود شکری یا ازت زیاد باشد!

حاشیه برگها سوخته است : در اثر کمبود کلسیم میباشد

برگهای پایین زرد میشود: به دلیل آبیاری زیاد میباشد.این گیاه به کمبود ازت نیز حساس است ممکن است علت ریزش برگها کمبود ازت هم باشد!

براکته هابه سبز متمایل شده اند و دیگر قرمز نمی شوند : سبز شدن تدریجی براکته ها نشان دهنده ی پایان دوره گلدهی امسال می باشد و تا سال دیگر ویک دوره روز کوناهی دیگر باید صبر کرد!

برگ ها کوچک مانده و جوانه ها باز نمی شود: به دلیل کمبود مواد غذایی می باشد گیاه را ماهی یکبار خصوصا هنگام گلدهی با کود کامل تغذیه کنید!

شکل گل غیرعادی شده است :در این حالت جوانه های گل تشکیل شده و شروع به رشد و نمو می کنند و یکباره متوقف شده، شکل عادی گل از بین میرود و برعکس جوانه های زیرگل شروع به رشد می کنند. گیاهانی که این حالت در آنها دیده می شود باید در دمای 15 شب کشت و کار شوند به علاوه باید تاریخ افزایش آنها تا آنجا که مقدور است به تأخیر افتد.

جوانه ی انتهایی میریزد : ریزش زود هنگام سیاتیوم در اثر کمبود کربو هیدرات ها برای نگهداری جوانه های گل اتفاق می افتد که ناشی از کمی نور، فاصله کم گیاهان، دمای بالای شبانه و تنش آبی می باشد.

 

بنت القنسول

بنت القنسول

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

می‌شکفتم ز طرب زان که چو گل بر لب جوی.....بر سرم سایه آن سرو سهی بالا بود

پیر گلرنگ من اندر حق ازرق پوشان......رخصت خبث نداد ار نه حکایت‌ها بود

دیدگاه های شما

688 پاسخ به "معرفی بنت القنسول"

  1. یاصاحب الزمان گفت:

    سلام جناب مهندس بنده گل بنت قنسول تازه خریدم قدش۳۰سانت غنچه دار برگاش قرمز و سبز.بنظرم قدش بلند دوست دارم کوتاه تر باشه کی میتونم هرسش کنم؟ چطوری این کا رو انجام بدم ۱۵سانت بمون از قد گیاه بقیه قطع کنم بعد خاک گلدان گوله های سفید با ی پودر سیاه رنگ.از خاک گلخانگی سر در نمیارم این خاکش شبیه خاک باغچه نیست منو یاد یونولیت ساختمانی مینداز که اگه پودر شه گلوله های ریزو سبک.این خاک برای گیاهم خوبه؟اگه خوب نیست کی خاکشو عوض کنم خاکش چی باشه؟بعد زیاد قسمت پایینش پر پشت نیست یعنی آبش کم یا کلسیم یا ازت چی کم دار؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اون خاک هلندی هست که این داره و فرق داره با خاک باغچه یا خاکای دیگه ! صبر کنید بعد از عید توی رادیبهشت از همون ۱۵ سانتی هرسش کنید تا دوباره سال بعد طبق دستور بالا بهتون گل بده و پاکوتاه باشه

  2. سعید گفت:

    سلام
    گل بنت القنسول من حدود دو هفته پیش یکی از ساقه هاش شکست.
    منم شاخه شکسته رو گذاشتم تو یه لیوان آب.
    به نظرتون چقدر طول میکشه تا ریشه دار بشه؟

  3. سلام جناب مهندس این گل من غیر از خاکش که بنظرم اشکال دار برگاش بنظرم دار میریز چکار کنم؟خاکش پر از این دونه های ریز سفید اصن گل ت گلدونش نرییختن .چکارکنم میترسم خشک بشه.این دونه های سفیدچین کودن.چرا گل نریختن یا خاک برگ ت گلدون؟اگه بخام الان خاکشو عوض کنم با توجه به اینکه غنچه دار امکان دار خشک بشه؟با توجه به این خاک من اصن نمیتونم تشخیص بدم رطوبت خاکو.تا بدونم کی آبش بدم .موندم چکار کنم.بنظرتون این خاک گلخانه است؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ به خاکش گیر ندید اون مشکلی نداره خاکش خوبه ، نورش رو بیشتر کنید یا دماش سرد نباشه ! تا ریزش متوفق بشه !

  4. maryam گفت:

    سلام من ۳ روزه بنت القنسول خریدم اما کم کم برگهای از پایین زرد میشن دمای اتاق ۱۹ درجه است و پشت پنجره هست علت زردی برگها چیست؟باید کود ازت رو چه وقت بهش داد یا لازم نیست؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ببینید به خاطر جابجایی گلتون شوک دیده ، به زودی درست میشه ، فقط بین دو ابیاری خاکش خشک بشه حتما و بهش دو هفته یبار کود کامل بدید تا زرد نکنه دیگه

  5. دریا گفت:

    سلام اقای مهندس عزیز. خسته نباشید. ببخشید میشه لطف کنید بگید برای گل بنت قنسول چه نوع کودی لازمه؟یعنی اسمشو بگید . چون بعضی سر برگهاشم داره سیاه میشه .
    و اینکه گاهی برای آبیاریش مردد میشم. که آیا الان لازم به اب داره یا نه؟؟میشه راهنماییم کنید
    . دوست دارم این گل زیبا رو سالم و سرحال نگه دارم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ برای ابیاری باید انگشت کنید زیر خاک اگه خاک خشک بود اون موقع ابیاری کنید تا همیشه سیستم ابیاری دستتون باشه، سیاهی نوک برگ واسه ابایری زیاد هستش ، بهترین کود براش کود کامل گرین هستش از سایت فروشگاه ما تهیه کنید.

      • دریا گفت:

        یک دنیا ممنونم از پاسخگویی به موقع شما دوست عزیز. انشالله به زودی از فروشگاهتون خرید میکنم .
        امیدوارم همیشه موفق باشید.

  6. دریا گفت:

    سلام. علت لوله شدن برگهای بنت قنسول چی میتونه باشه؟خودم فکرمیکردم که از کمبود مواد مغذی کود باشه. اما تو اینترنت خوندم که این حالت میتونه از زیادی مواد سمی امونیوم باشه.حالانمیدونم براش چیکارکنم . استاد میشه شما راهنماییم کنید؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید این مشکل میتونه به خاطر گرمای هوا باشه ، یا سردی هوا یا وجود منحوس آفت! زیر رو برگ رو خوب بگردید واسه حشرات سفید یا قطرات چسبناک، همینطور جاش سرد و گرم نباشه دماش ثابت باشه

  7. دریا گفت:

    سلام آقای مهندس.خسته نباشید.ببخشید ۱-میشه لطف کنید جواب سوالمو در مورد بنت قنسول بدید؟
    و۲- اینکه من پریشب از فروشگاهتون خرید کردم. تا کی به دستم میرسه؟
    ۳-و شما فرمودید خرید بالای صدتومان ارسال رایگانه؛ولی از من ۶تومن ارسالش هم دریافت شد.چرا؟
    ممنون از وقتی که برای جواب سوالامون میذارید.باتشکراز سایت عالیتون

  8. سعید گفت:

    سلام گل بنت قنسول من برگای قرمزش پژمرده میشن و میریزن
    علتش چیه و چه راهکاری پیشنهاد میدهید؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ نوسان دما باعثش هست یا خشکی و پرآبی ، شرایط نگهداری شما چطوریه؟

  9. سعید گفت:

    تو خونه از پنجره فاصله داره ولی نور بهش میره(تقریبا ۲ساعت) دما حدودا ۲۰ تا ۲۵ درجه آبیاریش هم منظمه.یه کودی هم از گل فروشی خریدم که اسمشو نمیدونم ولی مثل شکره
    هر دو هفته یکبار بهش میدم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ کودشکری داری بهش میدی و اون همش اوره هستش و میزنه میسوزونه برگ گلات رو ،اون کود رو دیگه بهش نده نورش رو بیشتر کنیدو تهویه رو بیشتر کنید

  10. مهدی گفت:

    Attachment

    سلام لطفا اگر کسی اطلاعاتی نسبت مشکلات اخیر گیاه بنت اقنسول من داره کمک کنه.
    جوانه ها رشد نمی کند
    لکه سیاه روی برگ
    ریزش برگ ها در حالت سبز

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ آبیاری زیاده و نورشم کمه ! باید نورش رو بیشتر کنید تا اب زود بخار بشه وگرنه ریشه میپوسه ! یه سم کاپتان هم توی خاکش بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید