گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۶۸۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۸ تیر ۱۳۹۲

معرفی بنت القنسول

بنت القنسول

نام انگلیسی

poinsettia

نام علمی

euphorbia pulcherrima

فارسی رایج

بنت القنسول

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

براکته ها و گل

رنج قیمت

20000

از خانواده

Euphorbiaceae

خاستگاه

مکزیک

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان امروز میخوام یک گل محبوب و زیبا رو که جدیدا وارد ایران شده رو بهتون معرفی کنم اول تاریخچه ی اونرو بعدا  نیازهاشو.دکتر پوینزتیا سفیر  آمریکا در مکزیک در سال ۱۸۲۵ اولین بار این گل را به آمریکا برد و به این علت  نام او را روی این گل نهادند.افسانه ی نام گذاری این گل به گل کریسمس این است که  در مکزیک ۲ خواهر و برادر به نام پدرو و پاپیتا  در خانواده فقیری در مکزیک زندگی میکردند در شب کریسمس که هرکس هدیه ای برای عیسی مسیح در کلیسا میبرد،این دو خواهر و برادر پولی برای هدیه خریدن نداشتند برای همین پاپیتا بسیار ناراحت بود ،برادرش  به او گفت اگر به کسی که دوستش داری هدیه ای از صمیم قلب و خالصانه بدهی او حتما خوشحال می شود ،پاپیتا قبول کرد و در راه رفتن به کلیسا از کنار جاده دسته ای علف هرز چید با خود به کلیسا برد با احترام جلوی تابوت عیسی مسیح گذاشت،ناگهان همه کسانی که در کلیسا بودن از دیدن صحنه ی معجزه حیرت زده شدند ودیدند که بین آن همه هدیه گران قیمت  به خواست خدا آن دسته علف هرز که خالصانه هدیه داده شده بود به دسته گلی زیبا با برگهای قرمز آتشین مبدل شد و از آن روز به بعد این گل برای تزیین کریسمس مرسوم شد.

گیاهی از تیره افوربیاسه  و بومی مکزیک است. این گیاه در مناطق حاره همیشه سبز است و در دیگر مناطق خزان کننده.این گیاه به خاطر نمایش گلهای درخشان زمستانه اش (در واقع کاسبرگ هایش) پرورش داده می شود .در نیم کره ی شمالی به عنوان گل مرسوم کریسمس  مورد استفاده قرار میگیرد،و گل آذین ان سیاتیوم و براکته های آن بزرگ  و رنگین بوده و روزکوتاه میباشد.در بنت القنسول آن چه بیشتر جلب توجه میکندوما به عنوان گل میبینیم،در واقع براکته ها هستند در این گیاه  گل زوتر از براکته ها بوجودمی آید و بایستی شرایط روز کوتاهی تا زمان ظهور گرده ها روی سیاتیوم فراهم باشد.وگرنه اگر بعد از گل آغازی و قبل از باز شدن گل،گیاه تحت شرایط روزبلند قرارگیرد،براکته ها نارس و سبز رنگ خواهند بود. گل بنت قنسول يا پوانزتيا دارای شيره ای سمی ميباشد .که بايستی در زمان بريدن ساقه و يا چيدن گل آن دقت شود که دست خراش نداشته باشد و يا اينکه دست آلوده به شيره گياه را به چشم و دهان نزنند که بسيار خطرناک است و باين منظور بهتر است برای جلوگيری از خروج شيره گياه محل بريدگی ساقه بريده شده را درآب گرم ۴٠ درجه قرار دهند تا خروج و تراوش شيره گياه قطع شود.

 

نیازها :

 

نور : این گیاه نور کامل میخواهد بهترین پنجره ، پنجره شمالی میباشداز اشعه مستقیم خورشید محافظت شود

دما : بهترین دما برای رشد و نموباید بالای ۱۵ درجه  باشد و دمای کمتر از آن موجب کندی رشد و نمو و کوچکی براکته ها میشود بین 15 تا 24 درجه مناسب است.بطورکل این گیاه در مناطق حاره همیشه سبز است و در دیگر مناطق خزان کننده.این گیاه به خاطر نمایش گلهای درخشان زمستانه اش (در واقع کاسبرگ هایش) پرورش داده می شود

تکثیر: از طریق کاشت قلمه های نُک شاخه ها که در فصل رشد گرفته می شود می توان تکثیرش کرد،اما آسان ترین روش تکثیر آن است که قلمه های سخت و خشبی را بعد از هرس درپاییز در گلدان بکارید.

ابیاری: بطور کل ۲ تا ۳ بار در هفته بسته به دمای اتاق ویا هر وقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید زهکشی خاک را بازدید کنید

رطوبت : پر کردن زیر گلدانی  بهترین روش رطوبت دهی میباشد باغ شیشه ای توصیه میکندکه هرگز روی برگها آب نریزید!

خاک :مخلوطی از خاک باغچه  و خاک پیت  برای گیاه مناسب است

تغذیه : هنگام گلدهی گیاه را  با کود کامل  ماهی یکبار تغذیه کنید همچنین این گیاه به کمبود نیتروژن حساس است و کمبودآن باعث ریزش برگ میشود!

هرس: پس از پایان گلدهی در اردیبهشت برای تحریک جوانه زنی شاخه ها را تا ۱۵ سانتی متر هرس کنید.هرس دیگر،سبُک تر،در اواخر تابستان،به گل دهی کمک خواهد کرد.شیره ی شیر مانندش سخت تند است،لذا باید دستکش بپوشید و مواظب چشمانتان باشید.

 

عوارض و  درمان :

 

برگها درحالی که سبز است میریزد: بخاطر خیس شدن برگها هنگام آبیاری یا سردی هوا و تشنگی گیاه ویا کمبود ازت میباشد.البته در هنگام جابجایی از گلخلنه به منزل باید اجازه آداپته شدن به گیاه را داد!

گلدهی به تاخیر افتاده: کاهش درجه حرارت در پاییز موجب به تاخیر افتادن گل دهی میشود

شاخه ها بلند شده و برگ ها زردمیشود و میریزد : دلایل گوناگونی دارد ولی عمده آن نحوه قلمه زدن آن است هرچه قلمه ضخیم تر باشد گلها درشت تر وبهتر است قلمه ها در صبح زود گرفته شوند

رشد رویشی بیش از حد است : به دلیل گرفتن قلمه ها در بهار وتابستان است همچنین ممکن است به خاطر استفاده از کود شکری یا ازت زیاد باشد!

حاشیه برگها سوخته است : در اثر کمبود کلسیم میباشد

برگهای پایین زرد میشود: به دلیل آبیاری زیاد میباشد.این گیاه به کمبود ازت نیز حساس است ممکن است علت ریزش برگها کمبود ازت هم باشد!

براکته هابه سبز متمایل شده اند و دیگر قرمز نمی شوند : سبز شدن تدریجی براکته ها نشان دهنده ی پایان دوره گلدهی امسال می باشد و تا سال دیگر ویک دوره روز کوناهی دیگر باید صبر کرد!

برگ ها کوچک مانده و جوانه ها باز نمی شود: به دلیل کمبود مواد غذایی می باشد گیاه را ماهی یکبار خصوصا هنگام گلدهی با کود کامل تغذیه کنید!

شکل گل غیرعادی شده است :در این حالت جوانه های گل تشکیل شده و شروع به رشد و نمو می کنند و یکباره متوقف شده، شکل عادی گل از بین میرود و برعکس جوانه های زیرگل شروع به رشد می کنند. گیاهانی که این حالت در آنها دیده می شود باید در دمای 15 شب کشت و کار شوند به علاوه باید تاریخ افزایش آنها تا آنجا که مقدور است به تأخیر افتد.

جوانه ی انتهایی میریزد : ریزش زود هنگام سیاتیوم در اثر کمبود کربو هیدرات ها برای نگهداری جوانه های گل اتفاق می افتد که ناشی از کمی نور، فاصله کم گیاهان، دمای بالای شبانه و تنش آبی می باشد.

 

بنت القنسول

بنت القنسول

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

می‌شکفتم ز طرب زان که چو گل بر لب جوی.....بر سرم سایه آن سرو سهی بالا بود

پیر گلرنگ من اندر حق ازرق پوشان......رخصت خبث نداد ار نه حکایت‌ها بود

دیدگاه های شما

688 پاسخ به "معرفی بنت القنسول"

  1. ماریه گفت:

    سلام.روزتون بخیر رو برگ بنت قنسولم سفیدک زده چه کنم؟!

  2. عشقعلی گفت:

    Attachment

    سلام
    گلم برگ هاش جمع شده
    و پشتش شته ی سفید گرفته
    اکثر گل هاش که داشت باز میشد خشک شده
    جزیره براش درست کردم
    زیر نور مستقیم نبوده
    دماش هم مناسب بوده
    برا عکس گرفتن جاش رو تغییر دادم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این کل مستعد پشه سفید هست و باید با سم پالیزین سمپاشی بشه تا از بین برن افتا تهویه و نور رو زیاد کنین و سمپاشی یادتون نره

  3. عشقعلی گفت:

    Attachment

    سلام
    گلم برگ هاش جمع شده
    و پشتش شته ی سفید گرفته
    اکثر گل هاش که داشت باز میشد خشک شده
    جزیره براش درست کردم
    زیر نور مستقیم نبوده
    دماش هم مناسب بوده

  4. عشقعلی گفت:

    Attachment

    اینم هست

  5. نجمه گفت:

    Attachment

    حس می کنم گلم روند طبیعی نداره. من چهار ماهه دارمش و کودی تا حالا بهش ندادم. چکار کنم. نگرانم. برگای زیری سبزه. قسمت میانی صورتی رنگ پریده. بالا هم همونطوری که تو تصویر ارسال کردم. چکار باید بکنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام نجمه جان ظاهرا گیاه شما کنه زده و باید با سم کن کش درمونش کنین ضمنا باید تغذیه کنین گل رو تا ریزش برگ نداشته باشه

  6. محمد گفت:

    Attachment

    سلام
    بنت قنسولم آفت زده. پشه های بسیار ریز کرم رنگ.
    گیاهان اطرافش هم آلوده شدند.
    با کنفیدور و مالاتیون سم پاشی کردم از بین نرفتند. عکسشون میفرستن راهنمایی بفرمایید چطور از شر آفت خلاص بشم. چه سنی مناسبه
    ضمنا بنت قنسول باید چه شرایطی داشته باشه تا گل بده. دو ساله فقط برگه گل نمیده. توی ساختمون نگهداریش میکنم.
    سپاس و درود

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام محمد جان خوبی؟ چه خبر؟ ببین داداچ این افت شپشک هست و باید از سم کلروپیرپفوس استفاده کنین تا از بین بره ! سم دیگه وارد نمیشه همه تاریخ گذشته شده و بی اثر !!! اون بنت القنسول رو توی مقاله مربوط دربارش حسابی نوشتم بخونین

  7. محمد گفت:

    Attachment

    اینم یه عکس دیگه

  8. محمد گفت:

    Attachment

    و یه عکس بعد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید