مطالب جالب ۶۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۶ تیر ۱۳۹۶

بهترین گیاه برای آرامستان و مزار عزیزان خود….

گیاهان مناسب آرامستان ها

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز، بنده سجادی هستم کارشناس ارشد گیاهان زینتی و باغ گیاه شناسی ملی ایران. این مقاله رو با ذکر یه فاتحه برای همه در گذشتگان شروع میکنیم &#۱۲۸۵۴۹; و امیدورام خدا به همه ما عمر با عزت بده و تا نبخشیده از دنیا نبره …..دوستان بارها و بارها شده که با من تماس گرفتن برای کاشت گل  ودرخت و درختچه برای مزار عزیزان خودشون و بیشتر دنبال گیاهانی هستند که هم گلدار باشه و هم مقاوم ، و در آخر هم زیبا ، اولا نکته ای در باره بهشت زهرا بگم خدمت شما. خاک بهشت زهرا خاکی  سرشار از نیترات هستش و از این نظر خیلی غنیه  ولی چون که همین نیترات زیاد  بافت خاک رو قلیایی میکنه  و از طرفی  ابیاری به صورت دیم هست انباشت نمک رو داریم  ، پس بافت خاک کمی دارای شوری و pH بالاتر از 7 هستش. همین امر موجب میشه خیلی از عناصر خاک جذب گیاه نشن ! همینطور منطقه ی بهشت زهرای تهران  به صورت یک دشت  در جنوب شهر قرار گرفته و باد های گرم و سوزان در تابستان به صورت مستقیم برخورد میکنه به گیاه و در زمستونا سرماهای شدید گیاهان رو اذیت میکنه ، برای همین باید گیاهان مناسب رو انتخاب کرد..توی این مقاله تعدادی از گیاهانی مناسب برای مزار رو معرفی میکنم…………رحم االله مع اقرا فاتح مع الصلوات 😥

 

 

گل طاووسی:

دوستان طاووسی گیاهی هستش بسیار مقاوم در برابر ناملایمات جوی ، گلدار ، بسیار معطر و بادشکن ،مقاوم به خشکی،  توی بهار تا اوایل خرداد بسیار گلدار هستش و یکدست جامه ی زرد به تن میکنه ، با کاشت این درختچه در کنار مزار عزیزان ، از عطر و بوی اون استفاده کنید و نگران ابیاری و غیرش نباشید.

 

طاووسی

طاووسی

 

درختچه ی خرزهره:

خرزهره خیلی خوبه ازین نظر که این مرده خور های عزیز بهشت زهرا نتونن از ریشه بکنن و بدزدنش …. گل مقاوم به سرما و گرما به دزدی و به شکستن ! هر سال پر بار تر میشه و تابستونا پر از گلهای معطر میشه  J همینطور با کاشت خرزهره  دور تا دور مزار یه دیوار سبز ایجاد میکنید و مزار عزیز رو راحت تر از دور پیدا میکنید.

 

خرزهره

خرزهره

 

کامیس پاریس:

دوستان این گیاه هم توی مزار بسیار خوب جواب میده وو در برابر کم ابی و خشکی و سرما بسیار مقاوم هستش، فقط موقع خرید دقت کنید ریشه پر باشه و انتهای بالای تاج بوته سفت باشه. اگه سفت باشه بعد ازچند سال دیگه بوته از هم باز نیمشه. سال اول که کاشتید بهتره زمستون با مشما ببندیدش تا سرما نزنه سال اول و برای سالای بعدی ریشه پر کنه و نیازی نباشه به مشما بستن.میشه مثه تصویر بالای مزار یه باکس درست کرد و این درختچه رو توش کاشت.

 

کامیس پاریس

کامیس پاریس

 

کامیس طبری:

کامیس طبری هم از همین کامیس پاریس ها هستش با این تفاوت که بوته حالت کشیده تر داره ! ولی خیلی گیاه لاتی هستش برای کنار مزار ، میشه سه تا ازین گیاه رو در سه سمت مزار کاشت و ازش لذت برد.

 

 

کامیس طبری

کامیس طبری

 

سنجد :

این درختچه زیبا ،هم برگهای نقره ای داره و هم گلهای معطر داره  .برای همین ضد افتاب و گرما و خشکی هستش و چون بافت برگاش نرم و ملایم هستش  و حالت آویز شاخه هاش زیبایی خاصی در اطراف مزار  به ارمغان میاره.گلهای این گیاه زمانی که عطر خودش رو توی بهار پخش میکنه باعث ایجاد هورمون تستوسترون در بدن میشه، خودتون میدونید این هورمون کارش چیه پس بنابراین به شدت کاشت این درخت رو در مزار توصیه میکنم تا اگه از رفتن به مزار ناراحت و غمگین میشید بتونه کمی از الام شما رو کم کنه …

 

سنجد

سنجد

 

زیتون :

زیتون هم درخت خوبیست &#۱۲۸۵۷۸;

این درخت فقط بدیش اینه توی خرداد ماه افت شپشک میگیره ولی در کل درخ مقاوم و جون سختیه به همه نوع سختی و تنش! توی گلدونم میشه کاشتش و همیشه خوب میمونه ! کاشت این درخت به صورت تکی در کنار مزار توصیه میشه چون شاخ و برگ سفتی داره و باعث اذیت شدن میشه.میوه هایی هم که میده بدرد شما و خوردن نمیخوره !

 

درخت زیتون

درخت زیتون

 

اتریپلکس :

دوستان عزیز این گل یکی از بهترین گیاهانی هستش که میشه برای مزار استفاده کرد ، این درختچه تا صد بار از گیاهان دیگه به تشنگی و شوری خاک های بهشت زهرا مقاوم تره !و به سرما و گرما میگه زکی ! وکاشتش رو به شدت توصیه میکنم ، با توجه به رنگ آبی یا نقره ای که داره هم زیبایی میده به محوطه ی مزار و هم اینکه از دور میشه راحت مزار رو پیدا کرد و دو ساعت دنبال قطعه نگشت !رشد این درختچه به صورت بوته ای هستش و بعد از مدتی ممکنه بیاد روی سنگ قبر رو کامل بگیره که دراین مواردد باید هر سری یکم از شاخه هاش رو هرس کرد ، به هرحال نمیشه که هیچ مشکلی نباشه J

 

آتریپلکس

آتریپلکس

 

بلوط هیمشه سبز :

 

درختی هستش که مرگ براش تعریف نشده ! بسیار مقاوم به شرایط سخت بهشت زهرا و مزار ها به دلیل داشتن برگ نقره زیر افتاب خیلی زیبا میشه و میوه های بلوط کوچیک میده که میوفتن پای مزار و دوباره سبز میشن. اگه دنبال درختی میگردید که خاص باشه و مقاوم و زیبا  این بلوط رو بهتون توصیه میکنم  !  همه نهالستان ها هم موجود هستش.

 

بلوط همیشه سبز

بلوط همیشه سبز

 

رزماری و اسطوخودوس :

این دو برادر بسیار مقاوم هستند به نور  زیاد و اب کم ، ولی در کل من اسطوخودوس رو توصیه میکنم  بکارید ،اگه سه طرف مزار رو باغچه در بیارید میتونید این گیاه رو کنار هم یا یکی در میون با هم بکارید  اسطوخودوس چون وقتی بزرگ بشه از پایین لخت نمیشه و زشت نمیشه! بر خلاف رزماری !

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس

 

گل ناز آفتابی :

از قدیم گفتن هرجا دیدی خاکش خرابه و نمیشه چیزی کاشت ، شما ناز آفتابی بکار !! دور تا دور مزار رو اگه باغچه دربیارید این گل رو بکارید هم از افتاب و هم از بارون اونجا  به خوبی استفاده میکنه و مزار رو زیبا و با طراوت میکنه ! سال بعدم سرما بزنه تخمش میریزه و همون جا سبز میشه.

 

ناز آفتابی

ناز آفتابی

 

اکالیپتوس :

این درخت به خاطر قد و بالای بلند و مقاومت به خشکی و نور شدید و همینطور دور کردن حشرات موذی توی بهشت زهرا خیلی کاربرد داره ! ولی توی قطعات  جدید معمولا رسم نیست کاشته بشه.

 

درخت اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس

 

سرو شیراز یا زربین وسرو نقره ای  :

 

این درخت که نماد ایرانیها هستش بسیار مقاوم هست و از قدیم ها توی بیابون ها و باغات ایرونی زیاد کاشته میشده ! هم مقاوم هم راست میره بالا ! بدیش اینه که سایه اندازه نداره ! و فقط بادگیر هستش و برای سبزی میشه فقط کاشتش. جنبه ی زیبایی نداره دیگه !

 

سرو شیراز

سرو شیراز

 

ابریشم مصری

گلی زیبا با گلهای نارنجی و قرمز که تو تابستون ظاهر میشه و برگهاش هم بوی بدی داره .گلی مقاوم به شرایط خشکی و گرما و مناسب برای کاشت در بلوارها و همینطور طرح گل پارکها.به خاطر نوع فرم گلش دست طراح در انتخاب فرم گل و برگ همیشه بازه….

 

ابریشم مصری

ابریشم مصری

 

و اینک بهترین درخت ممکن…..

 

درخت زیتون تلخ :

 

دوستان عزیز این درخت هم سایه خوبی بالای سر مزار داره هم بسیار مقاوم هستش و هم گلهای خوش بویی در بهار میده و  و در تابستونا سایه ی خوبی روی مزار عزیزان شما فراهم میکنه و فکر میکنم بهترین انتخاب برای بهشت زهرا باشه……

 

زیتون تلخ

زیتون تلخ

 

دوستان براتون اگه امکان داره که به  مسئول قطعات برای آبیاری هزینه ای بدید تا در نبود شما آبیاری کنند ، من طرح های بهتری رو بهتون پیشنهاد میدم !

چند تا طرح جالب که همیشه در بهشت زهرا مرسوم هستش مثلا میشه دور تا دور مزار رو باغچه دراورد و گلهای مقاوم به سرمای سیکلامن که به سرما مقاوم  هستش رو دورش بکارید یا مثه تصویر زیر بنفشه بکارید. به هرحال میدونید کسی هست اب بده !هر چهار طرف مزار رو میشه باغچه کاری کلا تا کسی روی مزار پا نذاره ! و توش گل بکارید و زیبا کنید مزار رو !

 

بنفشه کاری دور مزار

بنفشه کاری دور مزار

 

یا میشه از سنگ ریزه های رنگی در لابلای گلها و بوته ها استفاده کرد که زیبایی به مزار میده.

 

سنگ زینتی دور مزار

سنگ زینتی دور مزار

 

میشه مثه خارجیا یه سکو برای بالای مزار ساخت و درختچه ی کامیس پاریس رو توش کاشت یا اصلا بالای مزار یه باغچه فقط دربیارید و اینطور با سلیقه گاکاری کنید.

 

ستون در مزار

ستون در مزار

 

یه نمونه طرح دیگه هم هستش که اگه گیاهش کوتاه باشه جلوی دید رو میگیره  البته من توصیه میکنم توش درختچه سرو بکارید تا بلند بشه.

 

طرح دیوار برای مزار

طرح دیوار برای مزار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

و نترسیم از مرگ

مرگ پایان کبوتر نیست.مرگ وارونه یک زنجره نیست.مرگ در ذهن اقاقی جاری است.مرگ در آب و هوای خوش اندیشه نشیمن دارد.

مرگ در ذات شب دهکده از صبح سخن می گوید.مرگ با خوشه انگور می آید به دهان.

مرگ در حنجره سرخ - گلو می خواند.مرگ مسئول قشنگی پر شاپرک است.

مرگ گاهی ریحان می چیند.مرگ گاهی ودکا می نوشد.گاه در سایه است به ما می نگرد.

و همه می دانیمریه های لذت ، پر اکسیژن مرگ است.....

دیدگاه های شما

68 پاسخ به "بهترین گیاه برای آرامستان و مزار عزیزان خود…."

  1. خانم سلیمانی گفت:

    سلام شما فروشگاهی دارین یا امکان خرید گلدان یا درختچه از سایت شما داریم ؟گلدان برای سر مزار میخوام

  2. Ali گفت:

    سلام روز بخیر
    زبان گنجشک چطوره برای مزار ابنجا مزارش رو تپس خاکش خیلی خوبه توت و نارون و چنار زیاد داره و زمستانو سرد و مرطوب و تابستانو گرم و خشک نهایت یکی دو روز دما ۴۱ ۴۲ بشه در کل حدود ۳۷ ۳۸ میرسه؟ فقط درختی میخام که به سنگا آسیب نزنه
    مرسی:)

  3. علی گفت:

    سلام
    میوه زیتون تلخ سمی است و در صورت مصرف انسان مشکل ایجاد میکند و در ارامستان جای خوبی برای این درخت نیست

  4. علی گفت:

    سلام درخت کاجی بر سر مزار عزیزی داشتیم که به دلیل بارش سنگین برف شاخه هایش شکست و ناچارشدیم سرش را ببریم فقط تنه درخت به ارتفاع یک متر مانده …. ایا امیدی به رشدش هست یا از کف ببریمش؟؟؟؟؟آ

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبین ؟ بله امید که هست همیشه ولی این افتابه خرج لحیمه ! بهتره عوض کنین با درخت زیتون تلخ

  5. سپیده گفت:

    سلام درخت بید چطوره برای بهشت زهرا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید