مطالب جالب ۱۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۴

چند نکته درباره نگهداری گلها در منزل….

نکات مهم
با عرض سلام و احوال پرسی، اين مطالب به صورت كلي براي كم شدن مشكلات خرابي گل و گياه در منازل بود و خيلي كلي نوشتم و البته مطمئن هم هستم ٩٥٪ رعايت نميكنند و متاسفانه روزها بعد عكس گياهان خودشون رو با دهها برگ زرد و هزاران افت در مطالب مختلف مي گذارند و دنبال چاره و نهايتا دستور تعويض خاك جديد (كه در ايران مد شده) و از بين بردن گياه خواهند شد .
اميدوارم با اهميت دادن به اين موارد هم گياهانتون رو به امنيت سلامت برسونيد و هم خودتون رو كمتر اذيت كنيد .
چند نكته أساسي و كلي در مورد نگهداري گياهان در منزل . 
١- هميشه در منزل چهار نوع كود و سم رو داشته باشيد
الف) يك سم سيستماتيك يا تماسي حشرات مثل ديازينون يا مالاتيون يا كونفيدور يا پيريپروكسي فن و يا غيره كه البته ديازينون براي مصارف خانگي بهتر هست .
ب) هميشه يك قارچ كش داشته باشيد . مثل بنوميل ، مانكوزب يا توپسين يا هگزاكونازول يا تبوكونازول يا كوپراكسي كلرايد يا هر نوع ديگه .
ج) هميشه يك نوع كود كامل ان پي كا ٢٠/٢٠/٢٠ جهت تقويت داشته باشيد و همچنين كود اهن مثل سكوسترين
د) اب پاش و قيچي باغباني و لوازم أوليه قلمه زدن .
٢–  به خاطر داشته باشيد بهترين روش نگهداري از گياهانتون پيشگيري هست نه درمان …!
متاسفانه فرهنگ استفاده صحيح و منطقي سموم كشاورزي در ايران در بين عموم جا نيفتاده و مردم از استفاده از اين سموم به جهت پيشگيري دريغ مي كنند و به همين دليل مرتب به مشكلاتي در زمينه نگهداري گياهانشون مي خورن ، و هميشه بين بد و بدتر ، بدتر رو انتخاب مي كنند .
اگر اين سموم با دز پايين و در وقت به جا به جهت پيشگيري استفاده بشه نه تنها مشكلي نداره بلكه زيان ناشي از خرابي گياهانتون در اثر قارچ گرفتگي و خرابي بيشتر از زيان استفاده از سموم خواهد بود ، چون در زمان درمان مجبور به استفاده مكرر و با دز بالا خواهيد بود كه همه طرفه زيان بار خواهد بود . پس بهتره با پيشگيري به گياهانتون كمك كنيد نه با درمان .
اگر اواخر اسفند ماه در باغچه منازلتون سم پاشي كنيد از وجود شته در بهار راحت خواهيد بود ، اگر از سم خاك استفاده كنيد از وجود هزاران حشرات و كرم ها در خاك راحت خواهيد بود ، اگر از سموم قارچ كش استفاده كنيد از پيدا شدن هر گونه قارچ مثل گنديدگي ها روي برگها و ساقه و غيره راحت خواهيد بود .
٣– گياه مثل انسان يك جاندار هست و نياز به مراقبت دارد همونطور كه ما نياز به واكسن براي پيشگيري و در زمان ديدن كوچكترين علائم مريضي به دكتر مراجعه مي كنيم و از دست دادن و نزديك شدن به نزديكانمون به جهت احتمال واگير بيماري رعايت ميكنيم در مورد گياه هم همينطور هست و بايد با ديدن اولين نشانه هاي بيماري احتمالي از بقيه جدا كنيد تا به بقيه گياهان سرايت نكند .
٤–  برگهاي سوخته و گنديده و زرد شده و خراب شده هرگز ترميم نميشوند موندن اونها روي گياه باعث اسيب ديدن بقيه ميشود پس   در صورت مشاهده بلافاصله بايد انها را قطع كنيم . تا مانع از زرد شدن بقيه شود.
٥– خاك گياه رو حتي الإمكان عوض نكنيم ، با تعويض خاك باعث شوك وارد كردن به ريشه و در نتيجه خرابي احتمالي گياه خواهيم شد . به جاي تعويض مي تونيم خاك رو تقويت يا در صورت افت سم پاشي و پاكسازي كنيم . تعويض خاك بايد در شرايط ايده ال و در فصل مخصوص به خودش اون هم در زمان نياز مبرم انجام بشه . ضمنا منظور از تعويض خاك تعويض گلدان نيست ، در صورت هوا نخوردن ريشه و قالبي در اوردن گياه از گلدان و انتقال به گلدان ديگر مشكلي پيش نخواهد امد و فصل خاصي هم نداره.
٦–  موقع خريد گياه تحقيق كنيد متناسب با محلي كه گياه رو مي خواين قرار بديد نوع گياه رو انتخاب كنيد تا به مشكلات نگهداري بر نخوريد .
٧– پس از خريد هر گياه از هر كجا و ورود به منزل ابتدا با سم قارچ كش و با چند روز فاصله با سم حشرات سم پاشي كنيد بعد به جمع گياهان قديمي ببريد تا در صورت وجود بيماري باعث انتقال بيماري به بقيه نشه .
٨–  با ديدن كوچكترين لكه سوختگي يا گنديدگي يا پيچيدگي يا زردي يا شته يا شپشك يا نقطه سياهي يا هر نوع تغييرات جديد بلافاصله به فكر حل چاره أساسي  باشيد نه اينكه صبر كنيد تا اين بيماري اينقدر زياد بشه تا تمام گياه رو فرا بگيره بعد به فكر درمان ، قبل از حاد شدن بيماري رفع مشكل خيلي راحت و سريع تَر انجام ميشه .
٩– اين مطالب مهم در مورد همه گياهان بيروني و اپارتماني و كاكتوس و غيره صدق پيدا ميكنه .
يادتون باشه پيشگيري بهتر از درمان هست .
با تشكر و احترام فراوان . سجادی…..????
باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

148 پاسخ به "چند نکته درباره نگهداری گلها در منزل…."

  1. رضا گفت:

    سلام مهندس جان.
    گلدمنها با گرم شدن هوا توش خرخاکی و هزار پا پیدا شده.
    رفتم سم فروشی یه سمی بهم داده اسمش هست(لامبداسایهالوترین ۵ درصد)
    طرز استفاده رو نوشته ۵۰ تا ۷۰ سی سی در ۸ لیتر آب برای صد متر مربع!!
    من برای یه گلدون چطوری استفاده کنم ؟؟

  2. علی گفت:

    Attachment

    سلام استاد
    من یک عکس کلی ازگیاهانی که در محل کارم دارم آپلود میکنم لطفا کود و سمهای مورد نظر را اعلام فرمایید تا نسبت به تهیه آنها از بخش فروشگاه اقدام کنم ضمنا با توجه به اینکه کودها و سموم مختلفی در سایت وجود دارد با اسم معرفی شده در بخش فروش معرفی فرمایید. یا شماره ای جهت سفارش تلفنی اعلام فرمایید .
    با سپاس – علی گندم گون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ببینید کود های گرین، کود گلهای آپارتمانی گرین بهترین گزینه برای این گلها هستند همینطور قارچکش سیاه و سفید و یه سک کونفیدور برای روز مبادا باید حتما داشته باشید تو لوازم باغبانیتون

  3. الهام گفت:

    باسلام!
    آقای سجادی لطفا پاسخ بدید!
    داخل گلدون های گل من یک سری حشرات ریزی همینجور سرگردونن!میخوام ب گلها اب بدم این حشرات تجمع میکنن و بالدار هم هستن!خیلی هم ریزن!خیلی عصبی هستم از این موضوع !لطفا پاسخ بدید!

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ عصبی نشید اصلا اونها دنبال جای خنک و مرطوب هستند یه سم پیف پاف روشو اسپری کنید تا از بین برند.جدی نگیرید…

  4. احمد گفت:

    سلام عزیز
    برای سفیدک رز از پنکونازول میتوان استفاده کرد؟

  5. مرسده گفت:

    Attachment

    با سلام و احترام
    امیدوارم خوب باشید.ما هر سال توی باغچه سبزی خوردن و نشاء فلفل و خیار و…. میکاریم.اولش در میان ولی یهو همه نابود میشن.و فکر کنم این کرم لعنتی که عکسشو گذاشتم عامل این قلع و قمع باسه.یا مثل این تربچه ها از داخل خورده و پوک میشن و یا از ساقه روی زمین قطع میشن.البته از کود حیوانی استفاده میکنیم امکان داره لاروش همراه کود وارد بشه? و کلا راه درمان یا آفت کشش چیه.خیلی سپاسگزارم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید باید یه سم پاشی بکنید قبل از کشت خاک رو با سم سوین و ایکون، تا این حشرات از بین برن! توی زمستون هم از یخ اب زمستونه استفاده کنید تا این طور لاروها از بین برن، کود حیوونی دادید سم دیازینون رو روش اسپری کنید تا تخم افات از بین بره

  6. faeze گفت:

    سلام.روزبخیر.مهندس من میخوام روی پشت بام یا حیاط خونمون یه گلخونه درست کنم.یه گلخونه که سقفش پلاستیک باشه.ودر نظردارم کاکتوس و گلهای مختلفی توش نگهداری کنم.چون گلهام داخل راه پله هستن نور کمی بهشون میخوره وبخاطر گرما زیاد سرحال و شاداب نیستن .گلهایی مث شفلرا و پوتوس و سانسوریا وساق عروس وبرگ قاشقی وآگلونما و شمعدونی و حسن یوسف و دیفن باخیا و کاج مطبق وکورتون و…بنظرتون این کار شدنیه؟واگه میشه راهنماییم کنیدکه چه کارایی باد انجام بدم براش وچه شرایط و وسایلی لازم دارم؟

  7. محمد گفت:

    سلام.
    سم دیازینون برای انسان ضرر داره

    ممنون

  8. سپیده گفت:

    سلام آقای سجادی خواهش میکنم کمکم کنید
    من هسته نارنج و پرتقال کاشتم موقع تعویض گلدون متوجه کپک در انتهای گلدون شدم و این که تمام گلدون رو ریشه های گیاهم پر کرده ولی گلدون بزرگ تر نداشتم و تو همون گلدون گذاشتمش الان دیدم روی گلدونم هم کپک زده البته گیام داره رشد میکنه
    باید چیکار کنم خواهش میکنم کمکم کنید خیلی ناراحتشم

  9. بهار گفت:

    سلام و خسته نباشید
    گل پپرومیای من از وقتی خریدمش(۵ماهه) خیلی جوونه میزنه ولی اکثرجوونه هاش خشک و سیاه میشه و همچنین برگای سالم و سبزش بیخودی میفته لطفا بگید مشکلش چیه؟
    ممنونم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ از زیر باید ابیاری کنید تا به این مشکل برنخورید به ساقش بخوره سیاه میشه و میوفته ، روی برگاشم اب نریزید !

  10. محبوبه گفت:

    سلام آقای مهندس. خسته نباشید. من یه سوال کلی دارم. میشه غبارپاشی رو دقیقا بفرمائید چطوری باید باشه. برخی از همکارانتون میگن غبارپاشی نکنید و بعضی میگن این کار رو بکنید. من بالاخره نفهمیدم کدومش درست تره.اونایی که میگن نباید غبار پاشی کنید میگن آب نپاشید به برگها چون لکه میشن. من سر در نمیارم مگه میشه غبار به گل بپاشیم ولی برگا خیس نشن میشه بیشتر توضیح بدید تا این ابهام برطرف بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید