گل های بیرونی ۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل استاتیس

استاتیس

نام انگلیسی

Statice/ Sea lavender

نام علمی

( Limonium spp. (Statice spp

فارسی رایج

استاتیس(لیمونیوم)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Plumbaginaceae

خاستگاه

آسیا،اروپا،آفریقا،آمریکای شمالی،استرالیا

   دارای گونه های علفی یک ساله، دو ساله، چندساله و درختچه های خزان دار است. برخی از چندساله ها به سرما مقاوم می باشند. انواع غیر مقاوم آن را در مناطق معتدله به صورت یک ساله پرورش می دهند. آنچه در ایران کاشت می شود از نوع چندساله مقاوم است. کاسه گل لوله ای است و جام گل از گلبرگ های 5 لبه که در پایینبه هم چسبیده اند، تشکیل شده است. به طور معمول کاسه گل رنگی متفاوت با جام گل داشته و پس از ریزش گلبرگ ها باقی می ماند. گل های استاتیس دریک سمت خوشه ای که به شکل دم عقرب است قرار دارند و به رنگ های ارغوانی، صورتی، قرمز، آبی، سفید و زرد مشاهده می شود.

    برگ های این گیاه در سطح زمین قرار داشته و از وسط آن ها یک یا چندین ساقه گل دهنده خارج می شود که این ساقه ها منشعب بوده و به صورت یک نیمکره بالای برگ ها قرار می گیرند. این گل جزء گل های خشک پایدار طبقه بندی می شود و برای حاشیه کاری، تولید گل بریده و کشت گلدانی نیز مناسب است.

گلدهی

    برخی گونه ها از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد و برخی در طول تابستان گل می دهند.

نیازها

    دارای انواع مقاوم و حساس به سرما است. در مناطق معتدل در هوای آزاد کشت می شوند مگر اینکه زمستان خیلی سرد باشد. با شرایط مختلف دمایی سازگار است ولی برای زود گل دادن به دمای شب 10 –13 درجه سانتی گراد و دمای روز 16 –18 سانتی گـراد نیازمند است.به نور کامل نیاز دارد. از نظر خاک در هر خاک با زه کشی خوب رشد می کند و نیاز آبی آن کم است.

افزایش

    بهترین روش افزایش آن استفادهاز بذر است. بذر در اواسط اسفند ماه در یک گلخانه خنک یا شاسی سرد کشت می شود. دمای مناسب جهت تندش °C13 –16 مناسب است. پس از یک مرحله جابجایی در اواخر اردیبشهت نشـاءها در هوای آزاد کـشت می شوند. در چندسـاله ها به جـای اردیبهشت در پائیز نشـاء منتقل می شود تا بوته ها در طول زمستان قوی شوند. انواع چندساله را همچنین می توان به وسیله تقسیم بوته در بهار زیاد کرد.

برداشت گل

    گل ها را زمانی که کاسبرگ آن ها باز شده و رنگ گل ظاهر شده است برداشت می کنند.

نگهداری

    در انبار با دمای °C2 –3 به مدت 2 –3 هفته قابل نگهداری است. عمر گلجاییآن 1 –2 هفته و گل های خشک آن تا چند سال باقی می ماند. این گل را بییشتر به صورت خشک شده در دسته گل به کار می برند.

استاتیس

استاتیس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

نرگس مخمور را رعشه بر اعضا فتد

بس که به وقت سحر آب خورد در خمار

وه که چه زیبا بود بر لب آب روان

عکس گل و ارغوان سایهٔ بید و چنار

دیدگاه های شما

6 پاسخ به "معرفی گل استاتیس"

  1. رامونا گفت:

    Attachment

    سلام.این دو گل رو نمیدونستم داخل کدوم بخش بزارم،امیدوارم مشکل نداشته باشه این جا قرار میدم؛هردوشون هفته ای دوبار اب میدماول داخل خونه بود حالا گذاشتم تو حیاط وقت چوب ارشون باقی مونده باید چکار کنم؟
    مچکر.

  2. شیدا گفت:

    سلام بذرش بعد از خشک شدن گل ها به دست میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید