گل های بیرونی ۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل آلسترومریا

آلسترومریا

نام انگلیسی

Peruvian Lily

نام علمی

Alstroemeria Spp

فارسی رایج

آلسترومریا (سوسن پرویی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Alstroemeriaceae

خاستگاه

مرکز شیلی و شرق برزیل

سلام عرض میشه خدمت همه سروران گرامی سایت باغ شیشه ای درخدمتتون هستم با یک مقاله ی دیگه .دوستان این گل رو من باهاش سروکار داشتم توی بخش فروش و بازار یابی و تجربه ی کاشت و کارشو تاحالا نداشتم. این گل گیاهی است تک لپه، یک ساله یا چندساله حساس به سرما که در مناطق گرمسیری به صورت علفی دایمی است. ریزوم منشعب از نوع همپا (سیمپودیال) دارد که از آن ریشه های افشان و اندام هوایی خارج می شوند. ریشه های افشان به محض اینکه گیاه توسعه یافت، به ریشه های ذخیره ای ضخیم تبدیل می شود که این ریشه ها گوشتی، ترد، متراکم و کرک دار هستند. گل آذین آلسترومریا از نوع گرزن مارپیچی است که هر گرزن به صورت سیمپودیال توسعه یافته و بیش از ۴ گل دارد که یکی پس از دیگری باز می شوند. ناهمرسی از نوع نرپیش رس دارد. از روی تعداد پرچم هایی که گرده خود را آزاد کرده اند، می توان سن گل را پیشگویی کرد. از ویژگی های خوب این گل این است که سرما را ترجیح میدهد و پس از شروع گلدهی، تداوم گلدهی آن مناسب و دارای عملکرد بالا است. به عنوان گل بریدنی و همچنین برای کاشت در گلدان و باغچه به کار می رود. این گیاه دارای شیرابه ای است که مشابه آن در لاله وجود دارد و تماس آن با پوست ایجاد تاول و سوزش می کند و به آن Tulip finger (انگشت لاله) می گویند.

گلدهی: در روزهای بلند اواخر بهار به گل می رود و گلدهی آن تا پاییز ادامه دارد. گلدهی این گیاه تحت تأثیر دمای ریزوم است و به وسیله دمای خاک اطراف ریزوم کنترول می شود. اگر دمای خاک 16  درجه باشد، دوره گلدهی گیاه افزایش می یابد. آلسترومریاها از نظر گلدهی به دودسته تقسیم می شوند:

۱– انواع ارکیده ای: از اول بهار به مدت 3 تا 5 ماه بیشترین گلدهی را دارند. برای گلدهی نیازمند یک دوره سرمای 15ـ10 درجه سانتی گراد بوده و پس از گلدهی تا بهار به رشد خود ادامه می دهند. از ویژگی های دیگر این دسته ارتفاع زیاد (3 –5/2 متر)، گلدهی زیاد در یک دوره کوتاه، سه گان (تریپلـوئید) بودن و عدم حساسیت کم به نور گاه (فتوپریود) می باشد.

۲– انواع پروانه ای: 12-9 ماه در طول سال گلدهی دارند. برای گل انگیزی، سرمای  16-13 درجه و پس از آن نیاز به طول روز بلند دارند. انواع دوگان (دیپلوئید) و چهارگان (تتراپلوئید) دارند. مناسب گلدان وتولید گل بریده هستند. ارتفاع آنها کوتاه تر از انواع ارکیده ای است.

نیاز ها:

دما: آلسترومریا به سرمای زیاد حساس بوده، بنابراین در گلخانه سرد پرورش داده می شوند. دمای بالا فرایند گلدهی را جلو می اندازد ولی در دماهای بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ممکن است گلدهی ساقه های ضعیف تری داشته باشند و جوانه ها ناقص شوند، علایم ویروسی ظاهر شده و سرانجام گلدهی زود متوقف می شود. دمای گلخانه در شب باید ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد و در روز ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. این گیاه مناسب خاک های مرطوب و شرایط آفتابی تا سایه –آفتابی می باشد.

دما نقش مهمی در کنترل گلدهی و خفتگی آلسترومریا دارد و به ویژه دمای بستر اهمیت داشته و دمای ۱۶ درجه سانتی گراد برای آن مناسب است و در دمای بالا (۲۱ درجه) ریزوم ها وابهارده شده و فقط شاخساره های رویشی تولید می کنند. برای خنک کردن بستر، از لوله های آب سرد استفاده می شود.

تشکیل شاخساره آلسترومریا از روی زیرزمین انجام می شود. دماهای بالای خاک در طول تابستان در بیشتر ارقام باعث کاهش گل انگیزی می شود. چون تعداد شاساره های کور در پاییز و زمستان افزایش می یابد. ارقامی وجود دارد که به تولید شاخساره های کور حساسیت کمتری داشته و بدون خنک کردن خاک می توانند در پاییز گل بدهند اما به هر حال دراین شرایط طویل تر شده، دیرتر گل داده و یکنواختی کمتری نسبت به خاک خنک شده دارند. برای جلوگیری از تشکیل شاخه های کور در پاییز، نگه داشتن دمای خاک در فصل تابستان، در حدود ۱۴ درجه سانتی گراد توصیه می شود. در کشور هایی که شدت نور بیشتر است (مانند جنوب اروپا و ژاپن) دما باید کمی بالاتر (۱۷ -۱۵ درجه سانتی گراد)باشد.

به طور کلی، در بهار اجازه می دهند دمای خاک تا چند هفته قبل از شروع خنک کردن خاک (تا ۱۷ –16 درجه سانتی گراد) کمی افزایش یابد که باعث تشویق گیاه به تولید تعداد شاخساره کافی قبل از تابستان می شود. اگر دمای خاک در زمستان خیلی کم شود (12 درجه) یا از ماه دی تا اسفند کمتر شود، باعث تولید گل در اواخر بهار می شود و بسته به رقم، باعث عدم رشد رویشی و کاهش کیفیت ساقه در بهار می شود/ بنابراین، کاربرو سیستم خنک کننده خاک و نیز گرم کردن خاک در زمستان تا 14 –13 درجه سانتی گراد برای تولید گل با کیفیت خوب توصیه می شود.

آبیاری:

چون ريشه آلسترومريا سطحي است نياز آبي آن نسبتا“ بالا مي باشد.سيستم آبياري مناسب  از نوع باراني  و قطره اي مي باشد.نياز آبي ماهانه آلسترومريا در ماه هاي آبان، آذر و دي 20 ميليمتر تا بيش از 100 ميليمتر در ماه هاي ارديبهشت، خرداد و تير متغير است. بطور متوسط در طول سال به 800-500 ميليمتر آب نياز دارد.

رطوبت مناسب هوا :

۸۰-۷۰  درصددر صورتي كه در تابستان رطوبت هوا كمتر از  50% باشد تركيب آبياري باراني و قطره اي  توصيه مي شود.

نور:

۱۳-۱۲ ساعت نور در روز براي گلدهي مناسب است.روزهاي كوتاه (۸ ساعت) موجب تاخير گلدهي و كاهش عملكرد مي شود.در  توليد آلسترومريا  گاهي از نور مصنوعي استفاده مي شود.استفاده از  لامپ نور سفيد، گلدهي را تحريك مي كند.

گاهي نور مصنوعي در زمستان بصورت حداكثر ۱۳  ساعت لازم است.اگر نور مصنوعي با شدت 3500-3000 لوكس بر متر مربع  از اواخر مهر تا اواسط آذرماه تا 14 ساعت در روز و سپس تا بهمن ماه به 12 ساعت در روز برسد نور مناسبي است.

محیط کشت:

مواد آلی با زه کشی خوب و خاک نرم و پوک، بهترین محیط برای آلسترومریا است. PH مناسب آن 7-6 است. به نمک زیاد حساس بوده و اگر مقدار نمک قابل حل از 2/1 تا 5/1 میلی موس بر سانتی متر بیشتر باشد تولید و کیفیت آن کاهش می یابد. آلسترومریا بهترین رشد را در شرایط به نسبت خشک دارد و آبیاری زیاد باعث پوسیدن ریشه آن می شود. وقتی برای اولین بار کاشت می شود تا زمان خروج اولین شاخه های جدید، از آبیاری بیش از حد آن باید خودداری کرد.

نیتروژن برای افزایش تولید گل و پیش انداختن آغاز گلدهی، نیاز است. همانند میخک از قیم های مشبک برای نگه داشتن ساقه گل ان استفاده می شود.

بطور كلي ويژگي هاي خاك مورد استفاده براي اين گياه :

۱- داشتن ساختمان مناسب

۲- برخورداري از زهكش مناسب

۳- ايجاد محيط مناسب فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي براي ريشه دهي خوب

۴- داراي مواد غذايي با نسبت هاي مناسب

۵- عاري از آفات و بيماري ها

تغذیه:

مقدار فسفات موجود در خاك به مقدار كافي باشد. آلسترومريا به نيتروژن نيتراتي (No3، كه مسئول برگساره سبز تيره است) حساس مي باشد.عموما 280-200  پي پي ام بصورت نيترات كلسيم و نيترات پتاسيم بكار برده مي شود. حداقل يكبار در هفته با كود كامل به همراه آبياري، كود دهي انجام مي گيرد.

اگر pH  خاك خيلي بالا باشد( 7 يا بيشتر) كمبود آهن يا منگنز اتفاق مي افتد كه اين كمبود با زرد شدن برگ ها مشخص ميگردد. كمبود آهن را مي توان با تيمار 6-5 گرم كلات آهن در متر مربع برطرف نمود.

تغذيه Co2:

افزايش Co2 در گلخانه 02-10% افزايش عملكرد را به همراه داشته است.

در تابستان :  400-350 پي پي ام

در زمستان :  800-400 پي پي ام

زمان كاشت

كاشت آلسترومريا با هدف توليد گل شاخه بريده در ماههاي تابستان تا اوايل پاييز صورت مي گيرد.در اغلب ارقامي كه در شهريور تا مهر كاشته مي شوند گلدهي در اسفند ماه آغاز مي گردد . در انواع پروانه اي كه تقريبا تداوم گلدهي دارند كاشت مي تواند در هر زماني از سال انجام شود. بطور كلي كشت آلسترومريا در نيمكره شمالي از آبان ماه تا اواخر خرداد ماه و در نيمكره جنوبي از شهريور تا آذر ماه انجام مي شود.

افزایش: از طریق تقسیم ریزوم، کشت بذر و کشت بافت قابل افزایش است.

۱.تقسيم  ريزوم:  ريزوم ها بايد داراي 3 يا بيشتر شاخه رويشي باشند. وبايد در عمق كم كاشته شوند و نقاط رشدي آنها از سطح خاك 5-3 سانتيمتر فاصله داشته باشد. ريزوم هاي كاشته شده  بايد به مدت 8-6 هفته بايد تحت شرايط روز بلند (16-13 ساعت روشنايي) قرار گيرند.

مشكلات ناشي از اين روش :  بروز بيماري ها و  گسترش آنها

۲- بذر : آلسترومريا به آساني با بذر پرورش مي يابد.

مشكلات ناشي از تكثير با بذر : تفرق صفات، ايجاد ناهنجاريهاي ناگهاني در جوانه زني بذر و  طولاني بودن فرآيند توليد

۳- كشت بافت :  روش تجاري تكثير، انبوه و سريع است. ۱۰۰% مواد گياهي از كشت مريستم مي باشد .با استفاده از اين روش در مدت ۴ هفته ، گياهان ۷-۴ برابر افزايش مي يابند. و توليد گياهان عاري از ويروس می شود.

گیاهچه کشت بافتی

گیاهچه کشت بافتی

سرزنی و غنچه گیری

آلسترومریا نیازی به سرزنی و غنچه گیری ندارد اما با توجه به اینکه جوانه های روی ریزوم مرتب رشدمی کنند، عملیات تنک شاخه ها باید انجام شود که شاید پرهزینه ترین عمل در آلسترومریا است.

شاخه های قدیمی که دیگر برگ نمی دهد باید از طریق کشیدن از رئی ریزوم کنده شوند تا جوانه های جدید شروع به رشد کنند. شاخه های خیلی بلند (بیش از ۵/۱ متر) که گاهی به وجود می آیند نباید حذف شود چون باعث ایجاد یک حالت تناوب در تولید شاخه های خیلی کوتاه و خیلی بلند می شود. این شاخه ها باید بعد از گلدهی تا ارتفاع مناسب برای بازار چیده شوند و قسمت پائینی آنها تا زمان پیری حفظ شود. شاخه های خیلی کوچک در گیاه در پائین که برگ های ان رنگ سبز مطلوب ندارند نیز باید حذف شود. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که شاخه ها نباید  چیده شود بلکه باید از روی ریزوم کشیده شود چون در زمان پیری لایه ریزش در محل اتصال به ریزوم تشکیل می دهد.

نابسامانی های فیزیولوژیک

بادخوردگی(بلاستینگ): این نابسامانی در اثر نور کم یا زمانی که ریشه ها در طول زمستان در اثر نمک زیاد آسیب می بیند، اتفاق می افتد. گلچه های سقط شده در ظاهر شبیه توده های متمایل به رنگ قهوه ای در انتهای شاخه ها مشاهده می شود. نوسان رطوبت وقتی در طول شبانه روز خیلی زیاد یا خیلی کم باشد باعث بلاستینگ می شود که در آن جوانه های گل قبل از زسیدن به نمو کامل، پیر می شوند.

زمانيكه خاك خيلي مرطوب باشد قارچ پيتيوم و تا حدود كمتري قارچ فيتوفترا مي تونند مشكل ساز باشند.( ايجاد پوسيدگي)

-گاهي قارچ ريزوكتنيا در شرايط گرم مرطوب گسترش مي يابد.
– كمبود آهن (علائم : زرد شدن جوانترين برگها درحاليكه همه رگبرگ ها سبز باقي ميمانند ) که كمبود آهن غالبا در سطوح بالاي  pH  اتفاق مي افتد.
– كمبود منگنز (زرد شدن برگ و رگبرگ هاي اصلي (بزرگتر) سبز باقي مي مانند.

كمبود منيزيم (زرد شدن برگ هاي مسن تر علائمي بصورت خطوط راه راه  زرد- سبز روي برگ ها)

-در موقع حمل و نقل دربرگها كلروز و زردي ايجاد شود. (پيشگيري استفاده از سيتوكينين و اسيد جيبرليك)

مگس سفيد، تريپس ، حلزون و شته آفات مهم  آن مي باشند.

نگهداری ریزوم: ریزوم ها در دمای 1 تا 3 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بالا به مدت چندین ماه نگهداری می شود. در طول این مدت ریشه ها توسعه می یابند.

برداشت گل: زمانی که پوشش گل شروع به خم شدن می کند برداشت می شود. برای فروش محلی زمانی که گلچه های اولیه به مرحله لوله ای شدن پوشش گل می رسند برداشت می شود که تأخیر برداشت تا این مرحله، به شدت رنگ گل های اولیه و ثانویه می افزاید. برای مصرف در مناطق دور دست، زودتر از موقعی که رنگ غنچه ها شروع به ظاهر شدن کنند برداشت می شود. محل برش، از بالای خاک یعنی بالای قسمت سفید شده ساقه می باشد. چون اگر از زیر خاک و قسمت سفید شده قطع شود در پس از برداشت، با یک ماده ضد اتیلن مانند تیوسولفات نقره تیمار میشود.

زمان ماندگاري گل شاخه بريده

زماني كه شاخه هاي گل  به هنگام باز شدن نخستين گلچه برداشت مي شوند عمر گلداني ممكن است به 21 روز برسد.

آلسترومریا

آلسترومریا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

طایران گلشن قدس از برای افتخار

حرز مدح شاه بر اطراف شهپر بسته‌اند

گل نگر بر تخت بستان بر سر افسر بافته

آب حیوان خورده و ملک سکندر یافته

دیدگاه های شما

6 پاسخ به "معرفی گل آلسترومریا"

  1. شریعتی گفت:

    سلام طبق توضیحات شما حفظ دما و سرد نگهداشتن از طریق سیستم سرمایش داخل خاک باید هزینه تولید آنرا افزایش قابل ملاحظه ای بدهد برآورد شما از هزینه های تولید چقدر است؟
    پیشنیازهای لازم آن در گلخانه چیست(برای تامین دمای خاک و…)؟
    چه گلهای با کلاس دیگری که شرایط آسانتری برای تولید گلخانه ای و کشت خاکی دارند پیشنهاد میکنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اولا گل لیسیانتوس شرایط خوبی و بهتری برای تولید داره ! در زمینه ی این گل الستر هم بگم با کشت بافت تولید میشه و الان در ورامین هستند تولید کننده هایی که دارن تولید میکنن این گل رو و راضیهم هستند ! سیستم گرمایش برای تولید زیاد و عمده به صرفه هستش و در بلند مدت به قول معروف هزینه ها میشکنه

  2. مهدی گفت:

    سلام آقای مهندس
    وقت به خیر
    اگر ممکنه ۲ تا ۳ مورد گل شاخه بریده بازار پسند که کشت آنها به نسبت راحت و کم هزینه باشه رو معرفی کنید، چون من ۵۰۰ متر گلخانه دارم ولی خیلی با این کار آشنا نیستم.
    متشکرم از راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید