درختچه ۳۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ تیر ۱۳۹۲

معرفی درختچه افرا

نام انگلیسی

Japanese maple

نام علمی

Acer sp

فارسی رایج

افرا

فارسی اصیل

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

80000 الی 250000

از خانواده

Aceracea

خاستگاه

ژاپن

درخت افرا یا آفرین به جرات میتوان گفت یکی از زیباترین درختان موجود در جهان میباشد. این درخت با آن شاخ و برگ های ظریف و رویایی انسان را به ناگاه یاد شعر معروف (ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی/عیش بی یار مهیا نشود یار کجاست) می اندازد. داشتن این درخت زیبا برای اهالی دنیای گل و گیاه به سان داشتن یک فرش یا تابلو فرش ابریشم در خانه برای خانه دار می باشد. این گیاه برای تهیه بنسای بسیار مناسب بوده و بنسای های گران قیمت با آن تهیه می شود.

افرا بومی مناطق شرق آسیا خصوصا ژاپن است.واقعا اجرای باغ های ژاپنی بدون این درخت معنی ندارد چرا که این درخت به تنهایی هنر و سرمایه های مشرق زمین را به رخ میکشد.البته حساس به یخ بندان و آفتاب سوختگی و باد های شدید است و ارتفاع آن از نیم متر تا ۷ مترمتغیر است و برگهای آن تنوعی در حدود سبز تا قرمز را دارا می باشد.و تاکنون ۳۰۰ گونه از آن شناسایی شده است.در مناطق بومی خود در حاشیه جنگل ها و زیر سایه درخت های بزرگتر رشد کرده و به شرایط آب و هوایی معتدل عادت دارد.همچنین ازین گیاه شربتی تهیه میشود به نام شربت افرا که دارای خاصیت دارویی شگرفی میباشد

مهمترين خاصيت شربت تهيه شده از افرا خاصيت ضد اكسيداني و ضد التهابي آن است كه تاثير مستقيم آن مبارزه با سرطان و ديابت است.
يكي ديگر از خواص شگفت‌انگيز اين درخت درماني ترميم سلول هاي عصبي و درمان بيماري آلزايمر است؛ علاوه بر آن افرا به حفظ سلامت ماهيچه هاي قلب نيز كمك مي‌كند.
شربت افرا توسط تركيب شيره افرا با مقدار لازم آب تهيه مي‌شود. برخي از تركيبات مفيد افرا در چاي، بذر كتان و ميوه ها و سبزيجات ديگر يافت مي شود ولي شربت افرا همه اين تركيبات را به تنهايي در بر دارد.
انجمن سلامت آمريكا درنظر دارد كه از اين ماده غذايي سودمند در مواد خوراكي مختلف به خصوص چاشني ها به طور گسترده استفاده كند.

نیازها:

نور: ازآنجا که این گیاه در منطقه ی بومی خود در شرایط سایه آفتاب رشد کرده و در تابستان آفتاب باعث سوزش برگهای طریف آن شده پس باید آن را در محلی کاشت که در عین سایه آفتاب بودن (باغ شیشه ای توصیه میکندمثلا کنار دیوار شمالی یا شرقی کاشته شود)از بادهای خشک و شدید هم در امان باشد

آبیاری: درختان خصوصا در فصل های گرم سال به آبیاری درست و اندازه نیاز دارند مثلا هفته ای ۳ بار آبیاری در تابستان برای این درخت کافی است ولی به یاد داشته باشد هرگز روی برگهای آن آب نریزید زیرا برگهای ظریف آن به آفتاب سوختگی ویخ زدگی در تابستان و زمستان حساس است

خاک: افرا به خاک های کمی اسیدی و زهکشی خوب نیازدارد برای کاشت در باغچه تلفیقی از خاک باغچه و کودپوسیده دامی مناسب است ولی در گل جا خاک کمپوست با خاک برگ و خاک باغچه(لوم) مناسب است

تغذیه: نیاز به تغذیه نیست ولی برای رشد بهتر در بهار از کود های کند رها شونده ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید

هرس:بطورکلی نیازی به هرس نیست و هرم خود گیاه زیبا است در اواخر پاییز و هنگام خواب گیاه شاخه های شکسته و مرده را قطع کنید

تکثیر: با استفاده از قلمه های چوب نرم یا نیمه خشبی در بهار و تابستان ،آغشته کردن به هورمون ریشه زایی و زخم زنی در پایین قلمه نهایتا  قرار دادن آنها در بستر کشت یا کاشت بذردر بهار یا پاییز (بذر ها را باید بلافاصله کاشت)ویا پیوند شکمی روی پایه ی افرای بذری میتوان این گیاه را تکثیر کرد.

افرا

افرا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

با تو می گویم حدیث بوعلی

در سواد هند نام او جلی

آن نوا پیرای گلزار کهن

گفت با ما از گل رعنا سخن

دیدگاه های شما

348 پاسخ به "معرفی درختچه افرا"

  1. اعظم گفت:

    سلام آقای مهندس افرای قرمز زمستون هم باید بیرون باشه یا بیاریمش داخل خونه ؟ و حداکثر دمای قابل تحمل براش چقدره ؟ آیا داخل منزل کنار پنجره که همیشه باز باشه و آفتاب فیلتر شده داشته باشه میشه نگهداریش کرد ؟

  2. star گفت:

    Attachment

    با سلام. این دو درختچه افرا برگاشون از اطراف دارن خشک میشن.نور پاسیو دارن و یک روز در میان آب میدم. چه کار باید بکنم ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید باید ببرید بیرون توی تراس یا بالکن تا هوای تازه بخوره و برگاش سبز خشک نشه و نورشم متوسط باشه و اصلا نور شدید بهش نخوره ! هروقت هم خشک شد ابش بدید.

  3. مجید گفت:

    Attachment

    سلام مهندس
    این افرای من تو خونه روی اپن و دومتری نور پنجره هست
    مدتی هست برگ هاش خشک میشه و برگ جدید هم نزده
    چیکار کنم ؟
    روی برگ های افرا نباید اسپری اب کرد ؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ نباید این درخت رو بیارید توی خونه ! توی خونه برگاش خشک میشه سریع تر ببرید توی تراس سایه دار یا بالکن یا حیاط، تا خراب نشده !

  4. مینو گفت:

    Attachment

    سلام. برگهای پایینی افرای من خشک میشه و بقیه برگها هم از نوک شروع به سوختن میکنن. روی برگها هم لکه های سفید دیده میشه. افرا رو تقریبا یک متری پنجره جنوبی گذاشتم، بخاطر گرمای بیش از حد نمیتونم ببرمش بیرون. لطفا راهنماییم کنید، حس میکنم کلا داره نابود میشه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ببینید این افرا درخت هستش و باید توی هوای ازاد باشه نه توی اتاق ببرید توی تراس یا بالکن سایه بذراید هروقت خاکش خشک شد اب بدید لکه سفیدا هم افت هستش باید سمپاشی کنید

  5. محمد گفت:

    سلام آقای سجادی
    من یه نهال افرا گرفتم و از همون اول خیلی از برگاش نوکش سوخته بود.
    بعد گذاشتم توو بالکن و یه هفته توو بالکن بود و چیزیش نبود و آب و سایه ش هم به اندازه بود در طول روز هم دو سه ساعت آفتاب میخورد
    تا اینکه یه دفعه ظرف یک روز کل برگها سوخت و خشک شد!!!
    نمیدونم هر چی فکر میکنم نمیفهم چی بوده جریان.
    حالا الان باید چی کار کنم؟ شاخه های ریزی داره که هنوز نرمه ولی برگها کامل خشک شده.

    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ به خاطر شدت گرما برگهای ظریفش سوخته ! باید صبیر کنید اخر تابستون دوباره جوونه میزنه ، سرشاخه هارو هرس کنید ، هروقت خاکش خشک شد اب بدید و یه وقت توی اتاق نبرید !!!

      • محمد گفت:

        آخه ظرف یک روز این اتفاق افتاد

        ممکنه از کود باشه؟

        حدس میزنم کود یه گلدونی که روش بوده ریخته باشه توش. میتونه از کود باشه؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام گل من خوبی شما؟ بله ممکنه از کودش باشه این فصل باید کود هارو نصف غلظت بدید باعث ریشه سوزی میشه اخر تابستون دوباره جوونه میزنه و درست میشه.

  6. سعيد گفت:

    Attachment

    سلام جنابم مهندس گل
    خوبی؟
    آقا افرای من برگاش سوخته همونطور ک فرمودین اوردم تو تراس داره جونه میزنه اما قسمت بالای ساقش سیاه شده،چیکارش کنم؟؟
    درضمن باید شاخه های خشک رو هرس کنم الان؟
    ممنون از وقتی ک میذارید 🙂

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ بله هرچی خشک هستش ا گیاه جدا کنید تا دوباره سبز بشه اون سیاه شدگی رو از زیرش قیچی کنید تا ادامه دار نشه ! بین دو اب خاک خشک بشه !! ازین کودای پوکون مخصوص گیاهان تراس و بالکن بهش بدید تا سریعتر رشد کنه اون سیاهی اگه نرم نیست زیاد جدی نگیرید !

  7. سعید گفت:

    واقعا ممنون از لطفتون جناب مهندس

  8. هانی گفت:

    سلام مهندس
    خسته نباشید
    قیمت بنسای قرمزش رو اطلاع دارید؟!
    موجود هست؟!

  9. باران سادات گفت:

    سلام وقتتون بخیر افراى قرمزى دارم که متاسفانه به دلیل نداشتن تراس و حیاط پشت پنجره گذاشتم که البته جریان هوا و نور خوب هست ولى به دلیل نورگیر بودن زیاد پنجره با فاصله ١/۵ مترى از پنجره قرار داره ولى همه اش نوک برگ هاش میسوزه متاسفانه بعد سوختن برگهاش گل فروش به من گفت بهش آب اسپرى کن در روز آیا اینکار خوب هست؟؟؟و اینکه چرا انقدر نوک برگهاش میسوزه دارم منم با اون میسوزم انگار از بس دوستش دارم????????

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ببینید اصلا روی برگها اب ریخته نشه ! گرما و خشکی محیط باعث سوختن شده همینطور که هم افراهای شهر توی خیابونم سوختن برگاشون ، شما برگای خشک رو با دست بکنید تا هوا خنک بشه دوباره جوونه میزنه !

      • باران سادات گفت:

        کل برگ رو بکنم؟؟؟ یا نوک برگ ها رو ؟؟؟ آب دهى بهش چطور باشه؟؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام گل من خوبی شما؟ بله کل برگ خراب رو بکنید البته اگه نکنید هم خودش با دادن برگ جدید میوفته ، هروقت خاکش خشک شد اب بدید تا درست بشه.

  10. باران سادات گفت:

    سلام سلام خوبین؟
    افرا همونطور که گفتین چیزم برگها و کلى جوونه زد و بزرگ شد برگها ولى یهو همه برگها الان خشک شدن علتش چیه؟؟؟و چیکار کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ الان ریزش برای کوتاه شدن روز و سرما طبیعی هستش باید بیارید توی راه پله خنک یا بالکن و هر هفته یبار ابش بدید.هار بازم سبز میشه

      • باران سادات گفت:

        داخل منزل هستش تو محیط بیرون نیست اصلا انگار تنه اس هم سفت شده نکنه خشک شد???

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          توی منزل خراب میشه اول و اخر و عاقبت خوبی در انتظارش نیست ! هرکی گفته توی اتاق این درخت میمونه دروغ گفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید